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"A heap of broken images"

Title
"A heap of broken images"
Authors
김희성
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
본 논문은 엘리엇(T. S. Eliot)이 초기시에서 인본주의적 자아의 개념을 거부하고 다원적 주체를 그려내고 있음을 고찰한다. 엘리엇은 첫 시집이 발표되기 1년전 철학 논문 『브래들리 철학에 있어서의 지식과 경험』(Knowledge and Experience in the Philosophy of F. H. Bradley)』에서 주체 “나”를 통합적 “자아(self)”가 아닌 이질적 의식들의 집합체로 정의한다. 엘리엇의 이러한 입장이 반영된 초기시들에서도 주체는 단수 “나”로 고정되지 않고 다양한 “나들”의 합성을 통하여 형상된다. 엘리엇은 통합체로서의 “나”를 이상화된 허구로 인식하고 이질적인 “나들”을 주체로 규정하고 있다. 즉, 엘리엇은 다원적 주체를 통하여 통합된 의식을 성취하지 못하는 자아의 위기 상황을 표출하고 있다기 보다는 전통적 자아의 개념을 벗어난 새로운 주체상을 제시하고 있는 것이다. 이러한 입장하에 본 논문은 『프루프록과 다른 관측들』 (Prufrock and Other Observations), 『시 1920』(Poems 1920), 『황무지』(The Waste Land) -에 드러나는 주체의 다원성을 세가지 측면에서 접근해 보고자 한다. 본 논문의 II장은 엘리엇이 연속체적 시간을 거부하고 공간과도 같은 개념의 미분화된 시간을 제시하고 있음을 살펴보고자 한다. 미분화된 시간은 연속적 시간과 함께 일관되게 성장하는 “나”를 부정하고 다원적 의식을 받아들이는 토대로 작용한다. III장은 엘리엇이 통합적 주체라는 전통적 인본주의 사상을 부정하고 다양한 “관점”들과 분절된 “기억들”의 병치를 통하여 구성된 주체를 인정하고 있음을 고찰하고자 한다. 엘리엇은 통합체로서의 자아를 하나의 이상화된 구축물로 보고 유한한 “관점”들로 형성된 주체를 인정한다. 유한한 “관점”은 외부 세계 역시 분절체가 전체를 대신하는 방식으로 경험한다. 따라서 주체는 통합체가 아니라 유한한 “관점”들이 결합된 합성체로 정의된다. 그런가하면 하나의 “관점”은 다양한 기억들을 내포한다. 즉, 현재의 “나”는 다양한 과거 경험들의 병치를 통하여 구성되는 것이다. IV장은 주체가 평면적으로 정의되지 않고 자신을 인식 대상으로 삼는 또 다른 상위의 주체들이 중첩됨으로써 다층화되는 현상을 밝히고자 한다. 하나의 “관점”이 즉각적인 경험을 하면 이 “관점”은 곧 다른 “관점”에 의하여 사고의 대상이 된다. 즉각적인 경험을 한 “나”는 생각하고 있는 “나”에 의하여 생각의 대상이 되는 것이다. 이와 같이 생각하는 “나”는 이러한 “나”를 생각하는 또다른 “나”들을 연쇄적으로 파생시킴으로써 “나”의 지층은 다원화된다. 이와 같은 과정을 통하여 엘리엇은 고정되고 통합된 “나”를 거부하고 입체적 주체를 제시하고 있음을 밝히는 것이 본 논문의 목표이다. ;This thesis examines the multiplicity of the subject in T. S. Eliot s early poetry which includes Prufrock and Other Observations(1917), Poems 1920 and The Waste Land(1922). Eliot s philosophy contributes to a breakdown of the traditional metaphysics of the unified "self." Eliot departs from the homogeneous "I" of Occidental metaphysics and envisions the heterogeneous "I"s in his poetry. Eliot gives the subject a spatial role where the numerous "I"s are found in juxtaposition and superposition. This study is a revolt against the notion that the subject in Modernism tends toward chaos and the breaking down of the unified selfhood. This thesis traces the multiplicity of Eliot s subject in three ways- the differentiated time, the juxtaposition of the fragmented "points of view" and "memories" and the multi-layered subject. Chapter II discusses Eliot s concept of time. Eliot denies the linear historical time which is independent of the characters experiences. Instead, he replaces the sequential time with a differentiated time which has the qualities of a subjective space. This concept of time serves as a means to negate the "I" which grows organically and psychologically in successive time and also as the point of departure for the multiple consciousness. Chapter III explores how Eliot denies the homogeneous "self." Eliot accepts "finite centres" or "points of view" instead of the "self" and defines the unified self as an "ideal construction". "A point of view" is conscious of the fragmentary world which, for him or her, is identical with whole universe. Consequently the subject is the composition produced by juxtaposing multiple “points of views”. While one “point of view" contains fragmented memories, "I" at present is fabricated by juxtaposition of the various experiences remembered. Chapter IV demonstrates the multi-layered subject. Eliot multiplies the strata of the subject which transforms from the "enunciator I" to the "enunciated I." Eliot asserts that the only reality is "immediate experience" prior to consciousness. However, immediate experience is incompatible with consciousness and paradoxically cannot be experienced at all. Therefore, experience enters the stage of consciousness. This brings the multiplicity of "I"s in which the immediate experience of the "I" becomes the object to another "I" which is conscious of the experience. Thus, Eliot s subject subverts the homogeneous and static "I." Eliot presents the multi-dimensional subject.
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