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행동형성법을 활용한 미술치료가 발달장애아동에게 미치는 영향

Title
행동형성법을 활용한 미술치료가 발달장애아동에게 미치는 영향
Other Titles
An Effect of Art Therapy Using the Shaping on Children with Development Disability : Focusing on the children with the Age of 13 to 19
Authors
김영
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영기
Abstract
아동에게 있어 미술치료(Art-therapy)는 비언어적 커뮤니케이션(communication)인 미술이라는 매체를 통해 조화로운 인성발달과 정서함양을 위한 전인적인 관점을 토대로 아동의 문제를 진단하여 창의적 표현 능력 및 성취감, 원활한 사회적 상호작용을 하도록 돕는데 목표를 둔다. 발달장애아동(development disability)을 위한 미술치료 역시 이와 같은 기초적 맥락에서 이루어져야 하며 미술활동을 통해 발달장애아동이 가진 내외적인 어려움을 진단하고, 진단을 토대로 계획된 미술치료 과정으로 내담자의 부정적 감정을 긍정적으로 해소시킬 수 있도록 도우며 자신의 무의식적 생각, 감정, 느낌 등을 자발적으로 표현함으로서 외부와의 감정 교류를 통해 의사소통의 문을 열 수 있는 지름길이 되어야 한다. 또한 다양한 미술표현을 경험하고 성취해나감으로써 흥미를 느끼고 궁극적으로는 자신감을 얻는 효과적인 방편이 될 수 있다. 발달장애 아동의 일반적 증상인 정신적 신체적 발달의 지체, 언어장애등으로 인한 자발적 표현 및 표현 동기의 부재, 대인관계의 어려움, 변화에 대한 거부 등의 특성을 비교적 매체의 성격상 저항이 적은 미술과 자발적인 표현의 동기를 유도하는 행동형성법(shaping)과의 접목을 시도함과 동시에 발달장애아동이 가진 문제 해결에 효과적으로 접근하기 위하여 좀 더 체계화된 기법을 단계적으로 접근함으로써 발달장애아동의 표현의 동기화에 따른 자발적 발화, 상호작용을 통한 사회적인 감정 교류에 도움을 주어 발달장애 아동을 위한 효과적인 미술치료가 될 수 있도록 단계적인 임상 프로그램을 연구하여 적용 하였다. 본 연구는 2005년 9월부터 11월까지 광진구에 있는 G 공립 특수학교 미술치료실에서 13세~19세 발달장애아동을 대상으로 행동형성법을 활용한 미술치료 프로그램을 계획하여 실시하였다. 임상 내용은 미술치료 활동을 총 5단계로 구분을 하여 자발적인 미술 표현과 표현의 동기를 갖는데 어려움을 지닌 발달장애아동들에게 효과적으로 접근하기 위하여 총 12주의 평면표현과 입체표현 활동의 프로그램을 계획하여 실시하였다. 임상 도입단계에서는 진단프로그램을 통해 발달장애아동의 기본 성향 및 심리적인 문제와 미술 표현상의 문제점을 알아보는 것을 시작으로 기본도형을 이용하여 모방 및 이해와 응용을 통해 표현의 동기를 갖도록 돕고 점차 자발적인 참여를 유도하는데 중점을 두었으며, 마무리 단계에서는 그룹 작업을 통한 타인과의 상호적 교류를 체험하도록 접근하였다. 최종 단계에서는 재진단을 통해 초기진단과의 변화를 비교 분석하는데 목표를 두고 총 12회의 미술치료활동을 통해서 아동의 행동 및 미술표현의 변화를 평가하여 사례결과를 분석하였다. 발달 심리학적 관점의 로웬필드(Lowenfeld)의 발달단계 기준에 맞춰 미술치료를 진행하였으며, 정신적 연령적으로 난화기를 끝맺음한 이후인 13세 이상의 발달장애아동에게 미술 표현의 구체적 동기화가 될 수 있는 행동형성법을 활용한 미술치료의 시사점은 크다고 볼 수 있으므로 이 연구가 계획되었다. 발달장애아동의 행동형성법을 활용한 미술치료를 통해 발달장애아동들의 표현의 동기를 형성하여 자발적인 미술표현을 유도함은 물론, 단체 작업을 통한 사회적 상호교류와 자신감 및 성취감등이 향상되었음을 알 수 있었으며, 변화에 적응하려는 모습들이 관찰되었다. 본 연구를 통해서 발달장애아동을 위한 단계적인 미술치료 프로그램의 개발과 연구가 어떤 시사점을 제시할 수 있다는 가능성을 가지고 많은 지원과 노력이 이루어지길 기대하며, 나아가 행동형성법을 활용한 미술치료 연구 활성화에 기여하는 초석이 되고자 한다.;Art therapy for children diagnoses a child’s problems from a holistic perspective for the child’s personality development and emotional development through art, a non-verbal communications medium and its purpose is to encourage original expressive skills, provide a sense of accomplishment, and to assist the child to have harmonious social interactions. Art therapy for children with development disability must also be conducted from this fundamental context. Diagnosis of their internal and external difficulties should be diagnosed through art, and through an Art Therapy program developed based on the diagnosis, the clients must be helped so that they can positively resolve their negative emotions, and must provide a shortcut for opening up their communication by allowing them to voluntarily express their subconscious thoughts, emotions, and feelings through emotional exchange with their external surroundings. In addition, by experiencing various art projects and accomplishing them, art therapy may ultimately serve as an effective instrument that promotes self-confidence in children. The inability for voluntary expression, lack of motivation for expression, difficulties in personal relationships, rejection of change, and other such characteristics resulting from the universal symptom of children with developmental disability which are mental and physical developmental delay and language impairment, were applied to art, a medium which is met with little resistance, and to shaping that induces motivation for voluntary expression. At the same time, In order to approach more effectively solutions for problems of children with developmental disability, by gradually approaching a more systemized technique, a clinical program was studied and applied in order to construct an effective art therapy programs for children with developmental disability that promotes voluntary reactions to motivation for expressions and emotional exchange through interactions. In this study, an art therapy that applies shaping was planned and executed from September to November of 2005 at the Art Therapy class of G public special school located in Gwanjin-gu with children with developmental disabilities between the ages 13~19 as study subjects. The clinical content of art therapy activities was divided into 5 stages, and in order to effectively approach children with developmental disabilities who have difficulties in voluntary artistic expressions and motivation for expression, an activity program consisting of 2-dimensional expressions and 3-dimensional expressions were planned and conducted over 12 weeks. In the introduction stage, through a diagnosis program, the basic disposition, psychological problems, and problems in artistic expressions were evaluated, and by using basic shapes the students were helped to gain motivation for expression by understanding and applying the shapes, and placed the focus in leading the children toward voluntary participation. In the completion stage, the children were encouraged to experience mutual interaction with others through group projects. In the final stage, changes in behavior and art expression of children that occurred throughout the 12 weeks of art therapy activities were evaluated and a case analysis was conducted with the purpose of comparing the results of the initial diagnosis through the re-diagnosis. The Art therapy was conducted in accordance with standards for developmental stages of Lowenfeld from the perspective of Developmental Psychology. Also, this study was planned conducted because it is believed that suggestions of an art therapy program applying shaping that promotes motivation for expression for children with developmental disability who are above the age 13 and past the scribbling stage will be significant. Through an art therapy that applies shaping of children with developmental disabilities, their motivation for expression was shaped through which voluntary artistic expression was induced, and not only that, through group projects their social interaction, self confidence, and sense of accomplishment were enhanced, and their desire to adjust to changes was examined. Through this study, with the possibility that development and studies on phased art therapy program for children with developmental disabilities can present certain suggestions, further support and effort in pursuit the study is anticipated, and hope to serve as a cornerstone for a more dynamic studies in art therapy applying shaping.
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