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기업 내 디자인 조직의 유형별 디자인 매니저의 역할 차이에 관한 연구

Title
기업 내 디자인 조직의 유형별 디자인 매니저의 역할 차이에 관한 연구
Authors
이윤희
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
Research Goals Proposing the optimal type of role and the capability of design managers for the various classifications of organizations. By comparing and reviewing the research data for analysis on the role of design manager in the design department within the enterprise and analysis on the type of tasks for design managers by each corresponding departments. Research Method Analyzing the dissimilarity in between the data collected from the real life practical work environment and the sample research case studies for three different enterprises which are as follows: Type A – Dedicated design department that handles all of its development work in-house. Type B – Dedicated design department that are smaller in size than that of Type A that handles some of its development work in-house but also outsourcing some to external firms as well. Type C – No dedicated design department for the development that only have a single personal in charge who handles all the development through the outsourcing to external firms. Research Findings In the research survey conducted among candidates, the verdict shows that there are tangible difference in between the real work environment and case studies in terms of the importance on the role of design manager. It tends to be caused from the nature of having varying types of the different organization, which affects the equality among the candidates. But it is clear that insufficient job description designated for the given role will result in the fall of the optimal management unison which will eventually lead to hamper the overall refinement and efficiency of the design project as a whole. Conclusion: The role of design manager within the enterprise comprises of consulting, coordinating, and creative directing and more. For the optimal efficiency, it is wise to assign the jobs that are suitable for the type of given organization. Improving upon such issues or opportunities that arises in terms of the design management, top level management’s participation and dedication is critical for the success of the project, which should be carried in parallel with the constant efforts to improve the capability of the design manager him/herself.;본 연구는 기업 내 디자인 조직에서 디자인 매니저의 매니지먼트 중심으로 그 역할과 필요역량, 기대효과에 대한 연구이며, 디자인 조직이 기업의 경영과 조직간의 커뮤니케이션, 디자인 프로젝트의 경영에서 각각 어떠한 모습을 지니고 있으며, 디자인 매니저는 기업의 경영 효과 확대라는 측면에서 어떠한 형태와 역할을 맡게 될 것인가에 대한 연구이다. 소비 시장의 형태, 기업 구조의 변화, 경영의 혁신 등 디자인 주변 환경의 변화는 점점 더 초 경쟁시대에 돌입하였으며 그 경쟁의 핵심에 자리하게 된 디자이너의 역할은 시장의 창출로 인한 우위 확보라는 커다란 소비 패러다임의 가운데에 서 있다. 이를 위하여 기업과 조직들은 보다 창의적이고 혁신적인 조직형태의 운영과 인력 프로그램을 가동하기 시작했다. 디자인은 본질상 그것을 통한 총체적인 경험과 이미지를 형성하여 객체와의 완벽한 커뮤니케이션을 이루어 내는 사회적 도구이다. 디자인은 지식을 기반으로 창의적 활동을 하는 합리적이고 논리적인 사고의 표현 활동이며, 그것이 지닌 무한한 창의성과 상상력, 통찰력(insight)을 기본으로 소비자와 기업이 미처 깨닫지 못했던 필요와 가치를 실현시킴으로써 새로운 문화로의 가치 출현이라는 능력을 가지고 있다. 디자인 매니지먼트란 다양하고 혼란스러운 환경의 소용돌이 속에서 변화에 앞장서고, 새로운 관점으로 변화를 주도하며 그 속에서 창조적 기회를 찾고 새로운 가치를 창출하는 활동이다. 그리고 이러한 원동력으로 새로운 가치를 향해 나아가도록 기업전체에 영향력을 발휘하는 것이다. 디자인 매니지먼트의 이와 같은 특성을 살펴 볼 때, 오늘의 디자인이 사회와 문화•기업•소비시장에 미치는 커다란 영향력들이 디자인 매니저의 역량에 크게 의존하고 있음을 알 수 있다. 이를 바탕으로 디자인 매니저의 역할과 필요역량에 관한 객관적인 특성 연구가 필요한 시점임을 알 수 있다. 본 연구는 이러한 배경을 바탕으로 진행 되었으며, 이를 위하여 첫 번째로 디자인 매니지먼트의 역할과 디자인 매니저의 역할 및 필요역량에 대한 선행적 연구 자료의 고찰이 있었다. 다음으로는 디자인 매니지먼트의 디자인 조직의 유형 별 사례연구를 통하여 고찰해 보았으며 디자인 매니저의 역할에 따른 기업의 디자인 매니지먼트 사례 속에서 성공요인과 방해요인이 무엇인지 살펴 보았다. 또한, 실제로 디자인이 진행되는 과정에서 프로세스에 대한 사례연구를 진행함으로써 디자인 매니지먼트의 현 주소와 변화의 기대치에 대한 흐름, 그리고 미래 디자인 매니지먼트는 어떠한 모습을 갖추어야 할 것인가에 대하여 생각해 보고자 하였다. 오늘날의 디자인은 시대적 변화의 흐름에 맞추어 그 형태가 점점 더 다양해지고, 역할의 범위도 매우 확장되어 나가고 있으며 디자인에 대한 사회적, 시대적 인식과 기대도 점차 높아져 나가고 있다. 이러한 환경 변화를 수용하고 나아가 그 흐름을 주도하기 위하여 디자인 매니저는 보다 전문적이면서도 다양한 사회 현상들을 종합해 내어야 하는 두 가지 측면이 모두 강조 되어지고 있다. 실제로 현재 디자인이 수행됨에 있어서도 이전의 기업 내 부차적 이익을 내던 조직 프로세스와는 달리 시장 주도적, 지속적 경쟁우위의 확보를 위한 경영의 핵심요소로서 디자인이 인식됨에 따라, 기업의 경영에서 활발한 네트워크를 통한 종합적 디자인 프로세스의 이행이 일어나고 있다. 이러한 흐름을 종합해 볼 때, 앞으로의 디자인 매니저는 더욱 전문적이면서 종합적인 지식과 능력을 바탕으로 기업과 고객을 주도하게 될 것이며, 무한한 창의성과 변화주도를 통하여 새로운 시장을 지속적으로 창출해내는 사회적 리더로서 자리잡을 것이다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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