View : 621 Download: 0

홍원기와 국립국악원의 가야금 선율 비교 분석

Title
홍원기와 국립국악원의 가야금 선율 비교 분석
Other Titles
A Comparative Study of Gayageum Melodies between the Hong Won-Gi's and the National Center for Korean Traditional Performing Arts Melodies : Based on Sangyoungsan of P'younggiohoesang
Authors
김유선
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본 논문은 「평조회상」의 첫 곡인「상영산」의 가야금 선율에 대해 1930년대 이왕직 아악부 시절의 홍원기 가락과 오늘날 국립국악원 가락을 비교: 분석함으로써 두 곡이 어떠한 차이점과 유사점이 있는지 밝히는 데에 목적이 있다. 홍원기의「상영산」과 국립국악원의「상영산」을 장단 수, 구음법, 선율 등의 내용에 대하여 비교 분석한바 결론은 다음과 같다. 첫째,「상영산」의 장단 수는 모두 같다. 초장 3장단, 2장 4장단, 3장 4장단, 4장 6장단, 총 17장단 340박으로 두 음악의 악장 구분이 동일하다. 둘째,「상영산」의 정악 가야금 조현법은 같으나, 홍원기의 구음은 국립국악원의 구음과 차이가 있다. ‘국악원식 구음법’에 속하는 최충웅, 이창규, 장사훈의 구음은 서로 유사하지만, 홍원기는 제2현, 제9현, 제10현, 제11현, 제12현이 크게 다르다. 셋째,「상영산」의 선율 비교 결과, 초장부터 4장까지 총 340박 중 동일선율은 232박(68.2%), 유사선율은 103박(30.3%), 다른선율은 5박(1.5%)이다. 유사선율과 다른선율에 있어서는, 크게 네 가지 유형으로 구분되며, 그 형태는 다음과 같다. ① 홍원기의 선율과 관악선율이 유사한 경우로, 총 48회 출현한다. 홍원기의 선율은 리듬이 세분화된 부분이 많았고, 간음의 첨가, 꾸밈음의 사용이 많았으며, 이는 관악기 선율과 거의 유사하거나, 동일했다. ② 홍원기의 선율이 『아악부 가야금보』의 원형을 따라 동일하게 진행한 경우로, 총 28회 출현한다. 주로 전성 주법의 사용에 있어, 홍원기의 주법은 『아악부 가야금보』와 동일했다. ③ 국립국악원의 선율이 대금, 피리의 관악선율을 따라 진행한 경우로, 총 7회 출현한다. 국립국악원 선율은 리듬 분할이 적었고, 꾸밈음의 사용이 많지 않았다. ④ 국립국악원의 선율이 『아악부 가야금보』의 원형을 따라 동일하게 진행한 경우로, 총 54회 출현한다. 주로 슬기둥의 수법에 있어 홍원기의 선율이ꁜ ♬♩ 으로 진행된 것에 비해, 국립국악원의 선율은 ♩ ♬ꁜ 의 형태로 진행하였는데, 이는 『아악부 가야금보』와 동일하다. 이와 같이 두 「상영산」은 음악의 큰 골격은 같이 하면서도, 선율 진행, 리듬분할, 꾸밈음, 주법 등에 있어 차이가 있다. 홍원기의 선율은 유동적인 가락의 붙임새에 있어 관악기의 가락을 따라 연주하며 개인의 음악성이 잘 나타난 선율이고, 국립국악원의 선율은 『아악부 가야금보』의 원형을 지키며 많이 꾸미지 않고 담백한 선율과 리듬을 가지면서도, 틀과 흐름을 다스려 자연스럽게 연주하는 것을 중시하였다고 할 수 있겠다.;The purpose of this study was to analyze the similarities and differences of the Gayageum melodies in Sangyoungsan of P'younggiohoesang between the Hong Won-Gi's melodies of the Yiwangjik Aakbu period in the 1930s and the National Center for Korean Traditional Performing Arts(NCKTPA) melodies in its currency. Comparing the Hong Won-Gi's Sangyoungsan and the NCKTPA's Sangyoungsan in terms of the number of jangdans, the rule of gueum, and melodies, this result was as follows: First of all, the number of jangdans in both Sangyoungsan's remain consistent; with 3 jangdans in the first jang(chapter), 4 jangdans in the second, 4 jangdans in the third and 6 jangdans in the fourth, all of 17 jangdans and 340 beats compose Sangyoungsan's jang in both versions. Secondly, while both versions are the same rule of tuning, there are certain differences in the gueum(oral sound). Although Choi Choong-Wung, Lee Chang-Gyu, and Jang Sa-Hoon's gueum are in the NCKTPA gueum and exhibited many similarities, the Hong Won-Gi's 2nd, 9th, 10th, 11th, and 12th hyun(string) showed sharp contrasts. Lastly, comparing the melodies of all of 340 beats in 1st jang(chapter) through 4th jang of the Hong Won-Gi and the NCKTPA versions, the same melodies was 232 beats(68.2%), similar melodies(103beats:30.3%), and different melodies(5beats: 1.5%), respectively. The differences in melodies can be categorized four forms as follows : 1) The Hong Won-Gi's melodies that follow the melodies of wind instruments such as Daegeum and Piri appear 48 times; their rhythms are detailed and very similar to the melodies of wind instruments showing frequent use of ornaments and addition of intermediate tones. 2) The Hong Won-Gi's melodies in the form of the Aakbu's score appears all of 28 times; the Hong Won-Gi's techniques showed much similarities to that of the Aakbu's score in terms of the use of the Jeonseong techniques. 3) The NCKTPA's melodies in the melodies of wind instruments such as Daegeum and Piri appear 7 times and there were few separations of the rhythms and the usage of ornaments. 4) The NCKTPA's melodies in the form of the Aakbu's score appear 54 times; whereas the Hong Won-Gi's melodies progress by ꁜ♬♩ in terms of the Seulgidoong, the NCKTPA's melodies follow ♩ ♬ ꁜ rhythm, which is similar to that of the Aakbu's score. This paper concludes in the Hong Won-Gi version of Sangyoungsan and the NCKTPA version of Sangyoungsan exhibit a similar outline, but distinct patterns in melodies, rhythm separations, ornaments, and techniques among others. The melodies of Hong Won-Gi were performed rhythm, according to the rhythm of wind instruments, in the Buchimsae(melodic structure) flexible rhythm. Therefore it was the most remarkable melodies appeared individual musical characteristics. The NCKTPA's melodies were maintained typical Aakbu's Gayageumbo, and almost not beautified and including clear melodies and rhythm; by controlling frame and stream naturally.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE