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e-브랜드의 감성디자인요소에 관한 연구

Title
e-브랜드의 감성디자인요소에 관한 연구
Other Titles
Study of Emotional Design Element on e-Branding : Focusing on MP3 Brand Websites
Authors
정자미
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
정보와 기술발달에 의한 21세기 시장 환경 하에서 기업 간 경쟁요소와 소비자의 선택기준이 변화함에 따라 브랜드는 기업의 가치를 결정하는 중요한 요소로 등장하게 되었다. 즉, 브랜드는 소비자들에게 개성창출의 수단이자 구매의 결정적 요소로 부상하고, 기업에게 있어서는 수익성 제고의 원천이 되고 있다. 따라서 기존에 경쟁제품과 구별하는 식별코드 정도로 인식되어지던 브랜드는 이제 소비자의 최우선 선택기준이 되었으며 기업의 가장 중요한 자산으로 자리 잡게 되었다. 이러한 브랜드에 대한 가치 인식의 재고는 인터넷의 환경 속에서도 빠른 대처를 요구하고 있다. 가장 대표적인 변화가 브랜드 사이트의 등장과 e-브랜드 마케팅의 노력일 것이다. 이러한 e-브랜드의 양적 성장은 고객의 마음속에 긍정적으로 자리매김할 차별화를 요구하고 있다. e-브랜드에서의 디자인의 역할과 위상은 다른 어떤 분야보다도 높은 편이다. 디자인은 고객에게 단순히 정보뿐만 아니라 그래픽 이미지와 사운드, 동영상 등 디자인 요소들을 접하며 감각적 상호작용을 하게 한다. 고객의 감성니즈에 만족되는 디자인은 소비자에게 가장 호감을 살 수 있는 부분으로 브랜드에 대한 긍정적 교감을 갖게 함으로써 브랜드 충성도를 높이는 중요한 역할을 한다. 본 논문에서는 오프라인 브랜드에서 인식된 브랜드이미지와 아이덴티티가 브랜드 사이트에 있어서 상호 정합성을 갖거나 긍정적 시너지 효과를 기대하기 위해 디자인의 감성적 접근유형과 브랜드에 미치는 영향에 대해 연구하고자 하였다. 본 논문의 연구 내용과 방법은 다음과 같다. 제 1 장에서는 연구의 배경 및 목적과 연구 방법 및 범위를 기술하였다. 제 2 장에서는 e-브랜드에 관한 개념과 유형 및 구조를 고찰하고 브랜드 확립에 있어서 e-브랜드의 역할 및 중요성을 제시하였다. 제 3 장에서는 감성디자인의 이론적 배경 및 방법연구를 위해 문헌고찰을 시도하였다. 제 4 장에서는 e-브랜드 성공사례를 통해 감성 디자인 유형과 요소를 분석하고, 감성디자인에 근거한 본 논문의 연구 방법을 설계하였다. 제 5 장에서는 감성 디자인이 브랜드 선호도에 미치는 영향을 검증하기 위해, MP3 브랜드 사이트의 디자인에 대해 실증 분석하고, 소비자 조사를 통해 감성디자인이 브랜드 이미지형성에 미치는 영향을 조사하였다. 조사 방법은 사용자들이 MP3브랜드에 대해 느끼고 요구되는 감성요인을 소비자 설문 조사와 인터뷰를 통해 수집하였고, 감성에 미치는 디자인 요소를 실증 분석함으로써 e-브랜드 이미지형성에 기여하는 감성적 디자인 요소의 상관성을 분석하였다. 제 6 장에서는 연구의 결론과 한계점 및 방안을 설명 하였다. 본 논문에서는 이상의 연구로부터 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 브랜드 사이트의 감성에 가장 크게 작용 하는 요인은 시각적인 요소로 나타났다. 그러나 인터넷 사용 환경, 편리한 사용성, 로딩속도 등 기본적으로 충족조건이 미비할 경우 디자인에 대한 감성만족도를 반감시키는 변수로 작용한다는 것을 알 수 있었다. 둘째, MP3 브랜드 사이트에 사용자는 브랜드 사이트가 제품위주의 홍보보다는 동영상, 음악 등 시청각을 자극하는 즐겁고 엔터테인먼트적인 요소가 가미된 디자인에 대한 긍정적인 감성을 가지고 있음을 알 수 있었다. 셋째. 사용자들은 브랜드 사이트에서 긍정적인 감성적인 경험을 했을 때 브랜드 사이트 방문 전 보다 브랜드 선호도와 이미지가 상승됨을 알 수 있었다. 이는 브랜드 사이트가 브랜드 이미지를 상승 시키고 고객과의 관계형성에 많은 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 이상의 결론으로부터 브랜드 사이트에서의 감성반응이 브랜드태도 형성에 많은 영향을 미치고 있다는 사실을 확인할 수가 있었다. 본 연구를 통해 e-브랜드를 위한 감성적 디자인 방법론을 재조명 하고 연구결과가 기업의 e-브랜드 자산 증대차원에서 자산구축을 위한 유용한 자료로 활용되고 있음을 확인하였다. e-브랜드에서의 감성적 디자인을 브랜드 확립을 위한 한 방편으로서 기회를 확장하고 보다 효율적인 디자인 전략을 제시하는데 기여하기를 기대하는 바이다.;In the 21st Century market environment where the competition factors among companies and the consumers' standard of selections have changed, a company's brand has become one of the important factors that determine the company's value. In other words, a brand is a way to show an individuality to consumers and it is rising as a determining factor of purchase. Also, it is becoming a source for increasing the earnings. Therefore, brands that were recognized as identity codes for distinguishing from other products have become a prior standard for the consumers' selection and have positioned as the most important asset. Reconsideration for the recognition on the value of brands requires a quick solution in the internet environment. The most considerable changes are the brand sites and the efforts of e-brand marketing. The quantitative growth of the e-brand requires a distinction that can be placed in the customers' hearts positively. The role and position of design in the e-brand are very important. Design doesn't only give information to the customers but it also interact emotionally bounding with design elements such as graphic image, sound, video and so on. Design that satisfies the customers' emotional needs is a part that can draw the interests of customers so it plays a very important role of increasing the brand loyalty by creating positive sympathy for the brand. In this paper, different emotional approaches of design and effects of design on the brand were analyzed in order to verify mutual harmony of brand image and identity recognized from the offline brand in the brand site and expect the positive synergy effect. The following conclusions were obtained from the study. First, the factor that had the greatest effect on the emotion of brand site was the visual design factor of the emotional sense. However, when the functional desires such as internet conditions, convenience, loading speed and etc. are not satisfied, it worked as a variable that had a negative effect on the emotional satisfaction. Second, users of MP3 brand sites had more positive emotion toward design of entertainment factors that can stimulate and amuse the customers' eyes and ears such as videos and music. Third, when the users had positive emotional experience in the brand site, their brand preference and image increased. This shows that the brand site improves the brand image and has great effects on the relationship with the customers. Based on these conclusions, it can be known that the emotional reaction in the brand site has great effects on formation of brand attitudes. The study researched the emotional design methodology for e-branding and verified that the results of the study are used as useful data for increasing the e-brand assets of companies. In the e-brand, the emotional design as a way to establish a brand is expected to contribute to expanding the opportunities and presenting effective design strategies.
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