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빌라-로보스(Heitor Villa-Lobos)의 피아노 모음곡<아기인형가족(prole do bebe)>1,2권에 나타난 민속적음악어법에 관한 연구

Title
빌라-로보스(Heitor Villa-Lobos)의 피아노 모음곡<아기인형가족(prole do bebe)>1,2권에 나타난 민속적음악어법에 관한 연구
Authors
이지은
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
본 논문은 브라질의 민족주의 작곡가 에이토르 빌라-로보스(HeitorVilla-Lobos: 1887-1959)의 피아노 모음곡 <아기인형가족(Prole do Be´be´)>1·2권에 나타난 민속적 음악어법을 살펴보기 위함이다. 20세기 브라질 최고의 작곡가로 손꼽히는 빌라-로보스는 정식 음악교육을받지 못했음에도 불구하고 전생애동안 1000여개가 넘는 다양한 곡을 작곡하였다. 이것은 그의 천부적인 재능, 유년시절 겪은 풍부한 음악적 경험,그리고 방랑생활을 하며 채집한 방대한 민요자료를 기반으로 한 것이었다. 그의 음악적 바탕이 되었던 민족주의(nationalism)는 19세기 말 독특한 민족성을 나타내기 위해 음악적 소재와 영감을 민속적인 요소에서 찾으려는노력으로부터 시작되었으며, 레비(A. Levy)와 네포무세노(A. Nepomuceno)를 거쳐 빌라 로보스까지 이르렀다. 다인종 국가인 브라질의 음악은 인디언, 포르투갈, 아프리카를 기원으로 발전하였는데, 포르투갈의 감성적이고우아한 모딘아(modinha)선율과 아프리카 기원의 룬두(lundu)선율, 6음음계(hexatonic scale)·5음음계(pentatonic scale)·선법(mode)의 사용, 독특하고 다양한 아프리카 기원의 춤곡, 다양한 악기의 사용 등이 특징적이다. 빌라-로보스의 피아노 모음곡<아기인형가족(Prole do Be´be´)>1·2권에서도 이러한 민속어법의 사용을 통해 민족주의적 성향을 볼 수 있다. 선율적인 요소로는 모딘아(modinha)를 비롯한 민요선율이 여러가지 선법, 6음음계, 5음음계, 반음계 등과 함께 사용되었으며, 1권에 비해 2권에서는 피아노의 타악기적인 경향으로 선율적 요소가 많이 가려져 있다. 리듬요소는아프리카의 영향을 가장 확실히 보여준다. 부점(dotted rhythm)과 당김음(syncopation)을 기본으로 하며, 여러 가지 브라질 춤곡(tango, samba,batuque)의 리듬, 교차리듬(cross-rhythm), 리듬적 오스티 나토(rhythmicostinato), 다양한 리듬의 조합, 잦은 박자 변화 등으로 점점 복잡한 양상을띤다. 2권에서는 이러한 복잡하고 다양한 리듬요소가 피아노의 타악기적인활용과 함께 더욱 극대화되어 강렬한 민속어법을 보여준다. <아기인형가족(Prole do Be´be´)>1·2권은 각각 1910년대와 20년대에 다른음악적 경향을 반영하며 작곡되었지만 공통적으로 민속적 소재를 사용한브라질 민족주의적 작품이며, 이것은 이후 민족주의 발전에 큰 기반을 마련하였다. ; This thesis is intended to examine the musical folk language which is reflected in the piano suite written by the Brazilian nationalistic composer Heitor Villa-Lobos. First of all, this paper looks into the life of Heitor Villa-Lobos and nationalistic music in Brazil. Even though he did not receive a normal musical education, he was a prolific composer to the point that he composed over 1000 pieces. His prolificacy can be explained through his inborn talent, plentiful experiences during his adolescence, and vast collection of folk tunes which he gathered in a time of wandering throughout Brazil. Nationalism was the source of the composer s musical language. Nationalism started late in the 19th century in order to convey the peculiarities of each nation, and sought its musical material and inspiration through nationalistic elements. In the Brazilian context, it started with Levy via Nepomuceno to Villa-Lobos. The basis of Brazilian music is that of Amerindian, Portuguese, and African cultures, and the characteristics of Brazilian music are varied: the use of sensitive and elegant Modinha melody, hexatonic scale and mode, very distinctive and varied folk dance rhythms, and many indigenous instruments. shows nationalistic tendencies by using folk musical language. Modinha melodies and folk tunes are used along with various modes, hexatonic scale, pentatonic scale, and chromatic scale. Compared with volume 1 of , volume 2 weakens the melodic element, this being largely explained by the increased use of percussive effects. The rhythmic factor of the pieces is heavily influenced by African rhythms. Accepting dotted rhythm and syncopation as its basis, uses folk dance (tango, samba, batuque), cross-rhythms, rhythmic ostinato and it shows complicated aspects such as combination and alteration of various rhythms. In volume 2, these varied and complicated rhythmic elements are taken further by using the piano like percussion to the extent of showing strong folk musical language. Though volume 1 and 2 of are each influenced by different musical tendencies of the 1910s and 1920s, they share a common factor. They are nationalistic products dealing with the elements of folk music. Later became the driving force in the development of Brazilian nationalism.
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