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Hugo Wolf의 가곡에 나타난 음악적 특징에 관한 연구

Title
Hugo Wolf의 가곡에 나타난 음악적 특징에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Musical Characteristics shown in Hugo Wolf's Lieder : Focused on those Lieder Written with Mo¨rike's Poems
Authors
이성실
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
Hugo Wolf (1860-1903) was a composer who represented late-Romanticism music. He further developed the poetic music established by Franz Schubert (1797-1828), Robert Schumann (1810-1856) and Johannes Brahms (1833-1897), focusing more on poetry itself, while borrowing the dramatic aspects of Romanticism from Richard Wagner (1813-1883) to realize the ideal of fusing poem and music. He composed other genres of music such as opera, string quarter, chorus and orchestral music, but his sporit of art may well be highlighted by 300 songs most of which he composed for the period from 1887 through 1897. The true merit of his songs would be proven, as they were worded with Eduard Morike's (1804-1875) person. This study sampled Wolf's 5 songs worded with Morike's from the "Gedichte von Eduard Morike" with his 53 songs listed to analyze the musical characteristics of his songs in terms of interpretation of poems, melody, rhythm, harmony, motif and accomlaniment; the songs listed in the "Gedichte von Eduard Morike" were compoed during the period when he overcame an unstable music to be matured. Wolf's songs sampled for this study were "Verborgenheit", "Das verlassene Magdelein", "In der Fruhe", "Schlafendes Jesuskind" and "Heimweh“. As a result, it was reconfirmed that Wolf's music was characterized most by 'poems'. He succeeded and developed Wagner's extreme harmony only to enrich the poetic expression of his music, and used the rhythem repeatedly for the entire piece to emphasize its unity. Furthermore, he applied declamatory vocal melodies to express the poetic meanings and thereby, link poems with music in a natural way. And the piano accompaniment in his songs plays not a role of simply accompanying them but the important role of expressing the words or poems in a position equal to the vocal part. As it was, Wolf composed his songs diversely depending on the contents of poems only to integrate poetry and music. In this sense, he was a genuine composer who sublimed the deep implications of poems into a music based on a profound understanding of songs.;볼프(Hugo Wolf, 1860-1903)는 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828), 슈만(Robert Schumann, 1810-1856), 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)가 이룩해 놓은 시와 음악의 관계에서 더욱 시에 중점을 두어 발전시키고, 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)에게로부터 낭만주의의 극적인 면을 받아들여 시와 음악의 융합에 대한 이상을 실현한 후기 낭만시대의 대표적인 작곡가이다. 그는 오페라, 현악4중주, 합창곡, 관현악곡등 다른 장르의 작품들도 남겼으나 1887년부터 1897년까지 10년동안 집중적으로 작곡된 300곡의 가곡으로 그의 예술정신이 돋보인다. 그의 가곡은 독일의 뛰어난 서정시인 뫼리케(Eduard Morike, 1804-1875)의 시에 곡을 붙이면서 그 진가를 더욱 발휘하는데 본 논문에서는 볼프가 불안정했던 초기에서 벗어나 성숙기에 접어들면서 작곡한 뫼리케 시에 의한 가곡집(Gedichte von Eduard Morike 전53곡)중 「은둔」(Verborgenheit), 「버림받은 처녀」(Das verlassene Magdelein), 「이른아침에」(In der Fruhe), 「잠자는 아기예수」(Schlafendes Jesuskind), 「향수」(Heimweh) 5곡을 선택하여 곡에 나타난 음악적 특징을 살펴보고 시와 해석, 선율, 리듬, 화성, 악상, 반주 등을 분석하여 보았다. 그 결과 볼프의 음악에 있어서 가장 핵심이 되는 것은 “시”라는 것을 알 수 있다. 그는 바그너적인 극단적 화성을 그대로 계승, 발전시킴으로써 시의 표현을 풍부하게 하였고, 일정한 리듬을 곡 전체에 반복 사용함으로써 곡의 통일성을 강조하였다. 또한 성악선율은 시의 의미를 잘 나타내는 성악성부의 움직임과 낭창법을 사용하므로 시의 내용과 음악을 자연스럽게 연결시켜준다. 그리고 그의 노래속에서 피아노 반주는 단순한 반주가 아니라 성악성부와 대등한 위치에서 시를 표현하는 중요한 역할을 하고 있음을 알 수 있다. 이러한 특징으로 볼프의 가곡은 시의 내용에 따라 다양하게 작곡됨으로써 가곡에 있어서 시와 음악의 종합체를 이루었음을 보여주고 가곡이 지니는 진정한 의미를 이해함으로써 시가 깊이 내포하고 있는 부분을 음악적으로 승화시킨 작곡가라 할 수 있다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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