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현대패션에 나타난 펑크패션에 대한 연구

Title
현대패션에 나타난 펑크패션에 대한 연구
Other Titles
The Study on Punk Fashion in the Contemparary Fashion : Focused on the Pastiche
Authors
김현정
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이인성
Abstract
현대는 다양화, 다원화된 시대이다. 현대사회는 끊임없는 문명의 발전을 거듭해 오면서 대중매체와 컴퓨터의 등장으로 그 어느 시대보다 빠르게 변화하고 있으며, 문화적으로는 명확한 장르를 가지지 않고 전개, 발전 되어 특정한 양식적 특징이 보이지 않을 정도로 절충적이고 다양한 문화 현상이 지배적으로 나타나게 되었다.하나의 방향성을 강조하는 패션에서 복수적인 다양성을 강조하는 스타일로의 전이는 지금까지 무시해 오던 영역으로부터 그 이미지를 차용, 복제하여 새롭게 조합하는 패션의 경향이 나타나고 있다. 특히 하위문화에서 새로운 아이디어의 발굴 즉, 스타일과 디테일의 모방이 이루어지고 있다. 테디 보이(Teddy Boys), 모즈(Mods), 히피(Hippies)와 펑크(Punk) 등 하위문화에서 발산된 트렌드는 지배문화에 반향을 일으켜 왔으며, 이러한 움직임은 우리의 취향, 라이프 스타일, 패션, 음악 그리고 구매의사 결정에 영향을 미치고 있다. 하위문화 스타일이 지배문화에 가하는 문화적 충격과 낯설음은 오늘날 하이패션디자인의 원천의 하나로써 작용하고 있으며, 이로 인하여 하위문화와 지배문화의 경계가 점차 희미해지고 있다. 본 연구는 펑크패션이 하위문화로써 펑크가 가지고 있는 외적 특징을 혼성모방이라는 방법을 통해 다원화되고 절충적인 스타일로 디자인의 다양화를 추구하고, 이를 통해 새로운 의상의 표현 방법을 확장하고, 개성화와 다양화를 지향하는 시대에 경쟁력 있는 디자인 개발 방법을 제시하는데 의의를 두었다. 이를 위해 70년대 펑크패션의 발생 배경과 외적ㆍ내적인 특징들을 조사하였고, 펑크패션이 하이패션에 도입될때 어떻게 변화되는지 고찰하였다. 연구 결과로 나타난 하위문화로써 펑크패션의 외적 특징과 패션 이미지중 현재 트렌드인 Romantic Image와 혼성하여 실물 작품을 제작하여 디자인 개발을 하였다. 그 결과 첫째, 펑크패션의 외적 특징은 그로테스크, 페티시, 그런지, 그라피티, 브리꼴라쥬 등의 특성을 지니며, 이러한 외적 특징은 주류문화에 대한 저항, 풍자, 허무주의, 전통적인 미적 규범에 상반되는 파괴적인 기법들로 젊은이들의 내적인 심리를 표현한 것임을 알 수 있었다. 둘째, 현대 패션에 표현되는 혼성모방의 특징은 해체성, 절충성, 유희성, 모호성 장식성으로 나타난다. 셋째, 현대 패션에 나타난 펑크 이미지에 대한 작품의 특징을 분석한 결과 2000년대 들어서 하이브리드적인 경향을 보이며 하위문화로써 가지고 있던 저항의식이나 허무주의적 모습은 사라지고 스타일상의 모방만이 두드러지게 나타났다. 넷째, 위의 결과를 바탕으로 'Romantic Punky Girl'이라는 컨셉으로 작품제작을 통해 하위문화로써의 펑크패션이 지니는 그로테스크 이미지는 형태의 과장과 타이트한 실루엣, 인체의 노출로 해체성을 표현했으며, 그런지 이미지는 의상의 해체를 통한 유희적 표현을 시도하였다. 그라피티와 페티시 이미지는 저항의식의 표현이 아닌 장식적인 요소로써 그 모호함을 나타냈고, 브리꼴라쥬적 특징은 유아적 키치 기법을 통해 유희적으로 표현하였다. 이상과 같이 살펴본 결과 현대 패션의 지배적 현상인 혼성모방은 펑크패션의 외적 특성과 디테일을 이용하여 과거의 것을 새롭게 발전시켜 나가는 아이디어 창출의 한 방법임을 알 수 있었다. 이를 통해 새로운 의상의 표현 방법을 확장하고, 개성화와 다양화를 지향하는 시대에 경쟁력 있는 디자인을 모색할 수 있었다. 실용적 상품 개발을 위한 디자인 연구와 펑크패션 외에 다른 하위문화와 혼성모방과의 관계를 살펴보는 후속 연구가 계속 되기를 바란다.;The times we live in now are very much diversified and multifactorial. Modern society has been changing far more rapidly than any other former ages since the advent of the mass media and computers. From a cultural perspective, cultures have diffused and advanced without sharp distinctions in genre. And diverse and blended cultural phenomena, which do not just display the characteristics of one particular style, have emerged predominantly. The change from styles that emphasize one single trend to those that emphasize a wide diversity has led to a fashion trend that creates new looks by taking images from the fields, which have been disregarded before, and combining them together. Especially, new ideas have been discovered from subordinate cultures - imitating styles and details. Trends derived from subordinate cultures, such as Teddy Boys, Mods, Hippies and Punk, have created a sensation in predominant cultures, and this current has influenced individual tastes, life styles, fashion, music as well as purchase decision making. Today, the cultural impact of subordinate cultural styles on predominant cultures and their unfamiliarity play a role as one of the sources of high-fashion design. In a consequence, the boundaries between subordinate and predominant cultures have become blurred. The objectives of the study are to develop new ways of expression in dress by diversifying design approaches in blended and multifactorial styles with the method of copying and combining the external characteristics of 'Punk Fashion' that is a subordinate culture, and to propose competitive design solutions that could meet the needs of the times - individuality and variety. In doing so, the background of the birth of punk fashion in the 70s was investigated. Also, how punk fashion has been reformed when adopted to high-fashion was studied. Then, new design concepts were developed through making real clothes by combining the external characteristics of punk fashion as a subordinate culture into romantic images - a current trend in fashion. First, it was found that the external characteristics of punk fashion, which could be described with words like 'grotesque', 'fetish', 'grunge', 'graffiti' and 'bricolage', have represented the mental states of the young in a defiant, satirical, nihilistic and aggressive way, conflicting with traditional aesthetic norms. Second, disorganization, eclecticism, amusement, ambiguity and ornamentality have been found from hybrid imitation shown in contemporary fashion. Third, the results of an analysis on the characteristics of punk images found in comtemporary fashion showed that the defiant and nihilistic sense as a subordinate culture have disappeared and the imitation of styles have been emphasized since the year 2000. At last, on the basis of the above results, a fashion style was created with the concept of 'Romantic Punky Girl'. Grotesque images that punk fashion delivers as a subordinate culture have been expressed by exaggerating forms, creating tight silhouettes as well as exposing body parts in order to represent a sense of disorganization. Grunge images have been expressed for amusement through the disorganization in dress. Graffiti and fetish images have been represented ambiguously as ornamental elements - not in a defiant manner. And bricolage images have been expressed playfully in a childish kitsch style. In conclusion, punk fashion has been a method for creating ideas to improve things of the past by taking advantage of its external characteristics and details through the means of hybrid imitation that is a predominant phenomenon in contemporary fashion. In the course of the study, the new ways of expression in dress were developed, and competitive design approaches that could meet the needs of the times - individuality and diversity - were proposed.
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