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조반니 벨리니(Giovanni Bellini)의 「성모자」 도상에 관한 연구

Title
조반니 벨리니(Giovanni Bellini)의 「성모자」 도상에 관한 연구
Authors
정은진
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
본 논문은 15세기에서 16세기에 걸쳐 베네치아에서 활동한 조반니 벨리니의 성모자를 주제로한 작품에 관한 연구이다. 원래 성모자 도상은 경배용 그림으로 제작되는 것이 일반적이나, 그는 성모자상에 특징적인 모티브들을 도입하여 서술적인 의미를 부여하였다. 그러므로, 본 연구에서는 이러한 모티브들이 사용된 조형적 의도와 함께 도상적인 의미를 밝히고자 한다. 먼저, 벨리니 성모자상이 제작된 배경에는 베네치아와 밀접한 관계에 있는 비잔틴의 영향과 비잔틴 문화의 근간을 이루는 그리스적인 취향, 그리고 베네치아에서 각별했던 성모 마리아에 대한 신심등이 있다. 그러므로, 그의 작품에는 그리스 미술에서 나타나는 규범과 조화로움, 그리고 종교적인 분위기가 공존하고 있다. 벨로니 성모자상의 주목할만한 특징은 성모의 모습이 몇몇의 예외를 제외하고는 일관되게 반신상의 형태를 취한다는 점이다. 이것은 그의 작품이 비잔틴 이콘의 전통을 계승한 까닭이다. 특히, 13세기부터 베네치아에서 선호된 엘레오우자양식의 영향이 두드러진다. 그리고, 이콘의 기원은 고대 초상과 관련이 있는데, 로마시대에는 죽은 이의 모습을 사실적으로 묘사한 대드 마스크와 황제의 모습을 이상적으로 표현한 초상이 제작되었다. 이러한 초상은 기념의 기능과 함께 현존의 의미를 나타낸다. 그러므로, 반신상이라는 로마 황제의 세속적인 초상화 양식이 마돈나의 의미는 성모의 현존과 하늘의 여왕으로서의 성모의 권위를 나타내는 것으로 해석할 수 있겠다. 본 연구의 중심 과제인 벨리니의 성모자상을 서술적이게 하는 반복되는 모티브들은 잠자는 아기예수, 파라펫, 그리고, 휘장이다. 첫 번째로, 벗은 모습으로 표현된 아기예수는 조형적으로 르네상스기에 유행한 인체를 조각적으로 묘사하는데 적합하며, 그리스도의 인성을 나타내는 모티브이다. 그리고, 잠은 죽음의 은유이며, 잠자는 아기예수는 십자가 위에서 못박혀 돌아가신 그리스도 수난의 예표이다. 또한 벨리니는 죽음의 의미를 강조하기 위하여, 에투루리아의 석관조각 이후로 사용된 쿠션이라는 모티브를 함께 사용하였다. 두 번째로, 화면의 하단부에 수평으로 그려진 파라펫은 반신상으로 표현된 마돈나상에 함께 등장한다. 원래 파라펫은 초상화에 등장하는 모티브로 관람자와의 공간을 분리하며, 인물을 입체감 있게 보이도록 삼차원의 지지체 역할을 한다. 벨리니는 이러한 양식상의 효과와 함께 파라펫에 어린 예수가 봉헌된 제대이며, 동시에 죽은 그리스도가 묻힌 석관이라는 이중적인 의미를 부여하였다. 그리하여, 파라펫을 통해 제단에 제물로 봉헌된 그리스도라는 상징적인 의미를 시각화하였다. 마지막으로, 성모의 뒤에 드리워진 휘장은 원래 옥좌와 결합되어 나타나는 모티브이다. 화면에서 휘장은 성모자를 배경으로부터 분리하여, 공간의 깊이감을 부여하는 기능이다. 특히, 파라펫과 동시에 사용된 작품에서는 깊이감이 더욱 강조된다. 모세 시대에 성막에서 등장하는 휘장이 성소와 지성소를 오가는 문이듯이 성모상에 등장하는 휘장은 하늘의 문이라는 성모의 중재자로서의 역할을 나타내는 것이다. 따라서, 휘장 뒤의 배경은 신의 자비가 드러나는 천국을 묘사한 이상적인 풍경으로 볼 수 있다. 벨리니의 성모자상은 비잔틴 이콘에서 반신상이라는 형식을 계승하여, 여기에 특징적인 모티브를 반복해서 그려 넣음으로써 경배용 그림인 성모자상에 서술성을 부여하는 혁신을 가져왔다. 즉, 그는 그리스도의 수난과 부활 그리고, 이러한 일련의 사건 속에서 중개자로서 성모의 위치를 강조한 그리스도교 교리의 핵심을 상징적으로 표현한 것이다. ; This thesis proposes a study on Giovanni Bellini, a Venetian artist of the 15 and 16th century, and his works on Virgin Mary and Jesus Christ. Unlike traditional icons of the Virgin Mary and Jesus Christ which were produced as Andachtsbild, Bellini incorporates other special motifs adding narrative significance to his works. This thesis, therefore, aims to clarify the plastic intentions of the motifs and their iconographic significances. First of all, the influences of Byzantine, which had close relationship with Venice, and the Greek taste that formed the basis of the Byzantine culture, along with the special devotion shown towards the Virgin Mary in Venice form the aesthetic background in the production of Bellini s Madonna and Child. Thus, it can be argued that in Bellini s works the order and harmony of the Greek art coexist with Venetian religious resonances. A notable characteristic of Bellini s Madonna and Child is that with only a few exceptions the Madonna is depicted in half-length. This trait comes from the fact that Bellini s works inherit the iconographic tradition of Byzantine. Influences from Eleousa, a much preferred artist of the 13th century in Venice, is especially prominent. The origins of iconography also has certain connections with ancient portraiture. During the Roman period, the Dead mask, a realistic depiction of the deceased and the idealistic portrait of the Emperor were produced. These portraits nat only have commemorative functions but also significance as presence. Therefore, Madonna, depicted in half-length, the style used for a secular portraiture of the Roman Emperor, can be interpreted as possessing the presence of the Holy Virgin and the authority of Regina Ceali. The main project of this thesis consist in the analysis of the repetitive use of motif that bring narrative to the icons. the motifs considered are the Sleeping Child, the Parapet and the Veil. First, the naked is suitable model for a sculpture-like depiction of the human body, an interest wide-spread during the Renaissance and a motif descriptive of christ s humanity. Here, sleep is a metaphor for death, and the sleeping Child a foretelling of Christ s Crucification. In order to emphasize the idea of death, Bellini also incorporated the cushion motif used by artists after the Etulurian Sacrcopagus. Secondly, the motif of the parapet drawn horizontally in the lower part of the picture is used with the half-length Madonnas. The parapet was originally a motif used in portraits to divide the space between the spectator and the picture and to give the sitter a 3-dimensional effect. In addition to these stylistic effects, the parapet for Bellini attains other meanings; such as the devotional altar on which the Child is presented and the stone coffin in which Christ in laid. Bellini substantializes the symbolic meaning of the sacrifice of Jesus through the motif of the parapet. Lastly, the veil let down behind the Madonna is a motif primarily related to the throne. The veil in the picture divides the Madonna and Child from the background and adds spatial depth to the picture. The depth is especially emphasized in works where the veil is used in conjunction with the parapet. As the veil of the tabernacle divides the Sanctum from the Sanctum Sanctorum during the time of Moses, the veil present in the Virgin and Child symbolizes the mediative function of the Virgin Mary as the Gate of Heaven. The background behind the veil shows the idealistic view of Heaven, through which the Grace of God is revealed. Bellini s Virgin and Child inherited the half-length style from the icons of Byzantine and through the repetitive depiction of certain motifs incorporated an innovative narrativity to the original Andachtsbild. In short, he was able to symbolically express the main ideas of the Christian doctrine which emphasized the Passion and the Resurrection of Jesus Christ along with the mediative role performed by the Virgin Mary in the series of incidents concerning Christ.
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