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건강 식당 지속참여에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
건강 식당 지속참여에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
The Effect of Factors on the Intent to continue of Healthy Restaurant Industry
Authors
이현정
Issue Date
2013
Department/Major
임상보건과학대학원 임상영양학전공
Publisher
이화여자대학교 임상보건과학대학원
Degree
Master
Advisors
서선희
Abstract
본 연구는 건강한 외식환경 조성을 위한 건강 식당 사업에 참여하는 업주를 대상으로 지속참여 의지에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 하였다. 이에 따라 본 연구에서는 외식업 경영자의 태도에 영향을 미치는 선행적 특성 요인에 대해 분석하고, 행동의도에 영향을 미치는 태도, 사회적 영향, 지각된 행동통제와의 관련성을 규명하고자 하였다. 분석을 위해 건강식당 사업에 참여하는 79군데 음식점을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 개별방문을 통해 설문조사의 취지를 설명하고, 응답은 우편접수로 진행하였다. 불성실한 응답을 제외하고 접수된 설문자료는 총 53군데 자료가 분석에 사용되었다 첫째, ‘지각된 혁신 특성’과 ‘태도’에 관한 관련성을 살펴본 연구가 미흡한 실정에서, 본 연구에서 지각된 혁신 특성이 태도에 영향을 주는 요인을 분석하였다. 즉 선행적 특성(경제성, 필요성, 적절성, 복잡성, 식별성) 5가지 요인과의 관계를 분석하였다. ‘지각된 혁신 특성’이 ‘태도’에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타으며, 기존 국내 연구에서는 볼 수 없었던 긍정적 태도를 측정하는 특성적 지표 평가를 통해 외식업 경영자의 의지를 높이는 영향적 요인을 도출하였다는데 그 의미가 있다. 둘째, 건강식당 지속참여에 영향을 미치는 ’태도‘와 ’행동의도‘에 관한 관련성을 살펴본 결과 긍정적인 태도는 행동의도에 유의하게 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, ‘사회적 영향’과 ‘행동의도’에 관한 관련성을 살펴본 결과 ‘사회적 영향’은 ‘행동의도’에 통계적으로 유의하게 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, ‘지각된 행동 통제’와 ‘행동의도’에 관한 관련성을 살펴본 결과 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과로 볼 때, 외식업 경영자의 건강 식당 사업 지속참여를 위해서 긍정적인 태도를 강화할 수 있는 선행요인들을 파악하여 참여의 확대를 높이는 것이 중요하다. 또한 외식업 경영자가 건강 식당 사업의 지속참여와 정착을 위해 급격한 변화를 유도하기 보다는 상황에 따른 어려움을 지각하고 통제할 수 있는 과정을 지원함으로써 외식업 경영자의 자발적이고 적극적인 참여를 유도할 수 있을 것으로 기대된다.;Due to the increasing rate of dinning-outs caused by larger incomes and dual income families, people are more likely to ingest food which contains high calory, fat, and sodium, and consequently the rate of chronic diseases grows every day. Therefore, the need of business that prevents chronic diseases and keeps healthy lives is highly required. This study offers the theoretical establishment about Healthy Restaurant proprietors' continuous behavioral intention for Healthy Restaurant business by analyzing Theory of Planned Behaviour theory, the necessities of Healthy Restaurant for proprietors in the food service industry by analyzing behavioral intention, nutritive qualities of food for consumers, and theoretical bases of Healthy Restaurant proprietors' behavioral intention for their differential Healthy Restaurant menus. Firstly, after studying the relationship between Perceived Innovation Characteristics and Attitude, there are five factors in affecting Perceived Innovation Characteristics: Relative advantage, Necessity, Compatibility, Complexity, Obserbility. In order to encourage proprietors to participate in Healthy Restaurant continuously, it is necessary to lighten proprietors' burdens in varied Healthy Restaurant circumstances and to encourage their business will by enlarging the value of their business Secondly, after studying the relationship between Attitude and Behavioral Intention, the affirmative Attitude results in high Behavioral Intention, and Attitude toward Behavioral Intention is the most important factor in proprietors' continuous Healthy Restaurant participation. Thirdly, after studying the relationship between Social Influence and Behavioral Intention, though Social Influence influences Behavioral Intention, it is not a statistically significant result. On the other hand, it is employees that form a connection with customers, the most important factor in Healthy Restaurant management. Therefore, prompting employees' satisfaction and ability is quite essential. In order to have fellow workers and their families trust in the specialty of Healthy Restaurant, it is required to approach employees in a group rather than a particular employee. Fourthly, after studying the relationship between Perceived Behavioral Control and Behavioral Intention, finding easily accepting technical know-hows is required to encourage the proprietor's participation voluntarily and actively but radical change is not recommended. As a result, in order to settle down and spread Healthy Restaurant business for the healthy dinning out environment, validating the will of proprietors' participation, reflecting that will to Healthy Restaurant business, and finallyheightening proprietors' continuous participation and satisfaction effectively are required. This research differentiates from former studies and contributes the foundation of further studies by making a study of Attitude, Social Influence and Perceived Behavioral Control of proprietors in Healthy Restaurant business.
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임상보건융합대학원 > 임상영양학전공 > Theses_Master
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