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Edward Elgar의 가곡에 대한 연구

Title
Edward Elgar의 가곡에 대한 연구
Other Titles
A Study on Edward Elgar’s With Special Emphasis on「Sea Pictures」Op.37
Authors
류수연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
Edward Elgar(1875-1934) reputed as the most influential composer in the first half of the 20th century struggled to reinstate the British music depressed since Henry Purcell(1659-1695) only to enhance its position. His music may belong to Romanticism respecting the Classical modes, and therefore, is characterized by rich and beautiful melodies and solemn and affluent creativity. Moreover, his music does not show any trace of having been affected by folk songs, as well as any technical attribute that seems to be derived from the folk music tradition. His typical melodic line - wide leap and descending flow - and British accent patterns may characterize his music as a genuine British music. Elgar's true goal was to write large-scale orchestral works instead of vocal pieces. His autobiographic author Percy M. Young says that Elgar was not interested in combination of piano and voice, but earlier in 1980's, Elgar composed song works, and published choral pieces and songs until 1931. Although he wrote some 60 songs, their themes seemed to be poor, much less conformity between poems and music. However, his song cycle 'Sea Pictures Op.37' consisting of 5 songs for alto and orchestra shows a harmony between orchestra and vocal parts, which proves his potential as song composer. As shown well in its title of the song cycle, this work unfolds each story as if 5 poems were unfolded into pictures with the theme of sea, while sharing the theme with each other or varying it only to achieve a unity as a whole. The characteristics of this piece may be summed up as follows; First, the vocal part consists of long breathing and fluent melodies. Second, a word painting technique is frequently used to describe scenes. Third, accompaniment and vocal parts are overlapped with each other at the end of the passage to be associated with each other closely. Fourth, rhythms of the poems are well revived for unity between music and poems as well as for conformity between story and music. Lastly, it is characterized by a rich harmonic color sense. Such characteristics shown in 'Sea Pictures Op.37' seem to have been affected by late Romanticism, and in this regard, it is reputed as his model work starting late Romanticism in the United Kingdom together with his other two great works ‘Enigma Variations Op.36’ and ‘The Dream of Gerontius Op.38’.;20세기 전반 영국의 가장 영향력 있는 작곡가로 손꼽히는 엘가(Sir Edward Elgar, 1857-1934)는 퍼셀(Henry Purcell, 1659-1695) 이후 침체되어있던 영국 음악의 국제적인 명성을 되살려내는 데 혼신의 힘을 쏟아 그 위상을 한층 드높인 작곡가이다. 그의 작풍은 고전 양식을 존중한 낭만파 계통에 속하며 풍요롭고 아름다운 선율과 함께 장엄하고 풍부한 창의성이 깃들어 있다. 또한 민요와 접촉한 흔적도 없고, 민족적 음악 전통으로부터 나온 것으로 보이는 어떠한 기술적 특성도 지니고 있지 않으나, 그의 전형적인 선율선-넓은 도역과 하강흐름-과 영국 언어의 억양 패턴과의 유사성에 기인하여 그의 음악에서는 영국적인 소리가 난다. 엘가의 진정한 목표는 성악곡이 아닌 대규모 관현악 작품을 쓰는 데 있었다. 그의 전기 작가인 영(Percy M. Young, 1912-2004)은 엘가가 피아노와 성악의 결합에 대해서는 관심이 없었다고 남겼으나 초기 창작기라 할 수 있는 1890년대에 그는 많은 성악곡들을 작곡하였으며 1931년까지 꾸준히 합창곡과 가곡을 발표하였다. 본 논문은 잘 알려지지 않은 엘가의 가곡 및 성악작품을 소개하고 가곡 중 가장 뀌어난 작품인 알토와 관현악을 위한 연가곡 ‘Sea Pictures Op.37'의 5개의 가곡-'Sea Slumber-Song', ‘In Haven', 'Sabbath Morning at Sea'. 'Where Corals Lie', 'The Swimmer'-을 중심으로 그의 가곡 세계를 연구한 것이다. 또한 원래 관현악 반주이나 본 논문에서는 피아노 반주를 중심으로 연구하였다. 이 연구를 통해 ‘Sea Pictures Op.37'에서 엘가는 음악과 시의 긴밀한 연관성을 통한 가사와 음악의 일치, 색채적인 화성과 호흡이 길고 유려한 선율의 사용, 반음계적 기법과 비화성음의 조심스러운 사용과 함께 잦은 전조를 보이며 후기 낭만주의적 작곡방식을 보여주고 있음을 알 수 있었다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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