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소비자 측면에서의 P.I(Product Identity) 연구

Title
소비자 측면에서의 P.I(Product Identity) 연구
Authors
민영주
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
세계시장이 통합됨에 따라 무한 경쟁체제에서 우리 기업들은 제품의 차별화를 통한 국제 경쟁력을 ?d고해야 한다. 그러기 위해서는 효율적인 디자인 경영과 기업의 정체성 확립을 통한 제품 개발의 일관성을 유지해야 하고 고객의 다양한 요구를 만족시켜 소비자들의 삶에 새로움과 가치를 제공해야 한다는 점이다. 프로덕트 아이덴티티(Product Identity 이하 PI)는 제품디자인을 통해 브랜드와 기업이미지를 향상시켜 소비자에게 전달해주는 기념적 기능과 근본적 기능의 충족이라는 실제적 기능을 함께 수행하는 기업의 전략적 차별화 수단이다. 본 논문에서는 국내기업의 경쟁력 강화와 기업 이미지제고를 위해 PI를 통한 기업의 정체성 확립과 제품 아이덴티티(Identity) 구축해야 한다. 국제적, 문화적, 경제적 경쟁력을 확보하기 위한 소비자 중신에 PI 반응 분석으로 중요한 다지인적 요소를 제시함으로써 일반 디자이너뿐만 아니라 기업의 경영자 이하 제품 다자이너들이 인지하고 실천해야 하는데 의미있는 연구 자료로 유용하게 활용할 수 있는 것에 그 목적이 있다. 구체적으로 아이덴티티, 코퍼레이트 아이덴티티(Corporate Identity 이하 CD. PI.)라이프스타일을 정의해보고 소비자 라이프스타일을 분석하여 PI에 영햐응ㄹ 미치는 요인을 제시하고자 한다. I장. 서론 제품 아이텐티티는 소비자의 라이프스타일 (Life Style)과 생활가치 등에 ?Q라 변화하기 때문에 PI개발에 있어서 소비자 연구는 중요하다. 소비자와 기업 모두를 만족하기 위한 제품 개발하기 위해 PI정립에 필요한 디자인적 요소를 연구하는데 목적이 있다. 문헌조사를 통해 아이덴티티, CI, PI 라이프스타일의 개념을 정의하여 이해하고 본 연구의 한계점을 검토한다. II장. 아이덴티티의 이론 연구 문헌 조사를 통해 아이덴티티 이론 분석, 기업 아이덴티티의 구성요소와 구조를 파악, 아이덴티티 다지안의 유형과 사례를 조사하고 아이덴티티 형성에 영향을 주는 스타일의 주요 요소를 연구한다. III장. PI의 일반적 고찰 제품은 기업의 핵심 요소이다. 그렇게 때문에 PI의 중요성이 높아지고 있다. 상품의 브랜드 이미지는 계속적인 프로덕트 아이덴티티의 결과로 생기는 것이고 시스템(System)상품에 있어서는 특히 중요한 부분이다. 3장에서는 PI의 중요성, 기능 및 역할, PI 의 전략 유형에서 제품 아이덴티티 정립의 몇 가지 사례를 들어보고 PI와 제품 사용자의 상관관계에 대해서 연구해 본다. IV장. 라이프스타일에 의한 사용자 그룹 연구 21세기의 새로운 생활관과 변화하는 사회적 추세들을 연구하여 라이프스타일의 변화를 분석하고, 미시적 분석방법인 AIO(Activities, Interest, Opinions)라이프스타일 분석 방법을 통해 소비자의 라이프스타일 유형을 결정해서 유형별 동질집단의 특성과 관심 내용을 분석하고 라이프스타일과 소비자 행동과의 관계를 분석한다. v장. PI와 라이프스타일과 심층적 상관 분석 연구 본 조사에 들어가지 전에 라이프스타일의 선행연구를 토대로 사전조사 연구를 한다. 라이프스타일 생활 유형별로 PI에 대한 아이덴티티 반응 분석을 하여 가능성 검토를 통해 본 조사에서 가설을 설정하고 설문지 분석 방법과 분석 제품군을 설정한다. VI장. 실증 분석 및 결과 소비자 라이프스타일 설문 조사한 결과를 토대로 반응 분석한 결과와 선호도 결과를 시각적 요인을 분석, 선호도와의 상호 연관성을 분석, 이미지 포지셔닝(Image Positoning)과의 관계를 분석 한다. VII장. 결론 PI에 미치는 영향에 대한 요인 분석에 대한 결과를 종합하고, 향후 연구되어야 할 방향에 관해서 언급한다.; World several markets have become a single big world market. Companies need to be competitive in order to survive. They must remain consistent in developing their products. They also must satisfy the various needs of their customers and give newness and the value to the customer s life. In order to remain consistent and satisfy their customers, they need to establish their design management and their identity Product Identity(PI) means to embody and to sustain the brand image through product design. It is to build products identity&uniqueness for customers recognition of brand and its value. It is a strategy of a corporate to gain the trust from customer In this paper, we will discuss how corporate can establish their identity and their product identity through Product Identity in order to increase their competence and uplift the corporate image. We propose a way to help the designers and the management on deciding design factors by analyzing customer s reaction on the product identity, which will help the corporate to gain the global compentence. We will define Identity, Corporate Identity(CI), Product Identity(PI), and Life Style, and then show the close relationship between PI and customer s life style. Section 1. Introduction Because the changes of the cutomer s life style and their preference can affect the product identity, we need to research on the customer s life style. We survey and summarize the concepts of Identity, Corporate Identity, Product Identity, and Life Style. Section 2. Survey of Identity theory By surveying the researches on Identity theory, we identify the elements and the structure of corporate identity. We also study some identity design examples and find out the design styles that affect the formation of the identity. Section 3. Study on Product Identity Product is the major part of a corporate. The consistent activity of Product Identity builds the image of product brand. We discuss the function, the role, and the importance of Product Identity by showing some examples of establishing Product Identity. We study on the relationship between Product Identity and the product user. Section 4. Researching user group by life style We analyze the changes of life style by studying the changes of the social and the life style in 21 centruy. We use the microanalysis method, AIO(Activities, Interests, Opinons), in order to analyze the customer s life style and group them by their similarity, which lead us to tell the relationship between the life style and the customer s preference. Section 5. Study on the relationship between Product Identity and Life Style We study the research on Life Style. We analyze each life style group s reaction on the Product Identity and propose how the cutomer survey should performed and how the customer survey should be analyzed. Section 6. Analysis and result By analyzing the result of the customer survey on his life style and his product image preference, we present the factors that tell the relationship between Image Positioning and the cutomer preference. Section 7. Conclusion We summarize the analysis of the factors that affects on Product Identity and discuss on further research issues.
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