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패션전자상거래를 위한 의복치수체계개발과 웹페이지 구축

Title
패션전자상거래를 위한 의복치수체계개발과 웹페이지 구축
Other Titles
Development of apparel sizing system and establishing of webpages for fashion EC(Electronic Commerce)
Authors
김선희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최혜선
Abstract
본 논문에서는 인터넷을 이용한 패션전자상거래의 활성화를 위한 패션전자상거래에 적용할 수 있는 의복 치수체계를 개발하고자 하였다. 따라서 소비자 측면에서 쉽게 접근할 수 있고, 좀 더 자신에게 적합하고 정확한 치수를 선택할 수 있는 치수 체계를 개발하여 그 결과를 인터넷 패션 쇼핑물에 적용시킨 패션전자상거래용 웹페이지를 구축해 보았다. 이를 위해 인터넷, 전자상거래 등의 국내 현황을 조사한 후 1) 온라인 및 통신판매 의류제품을 구입해 본 소비자를 대상으로 한 살문조사를 통하여 의류제품 구입 및 판매현황 및 문제점, 그리고 현재 온라인 및 통신판매 의류의 치수체계에 대해 조사, 분석하였고, 2) 패션전자상거래 인터넷사이트 업체별 자료를 수집, 분석하였으며; 3) 우리나라 국민체위조사자료에 기초한 회귀분석식을 이용하여 소비자의 특정한 신체치수를 추정하였고; 4) 패션전자상거래용 의복 치수체계에 대해 연구하였으며; 5) 패션전자상거래를 위한 치수체계를 적용한 패션 웹페이지를 구축하고; 6) 인터넷 웹설문조사를 통하여 구현된 웹페이지의 의복치수체계에 대해 검증해보고, 차후 개선방안 및 연구 과제를 제언하였다. 본 논문의 연구결과는 다음과 같다. 1) 온라인 및 통신판매 의류제품 구입관련 이용현황 및 치수체계 조사 분석결과, 한번 구입경험이 있는 소비자는 지속적으로 의류를 구입한다는 것을 알 수 있었고, 이용매체는 카탈로그를 가장 많이 이용하고, TV, 신문, 인터넷 순으로 나타났다. 구입한 의류에 대한 만족도에서 가장 불만족한 부분이 재질 이었고, 두 번째가 치수 였다. 그리고 구입한 의류가 불편해서 입지 않거나 반품하는 경우 51.2%나 차지하였고, 반품의 이유는 첫 번째가 치수 의 부적합이었고, 그 다음으로 색상, 재질의 문제였다. 부위별로 불편정도를 살펴본 결고, 상의의 경우 소매길이와 옷길이가 짧거나 길다고 대답한 비율이 가장 높았고, 하의의 경우 밑위길이와 치마·바지길이가 불편하다고 응답한 비율이 가장 높았다. 온라인 및 통신판매로 구입하는 의류종류중 여성복이 가장 많이 판매되었고, 의류품목상 셔츠·티셔츠가 가장 많이 구입하는 품목이었다. 소비자들의 신체치수 인지도를 조사한 결과, 신장, 체중은 거의 대부분의 응답자가 인지하고 있었고 허리둘레로 80%의 응답자가 인지하고 있었으나, 가슴둘레는 58.4%, 엉덩이둘레는 35.6%만이 치수를 알고 있었다. 2) 인터넷에 개설중인 패션전자상거래 10개 업체별로 게재된 의류품목 및 품목별 치수체계를 조사·분석한 결과 한 전자상거래 사이트에서도 같은 품목의 의복에 적용하는 치수체계가 여러 개인 경우가 많았다. 또한 의복을 제작하거나 납품하는 업체마다 자신들만의 치수체계를 지니고 있기 때문에 같은 호칭이면서 다른 치수인 경우도 있었다. 또한 총 의류제품수에 대한 치수체계별 비율을 조사한 결과, 85,90,95 호칭이 가장 많았고, 그다음으로, S,M,L 호칭, 44,55,66 호칭이 많았다. 3) 의복을 선택할 때 맞음새에 중대한 영향을 미치는 신체부위치수 중에서 대부분의 소비자들이 가슴둘레와 엉덩이둘레를 인지하지 못하고 있었으므로, 신장, 체중, 허리둘레를 제 3차 국민표준체위 조사자료를 이용하여 회귀분석을 통해 가슴둘레와 엉덩이둘레를 추정해 내었다. 대상은 만 18∼49세의 여성으로 한정하였고, 보다 정확한 회귀식 산출을 위해 연령별(만 18∼29세/만 30∼49세), 체형별(N type/ A type/ H type)로 grouping 한 후 ① 가슴둘레 미기입시, ② 엉덩이둘레 미기입시, ③ 가슴둘레와 엉덩이둘레 모두 미기입시, 이렇게 3경우에 대해 회귀식을 산출하였다. 최종회귀분석결과는 뒤의 <표 4-25>에 제시하였다. 4) 실제 웹페이지 구축에 필요한 패션전자상거래용 의복 치수체계를 구성하였다. 기성복 업체 중 한 곳을 선택한 후, 두 종류의 치수체계(44,55/85,90)에 대해 알고리즘을 작성하여 패션전자상거래를 위한 총 5개 항목(신장, 체중, 허리둘레, 가슴둘레, 엉덩이둘레)의 치수체계를 적용한 웹페이지를 구축하였다. 본 논문에서 구축한 웹페이지에서는 소비자가 자신의 정보를 처음 회원 가입시 한번만 입력하면 어떤 기성복업체의 치수체계에서도 자신에게 적합한 치수가 자동으로 선택된 후 각 업체별 주문서에 기록된다. 또한 자신의 신체치수 입력시 단위를 inch, cm 중 어느 하나로 기입하더라도 자동으로 cm로 변환되도록 설계하였다. 5) 패션전자상거래를 위한 치수체계를 적용하기 위해 만들어진 알고리즘에 따라 ASP(Active Server Page)를 이용한 동적인 홈페이지로, 데이터 베이스(DB)를 이용한 패션 웹페이지를 구현하였다. 또한 실제 인터넷 운용서버 대신 개인용 웹서버인 PWS(Personal Web Server)를 이용해 웹서버를 구성한 후 그 위에 ASP를 이용한 패션 웹페이지를 구현하였다. 6) 만 18∼49세의 성인여성을 대상으로 웹 상에서 웹 설문지를 이용하여 본 논문에서 구축한 패션전자상거래를 위한 치수체계를 적용한 웹페이지의 내용을 검증하고 개선방안 및 연구과제를 도출하였다. 조사 겨과 현재 통일되지않은채 혼용되고 있는 여거 종류의 의류치수체계 중에서 가장 많이 석택하는 치수로는 치수별료 90과 95; 55와 66; M과 L; 7과 9치수로 나타났다. 또한 실제 자신의 치수보다 조금 더 큰 치수를 선택하며, 44치수나 88치수의 경우 체형특성(N/A/H형)을 배제하고 5가지 기본항목(신장, 체중, 가슴둘레, 허리둘레, 엉덩이둘레)만으로 치수를 선택하는데 오류가 생길 확률이 높았다. 치수가 자동으로 추출되는 알고리즘을 적용하느 기성복 업체의 치수체계에 있어서 그 분포를 어떤 기준에 의해 잡느냐( 3/ 3.5)에 따라 커버정도가 큰 차이를 보였다. 따라서 기성복 업체의 치수체계 자체의 문제해결 및 실질적으로 적용 가능한 체형분류가 필요하다는 사실을 알 수 있었다. ; This study is focused on developing the Apparel Sizing System (ASS) and establishing the Webpages to be applied to the world of fashion for activating a fashion-related E-Commerce throtugh the Internet. In this regard, a sizing system is to be developed that could be used to appreach consumers more easily and provide more fitness and accuracy in terms of size and style. Furthemore, the webpages for fashion E-Commerce were constructed with the output from the study in mind while applying it to thd Internet shopping malls. The results in the study are as follows: 1. According to the result of the survey on the usage and sizing system in the apparels of on-line and catalog shopping, the cosumers who once purchased apparels in that manner continue doing the same. Catalog shopping was the most preferred form of shopping. Next came TV, newspapers and Internet in that order. The most dissatisfying part in apparels purchased was texture , and the second biggest problem was size . About 51.2 percent of them were returned or not worn, while the top reason was inappropriate sizes , Color and texturd came next on the list. According t the survey on the acknowledgement-rate concerning the body size of consumers, most of respondents were aware of height and weight, and 80 percent of respondents said that they were aware of waist circumference. But, chest circumference and hip circumfernce were recognized only by 58.4 percen and 35.6 percent, respectively. 2. According to the research and analysis on apparel items and their sizing systems of 10 fashion e-commerce businesses which were exhibited on the Internet pages, ond can conclude that the sizing systems of the Internet sites were not systematical, ane thus poorly organized. For example, on one e-commerce site, the sizing system even for the same item was not universal. Basides, as each of the enterprises had its own sizing system, there were many other different sizes for the same size designation. Regarding the using-rate of sizing system iv the total number of apparel goods, the sizd desinations of 85, 90 and 95 were most widely used. Next followed S, M and L and 44, 55 and 66 in that order. 3. To extract an estimation equation of body sizd through Multiple Regression Analysis, the circumferences of chest and hip could be estimated by height, weight, and waist circumference of which most consumers were well aware. The target stuy was on a group of women eighteen to forty-nine years of age. The 3rd National Anthropometry Survey was also used in the examination. For more accurate regression equations, groupings were made in the two categories of age (81 to 29/30 to 49) and in the three body types (Type N, Type A and Type H). Then, the regression equations wrer established for three sectors, ① chest circumference not filled ② hip circumference not filled up and ③ neither filled up for chest nor for hip circumference . The final results of regression analysis were presented in . About 51.2 percent of them were returned or worn the top reason was inappropriate sizes . Color and texture came next on the list. According to the survey on the acknowledegement-rate concerning the body sizd of consumers, most of respondents were awre of waist circumference. But chest circumference and hip were recognizde only by 58.4 perent and 35.6 percent, respectively. 2. According to the research and analysis on apparel items and their sizing systems of 10 fashion e-commerce businesses which were exhibited on the Internet pages, one can conclude that the sizing systems on the Internet sites were not systematical, and thus poorly organized. For example, on one e-commerce site, the sizing system even for the same item was not universal. Besides, as each of the enterprises had its own sizing system, there were many other different sizes for the same size designation. Regarding the using-rate of sizing system in the total number of apparel goods, the sizd designations of 85, 90 and 95 were most widely used. Next followed S M and L and 44, 55 and 66 in that order. 3. To extract an estimation equation of body size through Multiple Regression Analysis, the circumferences of chest and hip could be estimated by height, weight, and waist circumference of which most consumers were well aware. The target study was on a group of women eighteen to forty-nine years of age. The 3rd National Anthropometry Survey was also used in the examination. For more accurate regression equations, groupings were made in the two categories of age (18 to 29/30 to 49) and in the thred body types (Type N, Type A and Type H). Then, the regression equations were established for three sdctors, 峯 chest circumference not filled up , 峰 hip circumference not filled up , 捧 neither filled for chest nor for hip circumference . The final results of regression analysis were presented in . 4. An ASS needed in webpages for fashion E-Commerce was establised. One of the ready-to-wear enterprises were selected with algorithm drawn on two sizing systems(44,55/85,90). Using five body sizes(height, weoght and circumfereneds ov waist, chest and hip) in total including equations in the study of Chapter IV, an ASS needed for the webpages for fashion E-Commerce was yielded. Then the webpages applying the ASS were constructed, which were formed by the algorithm of
. On the webpages formed in relation with this study, no matter what sizd in the ready-to-wear enterprises was selected by the consumers who once put their information in the member registration, the most appropriate sizes for them are automatically given and transferred to the order forms of chosen enterprises with aid of internal programs of the webpages. In addition, when consumers enter their body sezes in the units that are familiar to them, such as inches or centimeters, the units are automatically programed so that that can be converted for the sake of convenience. 5. Based on the algorithm above, the webpages for fashion E-Commerce were established. The webpages created in relation with this study were dynamic one using Active Server Page (ASP) techniques. In the meantime, they also used Data Base (DB), Personal Web Server (PWS) and ASP as the application service provider. Basides, as the webpages have a user-friendly interface, errors made at time of a consumer s selectings sizes can be minimized. Even though consumers enter only sizes they are aware of, other remaining sizes are automatically estimated through the regression equations. 6. To verify the contents of the webpages, the Web-Questionnaire was also used targeting adult women of 18 to 49 years of age. According to the analysis, many consumers chose the size 90 and 95 , while the sizing system chose the sizes 85 and 90 , respectively. The size 55 and 66 was selected in the sizing system 44 and 55 . And the sizes M and L were chisen in the sizing S and M by many of them. In this manner, many of the consumers preferred a little bigger size to their real body size. And there was a high probability of aberration or errors in the sizes 44 , or 88 when not well-considered, as special characteristics of the body shape. On the other hand, there was a big difference in the cover-rate according to the extent ranges ( 3/ 3.5) determined by each of the ready-to wear enterprises whose sizing systems are applying the algorithm where sizes are extracted automatically. Such being the case, solutions to many problems in the sizing system of ready-to-wear entirprises are needed along with practical classifications of the body shape.
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