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휴대전화를 이용한 자기표현에 관한 연구

Title
휴대전화를 이용한 자기표현에 관한 연구
Other Titles
A Study on Self Presentation using Mobile Phones
Authors
신주경
Issue Date
2005
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
梨花女子大學敎 情報科學大學院
Degree
Master
Advisors
한민형
Abstract
본 논문은 현대인에게 필수품인 휴대전화를 통해 인간이 어떤 방법으로 자신의 개성을 표출하고 자기표현을 위한 도구로 활용하고 있는지에 관한 연구이다. 기존의 선행 연구들에서 있어 왔던 사이버 공간의 자기표현 방법과 어떤 차이점이 있으며 휴대전화를 통해 자신을 표현하면서 얻게 되는 만족감은 어떤 것인지에 관해 연구하였다. 몸을 치장하거나 자신의 재화를 도드라지게 하여 외향적으로 자신을 표현해 오던 인간은 사이버 공간을 통해 다양한 방법으로 자신을 표현하고 자신이 원하는 본인의 이미지를 만드는데 익숙해 졌으며 적극적으로 변해왔다. 이렇게 자기표현을 위한 여러 수단을 경험하면서 이에 익숙해진 인간이 휴대전화라고 하는 재화가 되기도 하고 사이버공간과의 접속도 가능한 다중적인 매체를 이용해 어떻게 자신을 표현하고 있는 지 연구해 보았다. 본 연구는 휴대전화를 이용해 자기표현을 하고 있을 것으로 예상되는 10대와 20대를 대상으로 하여 반 구조화된 질문을 통한 심층인터뷰와, 참여관찰을 실시하였다. 이러한 연구를 통해 휴대전화를 이용한 자기표현의 현상을 분석하였다. 첫째, 휴대전화를 외향적인 측면에서 어떻게 자기표현 수단으로 사용하는가에 관해 알아보았다. 외향적으로는 최신형 휴대전화를 소유함으로써 자신이 시대의 유행에 뒤떨어 지지 않는다는 것을 나타내고자 하였다. 이는 휴대전화 교체 이유에 대한 질문에서 유행이나 디자인을 이유로 휴대전화를 교체한다는 답변에서 알 수 있으며 특히 청소년이나 20대 초반의 젊은 층의 경우 유사성 증진을 위해 최신형 휴대전화를 선호하였다. 또, 휴대전화의 최첨단 기능을 활용함으로써 자신이 첨단의 기술에 익숙한 인간임을 나타내고자 하였다. 둘째, 휴대전화의 음악이나 그래픽 화면을 통해 자기표현을 하고자 하는 경우 갖는 의미와 얻고자 하는 만족감에 대해 알아보았다. 휴대전화에서 사용 가능한 음악이나 그래픽을 통한 다양한 표현수단을 다수의 응답자가 사용하고 있었다. 특히 컬러링 서비스의 경우 자신은 듣지 못하고 자신에게 통화를 시도하는 이에게 들리는 서비스 임에도 불구하고 다수의 사용자가 사용하고 있었다. 대체로 최신 유행 곡이나 자신의 현재 심리를 표현할 수 있는 곡을 선택하는 것으로 나타났는데 이는 자신에게 커뮤니케이션을 시도하는 타인에게 자신의 취향이나 심리상태를 표현하기 위한 수단으로 사용하고 있음을 알 수 있었다. 이런 서비스에 적극성을 나타내지 않는 답변자의 경우 다른 답변에서도 자기표현에 관한 의지가 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 휴대전화와 사이버공간에서 행해지는 자기표현 방법에는 어떤 차이점이 있으며 선호도에 차이는 있는지, 선호도에 차이가 있다면 어떤 이유인지에 관해 알아보았다. 개인중심적이면서도 다양한 기능을 갖추고 있는 휴대전화를 기존 사이버공간에서 자기표현 수단으로 활발히 사용되고 있는 아바타나 미니홈페이지와 비교할 때 어떤 쪽이 사용빈도가 높다고 판단하기는 어려웠으나 휴대전화의 경우 다른 자기표현 수단과는 달리 개인이 언제 어디서나 휴대하고 있을 수 있다는 장점으로 인해 그 활용도가 높은 것으로 나타났다. 또한 아바타나 미니홈페이지의 경우 유행을 타는 경향이 있어 사용자가 오랜 활용 후에 흥미를 잃고 새로운 표현수단으로 쉽게 이동하는 경우가 있었으며 그에 비해 휴대전화는 자기표현 수단 외에도 도구적인 기능이 강한 매체이기 때문에 표현방법의 변화는 있으나 그 수단으로써의 유행은 타지 않는 것으로 나타나 다른 표현수단에 비해 비교적 그 의미가 크다고 하겠다.;This study presents the results of an investigation of how people used mobile phones to express their personalities and themselves. This thesis examined how the expressions were different from the self-presentation reported in research on cyber space and what kind of satisfaction people would get by expressing themselves using mobile phones. Human beings have long been engaged in expressing themselves externally by decorating themselves or bring out their goods to spotlight. In recent years they have moved to cyber space, where they have gotten accustomed to expressing themselves and creating their own images using a variety of media. It was examined how they expressed themselves with a mobile phone, which was a multi-functional medium that was goods and gave access to cyber space, already being familiar with a variety of means of self presentation. In the study those male and female adults in their twenties were included who were using mobile phones to express themselves. A semi-structured questionnaire, in-depth interview, and participatory observation were used. The data were analyzed to understand the aspects of self-presentation using mobile phones. First, it was investigated how they used mobile phones as a means of self-presentation from the external perspective. They wanted to show they weren’t lagging behind a vogue by possessing the latest models, which was also confirmed in their responses that they changed their mobile phones for vogue or design. In particular, the younger they were, the more they were committed to unity with the group members and the more advanced models they pursued. In addition, they wanted to show that they were good at high tech by using the latest functions of their mobile phones. Second, their uses of their mobile phones were approached from music or graphics service in order to see what kind of meaning they would seek in self-presentation and how much they were satisfied with them. A good number of them said they used various means to express themselves through music and graphics service on their mobile phones. In particular, the coloring service, which was not for themselves but for those who trying to call them, was popular, which implies that they used those features in order to express their taste or mental state to those who tried to communicate with them. Those respondents that were active in using that kind of service were less willing to express themselves in other items. Third, it was examined what kind of differences there were between mobile phones and other means of self expression used in cyber space and if there were differences in preference. Self-oriented and multi-functional, mobile phones provided more diverse ways to express oneself compared to avatars and mini homepages that were also popular as a means of self-presentation in cyber space. Unlike the other means, you can carry your mobile phone anywhere anytime, which increases the utilization of your mobile phone. While the avatars and mini homepages tend to be affected by a vogue of the times and thus lose their enthusiasts easily, mobile phones are highly functional as instrumental tool in reality besides self-presentation. Thus despite changes to the means of self-presentation, they are likely to be free from influences of a vogue and thus have more meaning than other means of self-presentation.
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