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레이첼 크로더즈의 여성 연극 연구

Title
레이첼 크로더즈의 여성 연극 연구
Other Titles
A Study of Rachel Crothers's Woman Drama : In A Man's World and He and She
Authors
박민지
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최영
Abstract
본 논문은 레이첼 크로더즈(Rachel Crothers, 1878-1958)의『남자의 세상』(A Man's World 1909)과『그와 그녀』(He and She 1920)가 성역할 바꾸기를 통해 여성의 주체성을 드러냄으로써 여성 목소리의 복원이라는 목적을 달성하고 있음을 밝힌다. 20세기 초 남성 중심 사회 내에서 여성이 자신의 사적, 공적 정체성을 인식하고 그 억압을 극복하기 위한 노력과 한계 그리고 대안을 제시하는 방법을 고찰한다. 이는 곧 여성 극작가로서 연극계의 오래된 관행에 도전했던 크로더즈의 시도와 맞물리는 것이다. 20세기 초 미국 연극계의 변화에서 주목할 것은 여성 극작가들의 참여가 두드러지기 시작했다는 점이다. 그리고 여성의 연극들은 당시의 빠른 미국 사회의 변화들을 여성인물들의 삶 속에 반영하기 시작했다. 남성 극작가와 달리 극작 자체가 여성의 경험에서 우러나온 것이었기 때문에 관객들은 여성 극작가들의 언어와 그 호소력에 공감하였다. 이렇게 미국 연극 분야의 변화하는 상황과 조건들은 여성 작가들로 하여금 적극적인 극작을 할 수 있는 기회를 마련해 주었고, 잠재적인 여성 작가들을 위한 새로운 길을 열어주는 계기들이 되었다. 이 시기에 미국 연극계의 여성 극작가의 한 사람이었던 크로더즈는 20세기 초 여성의 삶의 문제를 유럽극의 모방에서 벗어나 미국적인 내용과 소재를 가지고 다루었다. 특별히 미국여성들의 삶과 문제 속에서 지적이고 활동적이며 사회의 중심 역할을 하는 진보적인 여성들의 모습을 그렸는데, 그녀의 여성들은 자기를 표현할 수 있는 수단으로 목소리가 부여되고 있는 인물들이다. 그리고 그것은 사회를 향한 당당한 여성의 요구와 외침으로 작용한다. 더 나아가 크로더즈는 여성 인물들을 중심으로 사회상을 반영하는 것과 동시에 남성들의 사고와 사회의 기존 관념, 이에 따른 여성 활동의 제약과 발전의 가능성, 그리고 한계 까지 다룸으로써 미국 여성의 삶의 진보를 진지하게 다루었다. 즉 크로더즈는 20세기 초를 기점으로 하여 19세기 멜로드라마의 극적 관습을 벗어나 독자적인 미국 고유의 연극을 만들기 위해 노력했던 첫 여성 극작가였다. 본 논문에서 논의하고 있는 두 작품『남자의 세상』과『그와 그녀』는 크로더즈의 다른 극들이 여성 삶의 환경 곧 배경의 자세한 묘사가 제한되고 있는 것에 반하여 여성을 둘러싼 사회적 환경과 배경 묘사에 매우 많은 주의가 기울여진 작품들이다. 또한 여성 인물들에게 지적인 힘을 실어주어 행동과 결정 뒤에 숨은 동기를 고려하고, 세상의 흐름과 변화의 영향을 고려함과 동시에, 여성의 내적인 변화를 중요하게 다루어 여성 고유의 목소리로 기존의 극적 관행을 공격하게 만들고 있다. 크로더즈는 이 두 극의 여성 인물들을 통해서 당대의 문제, 즉 여성에 대한 전통적 가치관과 새로운 여성관의 충돌, 남성을 통해 대변되고 있는 전통적 가치관과 고정 관념에 대한 통찰, 남성 문화의 지배와 가치관에 따른 여성 정체성의 문제, 가부장 사회에서의 여성의 성과 순결에 관계된 이중도덕의 문제, 변화하는 20세기 초기 미국 사회의 산업화에 따른 여성의 사회적 지위의 문제와 가정 내 성역할의 문제, 여성의 목소리 내기와 침묵의 문제 등에 대한 논의를 제기 하고 있다. 본론Ⅰ에서는『남자의 세상』을 통해 이중 잣대를 주제로 한 여성 목소리 되찾기의 과정을 살펴보도록 하겠다. 성도덕의 이중기준이라는 남성 중심 사회의 전통을 극복하기 위한 노력의 일환으로 성역할 바꾸기와 여성 공동체의 형성이 구현되고 있음을 본다. 이를 위해 가정과 사회 안에서 이루어지는 역할 바꾸기가 여성의 지위를 상승시키고 있는 것에 주목하는 한편, 그러한 역할 바꾸기가 권위적이지 않은 여성 가장의 지위와 여성의 직업적 능력을 강조하고 있음을 살펴본다. 또한 여성의 정치적인 목소리 되찾기 수단으로, 여성 공동체 설립을 주도하는 프랭크의 행위는 남성 중심 사회를 향한 여성 목소리의 직접적인 발화로 본다. 그리고 여성의 성에 대한 남성의 이중 잣대를 비판하고 그 개념의 수용을 거부하는 프랭크의 극중 행동이 남성의 성 윤리 의식의 변화를 촉구하는 것임을 밝힌다. 이렇게 변화를 요구하는 여성의 목소리는 성도덕 문제에 갇혀 있던 목소리가 외부로 표출되고 있는 것이며 이중 기준의 모순에 대한 침묵을 깨고 있는 것이다. Ⅱ의『그와 그녀』에서는 가정과 직업간의 선택이라는 문제를 중심으로 하여, 여성의 사회진출 과정에서 일어나는 여성 목소리의 재현과 자기 발견의 흔적을 살펴보겠다. 이 극에서는 가정 안에서 여성의 의무와 역할에 대한 강요와 사회에서 여성을 정치적, 경제적으로 소외 했던 남성 중심의 사회 전통을 극복하기 위한 노력이 전통적 결혼 관습을 거부하는 동료애적 결혼과 직업을 추구하는 여성을 통해 나타나고 있음을 살핀다. 이를 위해 부부의 동료애적 결혼 관계에서 남성 중심의 권위가 사라진 가정의 모습과 부부사이의 계급의 전복을 보고, 이로써 여성의 가정적 지위가 상승되고 있음을 본다. 이어 여주인공이 내, 외부적으로 제한된 현실을 인식하게 됨으로써 여성 목소리를 통한 자아의식의 변화가 일어나는 과정을 살펴본다. 그리고 직업여성이 일을 포기하게 되는 마지막 장면의 분석을 통해 사회 진출을 포기하는 순간이 오히려 예술적 능력과 여성의 주체성을 발견, 자각 하는 계기가 되고 있음을 본다. 더 나아가 가정의 역할로 돌아가는 의미가 여성의 사회적 진보의 실패가 아니라, 남성 사회가 한정적으로 여성에게 부과한 아내와 어머니라는 역할을 주체적으로 선택하고 그 자신의 정체성을 능동적으로 드러낸다는 측면에서 앤이 실패한 여성이 아님을 밝히고자 한다. 따라서 진정한 자아 확립의 노력은 여성 주체 내부에서 이루어 져야 한다는 대안이 마련되고 있는 것이다.;This thesis examines how in Rachel Crothers’s(1878-1958) A Man’s World (1909) and He and She(1920), traditional gender roles are overturned, and women express their independence and find their own voice. The first part of this paper examines the most significant change and development in American theater in the beginning of the 20th century, namely the active participation of female playwrights. The rapid social changes taking place in America during those times were reflected in the female characters in such plays by female writers. The changes in American theater in the early part of the 20th century opened up new doors for female playwrights, giving them numerous opportunities. As one of the mainstream female playwrights of those times, Crothers portrayed the plight of American women in the beginning of the 20th century through American subject matter and materials that were a departure from mere imitations of European plays. Crothers dealt with the problems and difficulties women were faced with during those times by reflecting the social conditions of women through the female characters, and portraying the limitations and restrictions placed on women by men’s way of thinking and existing social norms. In this respect, Crothers can be considered to be the first female playwright to move away from the dramatic conventions of 19th century melodrama and make an original American play. Chapter two of this paper examines society’s double standards regarding sexual morals as portrayed in A Man's World and how women find their own voice. The paper explores how gender role changes both within the family and society can improve women's domestic and social status, and how such changes in gender roles underscores the non-authoritarian matriarch status and women's professional skills. Also, the establishment of women’s communities as a means of regaining women’s political voice is seen as a direct statement against a male-oriented society. Lastly this chapter looks at how women are pressing for changes in a male-oriented society by breaking the long silence about society’s double standard regarding sexual morals and making their voices be heard. The women’s voices reflect Crothers’s criticism against society’s double standard, which is not only limited to sexual morals but also extends to social and professional areas. Chapter three of this paper examines the inner conflict women are faced with due to family, marital relations and their career as portrayed in He and She, and how women find their own voice and independence through their professional career. A marital relationship that is based on companionship portrays a family that is not ruled by patriarchal authority, the changes in the domestic status between husband and wife, and shows the improvements in women’s status within the family. But these devices are set by Crothers to emphasize the bitter reality where women are in subordinate positions both in society and in their homes, and reflect Crothers’s criticism against women’s roles being confined to the household. The paper examines the process by which women start to discover their independent voice in a reality where limitations are placed on women’s social participation, and through an analysis of the last scene, it notes that the moment the woman gives up her work is when she truly becomes aware of her artistic ability and her independent status. And when Ann gives up her work and decides to stay at home, it does not mean the failure of a woman to make social advancement, but the independent choice of a woman to remain faithful to her role as a mother and wife - roles that a male-oriented society has placed on women - and a more active expression of her true self, and in this sense Ann is not a failed woman.
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