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인터넷 비서재교육시스템(EduSE System)의 설계 및 구현

Title
인터넷 비서재교육시스템(EduSE System)의 설계 및 구현
Authors
한주원
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 비서학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
The purpose of this study is to recognize the necessity of distance education program for retraining secretaries and to develop Internet distance education system suitable for the characteristics of people in secretariat. To achieve these goals, this study surveyed the applications of remote education for retraining secretaries through literature and case study. Also, this study examined how many secretaries actually use the Internet, and their response to participation in distance education and necessary subjects. The results of the survey are summarized as follows. First, in the question on the present secretary retraining program, 74% of the respondents answered that they have no experience of that. Second, in the question for examining the educational environment of Internet distance education development, 93% of the respondents (employees in secretariat) answered to have experienced the Internet use. Also, they had fairly positive responses th the expectations of remote education for retraining, and 75% of the respondents answered to want to participate in distance education. These results show the necessity of developing distance education program. As a result of measuring secretaries education will and preparation for self-learning, there turned out to have 3.99 average in 5 point standard analysis. With this, we can expect the learning effect of distance education through self-learning. Based on literature study and the results of the survey, this study suggest EduSE System(Education for secretary system) as a prototype distance education system. This system is composed of distance education system and knowledge sharing system. The distance learning system is designed and developed using interactions between learner and teacher, and a tool for individual progress check for self-learning is also used. In knowledge sharing system, information search module for examining data in information sharing data base is used, and the data base with know-how of the experienced and the theoretical base of secretary s actual work helps anyone apply it to their work. The expected effects of education system for the Internet secretary retraining are as follows; First, autonomous retraining is possible regardless of time and space limit. Second, on-the-spot education is possible by making work and learning done at the same place. Third, learning through distance education is also effective in the aspects of costs and profits. Fourth, it provides systematic education for actual work to non-secretary study majors. Fifth, it makes a site in making network between employees in secretariat possible. The site of knowledge sharing gives an opportunity of sharing know-how of individual experiences and having the ability to solve problems. ; 본 연구의 목적은 비서재교육을 위한 원격교육프로그램의 필요성을 인식하고 비서직 종사자의 특성에 맞는 인터넷 원격교육시스템 개발에 잇다. 이를 위한 기초 작업으로써 문헌연구를 통한 원격교육의 교육적인 가치를 인식하고 설문조사를 통해 현재 운영되는 비서재교육 프로그램의 현황과 원격교육에 대한 비서직 종사자들의 호응도를 조사하였다. 설문을 통해 비서직 종사자들의 실제 인터넷 활용도를 파악하였으며 비서직 종사자들의 원격교육 참여에 대한 호응도 및 필요한 교과목에 대한 조사를 하였다. 설문 분석을 위해 통계적 기법으로 주로 빈도 분석을 실시하였으며 직종별, 경력별, 전공별, 연령별로 원격교육에 대한 호응도와의 유의도 파악을 위해서 t-test 및 One-Way ANOVA 분석을 실시하였다. 설문 분석 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 현재 운영되는 비서재교육 프로그램에 대한 조사에서 회사 내에서의 비서재교육의 경험은 74%가 ‘없다’로 응답하였다. 이로써 실제로 조직 내에서 제공하는 비서재교육프로그램의 부족을 알 수 있다. 둘째, 인터넷 원격교육환경을 조사하기 위한 설문에서 93%의 비서직 종사자들이 인터넷 사용경험이 ‘있다’고 나타났다. 그리고 비서직 종사자들의 원격교육에 대한 기대가 긍정적이었으며 원격교육의 참여호응도는 응답자의 75%가 ‘참여하고 싶다’고 답하였다. 셋째, 교육프로그램 설계 시 고려해야 할 사항으로 ‘교육의 실용성’을 65%의 응답자가 가장 중요한 요소로 채택하였고 다음으로는 ‘수준 향상 및 체계화된 교육내용’을 중요시하였다. 이는 원격교육프로그램 설계 시 실용적인 기능과 체계화된 이론적 학습내용을 혼합하여 구성해야 할 것으로 해석된다. 넷째, 비서직 종사자들의 학습의지 및 자율학습준비도를 측정해 본 결과 5점 척도 분석에서 3.99의 평균을 나타내었다. 이와 같은 결과에서 자기주도 학습방식인 원격 교육의 높은 학습효과를 기대해 볼 수 있다. 이와 같은 문헌연구와 설문결과를 바탕으로 사용자의 요구에 따른 프로토타입형의 원격교육시스템인 EduSE System(Education for Secretary System)을 제안하였다. 비서재교육을 위한 학습프로그램이라는 점을 감안하여 이론 중심의 학습 내용에 실무적인 내용을 보완하여 교과내용을 설계하였으며 이를 위해 설문결과에서 비서직 종사자들의 호응도가 높은 비즈니스 커뮤니케이션 과목을 채택하였다. 본 시스템은 원격교육 시스템과 지식공유시스템으로 구성되어 진다. 원격학습시스템은 학습자와 교수자의 상호작용을 활용하여 설계 및 개발되었고 자율학습을 위한 학습자의 개별 진도 체크를 위한 도구를 사용하였다. 지식공유시스템에서는 정보공유 데이터베이스의 자료 검색을 위한 정보검색모듈을 사용하였으며 멘토링 모듈을 이용하여 경력자들의 오랜 경험에서 오는 노하우, 경영 사회 전반의 최신정보 모음, 비서실무의 이론적인 바탕을 데이터베이스에 담아 누구든지 실무에 활용할 수 있도록 하였다. 이러한 지식공유시스템을 활용하여 비서직 종사자들간의 네트워크, 문제해결능력 향상, 경력개발을 위한 정보 활용 등을 가능하게 구성하였다. 이와 같이 개발된 인터넷 비서재교육을 위한 교육시스템에 기대되는 효과는 다음과 같다. 첫째, 시, 공간에 제약을 받지 않고 자율적인 재교육이 가능하다는 점이다. 둘째, 근무 현장과 학습현장을 일원화시켜 업무상 필요한 때에 바로 교육이 될 수 있는 적시현장교육이 가능하다는 점이다. 셋째, 비용효과나 수익성의 면에 있어서도 원격교육을 통한 학습은 효율적이다. 넷째, 최신 정보기술의 활용으로 정보화 시대의 일원이 될 수 있다. 다섯째, 비서학 비전공자들에게 체계적인 실무교육 기회를 제공한다는 점이다. 여섯째, 비서직 종사자들간의 네트워크를 가능하게 하는 장(場)을 마련한다는 점이다. 지식공유의 장(場)에서 개인의 경험에서 오는 노하우를 공유함으로써 비서들의 문제해결 능력을 키울 수 있는 기회가 된다.
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일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
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