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미술치료에서 꼴라쥬가 정신지체아동에게 미치는 영향

Title
미술치료에서 꼴라쥬가 정신지체아동에게 미치는 영향
Other Titles
A study on influence that collage as an art therapy technique has upon mentally handicapped children
Authors
주성미
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영기
Abstract
Art therapy is the process of creating visual images for the purpose of communicating complex material on a non-verbal level. The completed art product offers a concrete, durable statement from the client. Art therapy's usefulness stems from the inherent healing qualities of the creative process. It is during this process of creating a graphic or sculptural form that conflict is visually expressed, integrated and resolved into the clients personality to assist in favorable changes in living. As the effectiveness of art therapy has been recognized, it has widened its territory with increasing researches on it. Especially, clinical role of art therapy becomes more appreciated subject of study, not only by medical profession but also by academia and artists today. This study focuses on the clinical efficacy of art therapy, more specifically, art therapy utilizing collage technique for mentally handicapped children. In the preface, objective and methodology of clinical collage program is introduced, giving consideration to characteristics of mentally handicapped children. Chapter 2 describes history and concept of art therapy. Further, it gives specific explanation on characteristics of mentally handicapped children, and also investigates art therapy in relation to the aforementioned characteristics. Chapter 3 explains collage as an art therapy technique, highlighting curative meaning of the technique. Since communicating with mentally handicapped children requires careful approach with coordinated senses - sense of taste, hearing, sight, touch, and smell -, collage was selected as a mean of communication. In consideration of the purpose of this study, emphasis is put on remedial value of the technique rather than on diagnostic value. Chapter 4 shows clinical demonstration of a collage program as an art therapy. The program was carefully designed for treating 5 mentally handicapped children who attend Seoul Public School for Handicapped Children, and has been implemented for 8 weeks. Motive, process, consequence, and efficacy of the program are explained in stages. In conclusion, this thesis demonstrates the proposed collage program with the clinical results. Designing a collage program in consideration of the inherent characteristics of each client enhances the curative value of the therapy. It is step by step implementation of the program that accelerates the healing process. With these combination, art therapist can effectively utilize collage technique as a mean of healing mentally handicapped children.;19세기후반부터 산업화의 발전으로 노동과 생산 형태가 변하면서 인간은 급변하는 환경에 적응하는데 어려움을 겪을 뿐만 아니라 사회에서 개인의 존재는 점차 수단화되고 소외되어가면서 심리적, 정신적으로 병든 사람들이 증가하게 되고, 또한 환경오염, 식생활 변화, 노산 증가 등의 여러 가지 영향으로 장애아들도 급격히 늘어가고 있다. 이런 여러 사회적, 문화적 현상으로 고통받고있는 사람들을 위해 다양한 치료법이 발달하기 시작하였는데, 특히 20세기 후반부터 본격적으로 미술치료가 각광받기 시작하였다. 비언어적인 커뮤니케이션 기법인 미술매체를 이용함으로써 언어적인 커뮤니케이션에서 오는 심리적 부담과 거부감을 줄이면서 치료효과를 얻을 수 있다는 점에서 관심을 받았다. 오늘날 미술치료의 효과와 중요성에 대한 인식이 높아지면서 그에 대한 활발한 연구와 더불어 고유한 영역으로서 자리를 넓혀가고 있다. 이와 관련하여 미술치료의 임상적 역할도 확대되어 가고 있다. 이 논문 서론에선 사회적 흐름 속에서 소외되어 가는 정신지체아동들에게 미술치료가 어떤 의미가 있으며 꼴라쥬를 통해 정신지체아동의 특성을 고려한 보다 효과적인 임상프로그램을 연구하는데 도움을 주고자하는 구체적인 목적과 연구방법을 소개하고 있다. 본론으로 들어가면 2장에서 미술치료에 대한 이해를 돕기 위해 역사적 고찰과 개념에 대해 설명해주고 있으며 일반아동보다 더 체계적이고 단계적인 임상프로그램이 필요한 특수아동에 초점을 맞추어 이해를 돕고있으며 다른 아동들보다 더 거부감 없이 쉽게 흥미유발을 유도하고 정서적, 신체적으로 동시에 향상시켜야 하는 등 정신지체아동의 여러 특성과 미술치료의 관계에 대해 구체적으로 설명하고 있다. 3장에서는 꼴라쥬의 대한 전반적인 이해와 미술치료에서의 꼴라쥬의 치료적 의미와 특성에 대하여 이야기하고 있다. 꼴라쥬는 표현을 하는 과정을 통해 자신을 개방시켜 마음이 치료가 되는 효과가 있다. 평면적이고 입체적인 재료를 관찰하며 선택하는 과정을 배우고 종이나 재료를 공간 안에 배치, 이동시키면서 그림의 내용이나 색채, 변화, 위치, 구도 등을 인지 할 수 있게 되면서 공간지각능력이 향상되어 미술표현력 신장에 도움을 줄 수 있다. 또한 기타 시각, 촉각, 청각, 후각, 미각의 자극 및 찢고 오리는 등 손의 운동영역들이 포함되어있는 통합 감각적 접근이 필요한 정신지체아동들에게 접합한 기법이고 다양한 재료를 통한 흥미유발로 집중력, 눈과 손의 협응력, 성취감, 자존감 향상을 시킬 수 있는 여러 장점들도 있다. 이 논문에서 중요한 키워드로 다루어지고 있으며 진단이 아닌 치료를 위한 기법으로의 꼴라쥬를 이야기하고 있다. 4장에서는 그런 문제점을 보완하기 위한 구체적인 임상프로그램의 연구가 이루어지는데 서울장애인공립학교에서 정신지체 장애판정을 받은 5명의 초등학생을 중심으로 8주간 진행하였다. 효과를 극대화하기 위한 구체적인 수업준비와 진행 과정 및 꼴라쥬 작업을 통해 공간지각능력 발달로 인한 미술표현능력향상과 기타 단계적 재료선택을 통한 오 감각 자극 및 소 근육발달향상, 결과물보다 과정의 중요성을 강조하여 무엇보다 아동들의 흥미유발을 통한 집중력과 수업태도 및 자아감과 성취감 향상 등 적용후의 결과와 효능을 정리하였다. 결국 이 논문은 미술치료사가 정신지체장애아동의 특성을 고려한 보다 효과적이고 단계화 된 꼴라쥬 치료 프로그램을 제시해주어 앞으로 더 많은 연구가 이루어져 여러 가지 다른 미술기법도 치료로서 적극적으로 활용될 수 있는 발판을 마련하고자 하는 바램으로 글을 썼다.
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