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R. 슈만의 음악과 문학성 연구

Title
R. 슈만의 음악과 문학성 연구
Other Titles
The Music and Literature of Robert Schumann
Authors
김선옥
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
본 논문은 슈만(Robert Alexander Schumann 1810-1856)의 피아노 작품인 「크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16」에 관한 연구이다. 낭만시대는 시대적 상황의 변화와 더불어 음악을 비롯한 각 예술 분야가 서로 결합되는 특징이 나타났다. 특히, 문학과 음악이 혼합되는 특징이 두드러지게 나타났는데, 낭만주의 음악의 대표적인 작곡가 로베르트 슈만은 풍부한 문학적 지식을 바탕으로 음악과 문학의 내용을 보다 연관성이 있게 접목시킨 작곡가라 할 수 있겠다. 슈만은 장 폴 리히터(Jean Paul Lichter)나 에 테 아 호프만(E. T. A. Hoffmann)의 소설과 여러 문호들의 시에서 영감을 받아서 슈만의 음악에 문학적인 요소를 반영하였다. 뿐만 아니라 슈만은 그의 깊은 문학적 조예를 바탕으로 활발한 비평 활동을 펼치면서 좋은 연주가를 발굴 하는 동시에 슈만의 음악에 대한 사상과 생각을 오이제비우스와 플로레스탄과 같은 가상의 인물을 통하여 표출하였다. 슈만의 피아노 음악에는 여러 가지 특징적인 요소가 나타났다. 첫째, 슈만은 클라라 주제의 선율을 피아노 작품 안에 사용함으로써, 클라라에 대한 사랑을 암시하였다. 또한 클라라나 베토벤의 작품의 선율을 또는 슈만 자신의 성악곡의 선율을 피아노 곡에 차용하였다. 둘째, 슈만은 알파벳을 음으로 암호화하여 곡에 사용하였다. 즉, 사람의 이름이나 동네 이름의 알파벳의 음을 가지고 주제를 만들고, 그 주제로 곡을 전개해나갔다. 셋째, 피아노 음악에 문학적 요소를 반영하였는데, 슈만이 비평 활동을 할 때 사용하는 가상인물 오이제비우스와 플로레스탄의 성격을 음악에 반영 하였다. 본 논문에서 연구한 슈만의 피아노 작품「크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16」은 에 테 아 호프만의 소설 『숫고양이 무어의 인생관』에서 영감을 받아 작곡한 곡이다. 이 피아노 작품에는 소설의 영향을 받은 요소들이 나타났다. 첫째로, 소설 『숫고양이 무어의 인생관』의 주인공인 악장 요하네스 크라이슬러의 이중성의 특징을 슈만이 만든 가상인물 오이제비우스와 플로레스탄의 성격으로 음악에 묘사하고 있다. 둘째, 소설의 형식의 특징이「크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16」의 구조에 나타났다. 소설의 구성은 단편적이지만 각 단편이 유기적인 연관성을 가지고 있는데, 슈만의 「크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16」역시, 8곡이 단편적으로 이루어져 있다. 하지만 8곡 각각의 곡이 소설에서의 형식과 비슷하게, 조성관계와 음형의 진행에서 유기적인 연관성을 나타냈다. 그 밖에도 클라라의 주제를 사용하여 암시적으로 사랑을 나타내는 슈만의 피아노 음악의 특징이「크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16」에 나타났고, 정신병의 고통을 겪고 있었던 슈만의 상태가 반영되었다. 이 논문에서는 소설의 줄거리, 등장인물의 성격, 형식적 특징과 소설이 내포하고 있는 의미 등의 외적(문학성) 연구를 보다 구체적으로 하였다. 이러한 외적인 정보를 바탕으로 궁극적으로는「크라이슬레리아나(Kreisleriana) Op. 16」의 내적(음악성)인 이해를 높이고자 하였다. 그리하여 보다 효과적이고 설득력 있는 연주를 돕고자 하였다.;This thesis is a study on Robert Alexander Schumann's (1810-1856) piano composition Kreisleriana Op. 16. In the Romantic period, along with the social changes, each field of art including music strongly tended to combine with each other. The combining of literature and music was especially prominent, and the representative musician of the Romantic Period, Robert Schumann, was a composer who intimately linked music and literary context together based on his abundant knowledge of literature. Schumann was inspired by prose and poetry of the period's many writers including Jean Paul Lichter and E. T. A. Hoffmann, and reflected their literary elements in his music. In addition, Schumann actively carried out critique work based on his in-depth learning of literature and thus not only discovered many great performers but expressed his ideas and thoughts through imaginary figures such as Eusebius and Florestan. There are many characteristic elements in Schumann's music. Firstly, Schumann incorporated Clara themes in his piano pieces, hinting his love for Clara. Also, he borrowed melodies from Clara's or Beethoven's work or from his own vocal music for his piano pieces. Secondly, Schumann coded the alphabet letters into musical notes and used them in his work. In other words, he created themes from the alphabet of person or place names, and he used these themes to develop his music work. Thirdly, he reflected literary elements in his piano music. For example, he reflected the personalities of the imaginary figures Eusebius and Florestan used in his critique work. Schumann's piano work Kreisleriana Op. 16 was composed based on his inspiration from E. T. A. Hoffmann's novel 『The Life and Opinions of the Tomcat Murr』. Elements that were influenced by the novel appear in this piano piece. First of all, the dualistic personality of conductor Johaness Kreisler, the protagonist of 『The Life and Opinions of the Tomcat Murr』, is expressed in Schumann's music throughhis two imaginary characters Eusebius and Florestan that Schumann created. Second, the particular formation of the novel is revealed in the structure of Kreisleriana Op. 16. Although the structure of the novel is fragmentary, each fragment has a systematic relation to one another, and Schumann's Kreisleriana Op. 16 also consists of 8 sections. However, each of the 8 sections are similar to the novel's structure by having a systematic relation to one another in its key and progression of note formation. In addition, Schumann's characteristic expressions of love for Clara in his Clara themes appear in Kreisleriana Op. 16 and his state of pain from mental disease is also reflected in the piece. This thesis specifically explores the external (literary) traits such as the novel's storyline, personalities of characters, structural features, and its connotative meanings. On basis of this external context, it is ultimately aimed to enhance understanding of the internal (musical) traits of Kreisleriana Op. 16. Thus, it is hoped this thesis will be a guide for a more influential performance of the work.
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