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국내 인쇄광고디자인 연구 현황에 관한 고찰

Title
국내 인쇄광고디자인 연구 현황에 관한 고찰
Other Titles
The Study on the Trends of Scientific Study in Domestic Printed Advertising Design Study
Authors
이주원
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
The point of the client's criticism is that most advertising is not for customers and clients but for advertising models and advertising producers as yet. So many advertising agencies made efforts to solve this discontent of a client. And the scientific advertising is the method, recently, which efficiently can close a opinion gap between clients and consumers. Now the most determinant constituent in the scientific Advertising is the scientific expression that can directly have an effect with buy a commodity. Scientific Advertising Design is based on the objective research and study, and which plays an important role in directly buy a commodity by observing the common commercial advertising. Advertising that is founded on the scientific advertising, improve a mutual comprehension between client and designer. And a client can believe in the advertisement that is based on Scientific Advertising Design. So finally designer can feel a self-confidence as a producer in commercial advertising. Scientific advertising study is a field of industrial-educational corporation including the business and the academic. So it is essential that various study on the advertising design part for scientific advertising design. In this study, sorting of domestic advertising design study is based on specific character, empirical, systematic, measurement, and operational definition, of science in study presented by Clifford Morgan and Richard King. Most of all, to analysis trends of domestic printed advertising design, it is mentioned about the meaning and importance of scientific advertising and design. Also, it is arranged and analyzed the study and reference of this topic. And, we could precisely investigate the trends according to the analysis of Scientific Advertising Design. This study, most of all, classified according to the publication period, graduate school, topic, also it study on the characteristic and relationship of these studies. The result of analysis according to this procedure is as follows. First, the characteristic of analysis on quantity trend per publication period, Scientific advertising study in domestic graduate school, since 1985, is gradually increased. Second, the peculiarity of per graduate school according to publication period is that the study published by graduate school printed more than special graduate school. Third, the characteristic of analysis according to the design's organization and system is that study on the design's organization published more than. Forth, the detail result of analysis according to the design's organization and system is as follows. A. the study on illustration and typography in the design's organization element and the study on lay-out and color in the design's system element is more written. B. the study on logo-type, symbol and border line in the design's organization element and the study on size and space in the design's system is less published.;지금까지의 많은 광고들이 광고주와 소비자들을 위한 것이기보다는 광고제작자와 모델을 위한 광고였다는 것이 광고주의 불만이자 비판의 요지였다. 광고현장에서는 이러한 불만을 해소시키기 위해 다양한 방법을 모색하여 왔다. 이러한 합리적 광고에 대한 노력가운데, 최근 광고주와 소비자를 위한 이상적인 광고 실현 방법으로 평가받고 있는 것이 바로 '광고의 과학화'이다. 광고의 과학화란 광고의 기획부터 소비자에 의한 구매행동으로 이어지는 광고의 전 과정에 있어서의 과학화를 의미한다. 그런데 이러한 광고과학화의 과정에 있어서 선행되어야 하는 것은 상품구매에 결정적인 영향을 미치는 제작 즉 광고디자인의 과학화라 할 수 있다. 광고디자인에 있어서의 과학화는 객관적인 조사와 연구에 근거하여 급변하는 소비자들의 감성과 호감, 고객성향에 부합하는 광고디자인을 함으로 소비자의 광고에 대한 주목을 높여 최종 구매행위로 연결시키는데 효과적인 역할을 하게 된다. 이렇듯 합리적인 조사와 연구를 통한 광고디자인 과학화를 추구하는 광고는 광고주와 디자이너 상호간 커뮤니케이션의 이해를 높여 주며, 또한 광고주는 디자이너의 과학적인 디자인에 근거한 광고물에 대해 신뢰하게 됨으로 결국 디자이너의 제작자로서의 위상도 확고히 할 수 있다. 광고 과학화 연구는 광고현장과 학자 측 모두에게서 일어나게 되는 산학협동적인 성격의 분야이다. 따라서 광고디자인 과학화를 위해서는 광고디자인분야에 대한 다양한 연구가 필수적이라 할 수 있다. 이에 본 논문에서는 국내 광고디자인 연구를 대상으로 실증, 체계, 측정에 의한 관찰 등의 연구방법으로 이뤄진, 즉 과학화 연구라 할 수 있는 논문들을 선별하여 그 내용을 분석하였다. 국내 인쇄광고디자인 과학적 연구 현황을 분석하기 위해 먼저 이론적 배경을 통해 광고 과학화와 광고디자인 과학화의 의미와 중요성에 대해 언급하였다. 또한 관련 연구와 문헌들을 찾아 정리, 분석하였다. 그리고 실질적인 분석대상이 되는 인쇄광고디자인 과학적 연구논문의 분석을 통해 그 현황을 자세히 살펴보았다. 본 연구는 인쇄광고디자인 과학적 연구의 연도별, 대학원별, 연구주제별로 어떤 양상을 보이며, 또한 각 주제 항목 간에는 어떤 관계가 있는지에 대하여 고찰하였다. 이와 같은 과정에 의해 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인쇄광고디자인 과학적 연구의 학위연도별 양적 현황을 분석한 결과 국내 대학원 석사학위논문 중 인쇄광고디자인 과학적 연구는 1985년 이후, 꾸준히 증가하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학위연도에 따른 인쇄광고디자인 과학적 연구를 그 소속 대학원별로 분류하여 비교한 결과 일반대학원보다 특수대학원에서 더 많이 연구 된 것으로 나타났다. 셋째, 인쇄광고디자인 과학적 연구의 주제를 표현구성요소와 표현방법요소로 구분하여 비교하였을 때, 표현구성요소에 대한 연구 비율이 표현방법요소에 대한 연구 비율보다 높은 것으로 나타났다. 넷째, 인쇄광고디자인 과학적 연구의 연구주제별 현황과 연구주제를 표현구성요소와 표현방법요소로 구분하였을 때의 내용을 좀 더 구체적으로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 가. 표현구성요소에서는 일러스트레이션이과 타이포그래피를 주제로 다룬 연구가, 표현방법요소에서는 레이아웃과 컬러를 다룬 연구가 큰 비중을 차지한 것으로 나타났다. 그러나 큰 비중을 차지한 연구들 중 주제요소간 상호 연관성을 가지고 연구한 논문의 편수는 매우 저조한 것으로 나타났다. 나. 표현구성요소에 있어서 로고 및 심볼과 보더라인에 관한 연구와 표현방법요소에 있어서 사이즈와 여백에 관한 연구는 매우 낮은 비중을 차지한 것으로 나타났다.
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