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동화책 읽기가 창의성에 미치는 영향

Title
동화책 읽기가 창의성에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Influence of Reading Children's Story on Creativity : Focused on Drawing Expression for the First Graders in Elementary School
Authors
정휘경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
연구자 본인은 동화책이 아동의 상상력과 창의력 계발에 매우 효과적인 매체라는 점에 관심을 가지고 아동이 평소에 동화책을 읽는 정도가 창의성에 미치는 영향에 대해 아동의 그림표현력을 중심으로 알아보았다. 본 연구에서는 설문지를 통해 아동이 평소(초등학교 입학 후) 일주일동안 평균적으로 읽는 책의 권수를 조사해 평균을 산출한 후 많이 읽은 집단과 적게 읽은 집단으로 분류하고 t-test 검정을 사용해 두 집단 간에 창의적인 그림표현력 점수에 의의 있는 차이를 보이는지 분석하였다. 그리고 창의성은 단기간 내에 형성되는 것이 아니므로 초등학교 입학 전(6~7세)에 동화책을 읽었던 경험이 창의적인 그림표현력에 영향을 미치는지 알아보기 위하여 초등학교 입학 전에 일주일동안 평균적으로 읽었던 책의 권수를 조사하고 그 결과를 토대로 분산분석을 실시하였다. 또, 창의적인 그림표현력 점수에 미술학원을 다녔던 경험의 유무가 영향을 미쳤는지 알아보기 위하여 미술학원을 다닌 경험의 유무와 동화책을 읽는 정도에 따라 4집단으로 분류한 후 분산분석을 실시하였다. 아동의 창의적인 그림표현력을 평가하기 위하여 2차시에 걸쳐 수업을 진행하였고 수업주제는 동화책을 읽고 느낌 표현하기로 정하여 아동이 지니고 있는 상상력과 창의력을 잘 표현할 수 있도록 했다. 평가도구는 창의성의 구성요소인 독창성, 유창성, 정교성, 개방성, 재정의로 구분하였고 각 영역별 평가 항목은 Barnes(1987)가 제시한 평가모델, 신정숙(1989)이 사용한 미술활동 평가척도, 김은옥(1994)이 사용한 그리기 평가척도를 토대로 박현선(1996)이 수정해서 만든 창의적 그림표현력 평가척도를 참고하여 본연구자가 초등학교 1학년의 수준에 맞게 수정, 개발하였고 평가는 5단계 Likert 척도로 하였다. 본 연구에서 동화책 읽는 활동이 초등학교 1학년의 창의적인 그림표현력에 미치는 영향에 대하여 다음과 같은 결과를 도출할 수 있었다. 동화책을 많이 읽는 아동이 미술표현에 있어서 보다 창의적으로 표현하였으며 단기간이 아닌 오랜 기간 동안 읽어온 경험이 창의적인 표현능력을 더욱 증진시키는 것으로 나타났다. 따라서 아동의 창의성 신장을 위해서 아동이 동화책을 읽으면서 자유롭게 사고할 수 있는 교육적 환경을 마련해 주는 것이 중요하다고 볼 수 있다.;Focused on the children's story as a highly effective medium for the development of children's imagination and creativity, this study verifies the hypothesis that the experience of reading a lot of children's stories would positively influence children's artistic expression for drawing and painting. A questionnaire was conducted to survey the mean numbers of the books a child reads per week, and the mean numbers of the books the child had read per week in pre-school. Based on the survey result, the mean numbers of the books read per week were calculated and a classification was made into a group that reads a lot of books and a group that reads less. Thereafter, t-test was made to examine a statistically significant difference in the artistic expression for drawing of children between the groups. Moreover, Analysis of Variance (ANOVA) was made to examine the influence of other sources of the children's experience on the creative artistic expression for drawing, apart from reading children's story, such as fine arts education at an art institute or through a private tutoring. The result of this study is as follows. First, the children who read many children's stories obtained higher scores for the creative artistic expression for drawing than those who read less. Second, the experience of fine arts education at an art institute did not significantly influence the first graders in elementary school on their creative artistic expression for drawing. Consequently, the study implies that providing an educational environment for children to read more children's story and leading them to be fond of children's story are more important for their creative artistic expression for drawing than merely offering an expression-based education which is commonly practiced at an art institute.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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