View : 684 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박경옥-
dc.contributor.author안예지-
dc.creator안예지-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:02Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000079901-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/205864-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000079901-
dc.description.abstract본 연구는 중학생의 심리적 스트레스, 건강위험행동의 관련성을 분석함으로써 중학생의 심리적 스트레스와 관련된 바람직한 건강위험행동을 수정하고 현대 중학생의 생활양식을 반영한 보건교육 및 프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울 지역 내 중학교에 재학중인 1, 2학년 학생 총 350명을 대상으로 하였다. 설문조사는 2013년 5월 13일부터 5월 24일까지 서울지역 중학교 2곳에서 실시하였다. 본조사 실시 전 가정에 학부모 동의서를 보내 동의서를 수거하였고, 학부모의 동의가 이루어진 학생에 한하여 조사를 실시하였다. 구조화된 설문지를 통해 수집한 자료는 모두 전산부호화 한 후 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구대상자의 일반적 특성, 심리적 스트레스, 건강위험행동 특성은 기술통계분석을 통해 파악하였다. 연구대상자의 일반적 특성에 따른 심리적 스트레스, 건강위험행동의 차이는 t-test와 ANOVA를 이용하여 분석하였으며, 심리적 스트레스와 건강위험행동간의 관계를 분석하기 위해 상관관계분석을 실시하였고 연구대상자의 건강위험행동에 미치는 요인을 파악하고자 다중회귀분석을 실시하였다. 1. 대상자의 일반적 특성에 따른 심리적 스트레스의 차이는 여학생이 남학생보다 심리적 스트레스 점수가 높았고(p=.002), 2학년이 1학년보다(p=.010), 가정의 경제적 상태가 낮을수록(p=.000), 부모님과의 관계가 만족스럽지 않을수록(p=.000), 친구와의 관계가 만족스럽지 않을수록(p=.000), 학교생활이 만족스럽지 않을수록(p=.000), 학업성적이 낮을수록(p=.006), 자각하는 건강상태가 낮을수록(p=.000), 자각하는 주변환경위험이 높을수록(p=.000) 심리적 스트레스 점수가 높았다. 2. 대상자의 일반적 특성에 따른 건강위험행동의 차이는 여학생이 남학생보다 건강위험행동 수준이 높았으며(p=.000), 2학년이 1학년보다(p=.007), 어머니가 직업이 있는 경우(p=.009), 가정의 경제상태가 낮은 경우(p=.000), 부모님과의 관계가 보통인 경우(p=.001), 친구관계에 만족하지 않는 경우(p=.000), 학교 생활에 만족하지 않는 경우(p=.000), 학업성적이 낮은 경우(p=.005), 자각하는 건강상태가 낮을수록(p=.000), 자각하는 주변환경위험이 높을수록(p=.000) 건강위험행동 수준이 높은 것으로 나타났다. 3. 심리적 스트레스와 건강위험행동간에는 양의 상관관계가 있었으며 중등도 수준의 상관관계를 보였다(r=.442, p=.000). 대상자의 건강위험행동과 관련된 일반적 특성과 심리적 스트레스를 살펴보면 대상자의 일반적 특성 중 여자가 남자보다(β=.118, p=.016), 2학년보다 1학년이(β=.104, p=.031), 어머니가 직업이 있는 경우(β=.097, p=.039), 가정의 경제수준이 어렵다고 느낄수록(β=.101, p=.044), 성적이 낮을수록(β=.099, p=.041), 자각하는 주변환경위험이 높을수록(β=.143, p=.009) 건강위험행동 수준이 높았다. 또한 심리적 스트레스 증상이 심할수록(β=.275, p=.000), 건강위험행동 수준이 높은 것으로 나타났다. 위의 결과에서 살펴본 바와 같이 심리적 스트레스와 건강위험행동이 유의한 상관 관계가 나타났고 특히 심리적 스트레스와 건강위험행동의 관련성이 가장 높은 것으로 나타났다. 또한 심리적 스트레스는 건강위험행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 스트레스 관리 지도와 함께 청소년의 건강위험행동은 예방하고 바람직한 건강 행동을 유도하기 위한 가정과 학교의 지속적인 관심과 지도가 강화되어야 하겠다;This research provides fundamental health educational programs which improves on today’s student management on their health behaviors and psychological stress. It analyzed on psychological stress and behaviors of current middle school students. The subjects of this study consisted of 350 middle school students, specifically 7th & 8th graders. Surveys were conducted during May 12, 2013 to May 24, 2013 at 2 middle schools in Seoul, South Korea. Prior to this survey, the written consent of a parent or a guardian is required. The researcher analyzed psychological stress, characteristics, and health risk behaviors of students through descriptive statistic analysis. The researcher conducted on t-test and ANOVA to analyze the psychological stress and health risk behaviors of each participants. The researcher carried out correlation analysis to study the cause of psychological stress and health behavior. The researcher used Multiple regression analysis to understand on the outcomes of those cause. The findings of this study are as follows, 1. Psychological stress scores were higher on girls comparison to those of male boys, (p=.002) and higher on 2 grade than of 1 grade students(p=.010). It is also proved that students with low income family(p=.000), unsatisfied relationship with friends and family(p=.000), poor academic grades(p=.006), low awareness on own health(p=.000), and last students who feel threatened with their home environment had high level of psychological stress(p=.000). 2. The scores of health risk behaviors were higher on girls comparison to those of boys(p=.000), and higher on 2 grade than of 1 grade students(p=.007). It is also proved that students with low income family(p=.000)and students with working mother (p=.009), moderate relationship with parents(p=.001), dissatisfaction with friends(p=.000), and school life(p=.000), poor academic grade(p=.005), low recognition on their health(p=.000), and last students who feel threatened with their home environment had high health risk behavior(p=.000) 3. Psychological stress correlated with health risk behaviors moderatly and showed positive relationship to each other(r=.442, p=.000). The scores of health risk behaviors were more severe on girls comparison to those of boys(β=.118, p=.016) but also on 2 grade than 1 grade(β=.104, p=.031). students with working mother(β=.097, p=.039), low income(β=.101, p=.044), poor academic grades(β=..099, p=.041), and feel threatened with their home environment(β=.143, p=.009) are severe health risk behavior. Also students with serious psychological stress(β=.275, p=.000) had high level of health risk behavior. Thus, there were corelation between psychological stress and health risk behavior. It was concluded that psychological stress influence on health risk behavior. Therefore, it is necessary that parents and teachers pay high supervision on students-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 1 B. 연구목적 3 C. 용어의 정의 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 스트레스 5 B. 건강위험행동 10 Ⅲ. 연구방법 19 A. 연구설계 19 B. 조사대상 및 자료수집 방법 20 C. 연구도구 및 내용 22 D. 자료분석 방법 24 E. 연구의 제한점 25 Ⅳ. 연구결과 및 논의 26 A. 연구대상자의 특성 26 B. 일반적 특성에 따른 심리적 스트레스와 건강위험행동 35 C. 심리적 스트레스와 건강위험행동간의 상관관계 40 D. 건강위험행동과 관련된 일반적 특성과 심리적 스트레스 42 Ⅴ. 결론 및 제언 44 참고문헌 46 부록: 설문지 53 Abstract 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent880482 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title일부 중학생의 심리적 스트레스와 건강위험행동 간의 관련성-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedRelationships between psychological stress and health risk behaviors among middle school students-
dc.creator.othernameAhn, Yae Ji-
dc.format.pageix, 62 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 보건관리학과-
dc.date.awarded2013. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE