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<크리스마스의 악몽>의 음악 분석에 의한 Danny Elfman의 애니메이션 음악 스타일 연구

Title
<크리스마스의 악몽>의 음악 분석에 의한 Danny Elfman의 애니메이션 음악 스타일 연구
Other Titles
A study on the Style of Animation Music of Danny Elfman through the Analysis of music of
Authors
김보미
Issue Date
2006
Department/Major
실용음악대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
애니메이션 음악은 애니메이션과 함께 나타나기 시작하여 현재는 하나의 독립된 장르로 발전하였다. 영상에서 궁극적으로 표현하고자 하는 감정의 진로를 제시하고, 내러티브의 시 · 공간적 장치가 되어 그에 따른 운동 영역을 청각적으로 그려 주는 음악에 대한 인식은 애니메이션의 음악과 영상을 밀접하고도 본질적인 관계로 만드는 계기가 되었다. 또한 멀티미디어의 발달과 기술력의 도입으로 인해 음악의 영역과 기능 역시 과거에 비해 매우 넓고 다양해졌기 때문에 이에 따른 애니메이션 음악의 발전적 과제가 요구되고 있다. 본 연구는 이에 따라 영화 · 애니메이션음악가 대니 엘프만(Danny Elfman, 1953~ )의 음악 스타일을 알아보기 위해 그의 작품 중 <크리스마스의 악몽(Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas, 1993)>의 음악 분석을 통해 스토리 전개에 따라 영상과 음악과의 상관관계를 살펴보고 음악적 구성 요소의 특징을 찾아보았다. 먼저 대니 엘프만의 생애를 통한 작품 경향을 살펴봄으로써 그의 음악적 배경과 스타일을 알아보았고 팀 버튼(Tim Burton, 1958~ )과의 작업들을 통해 표현된 그들만의 독특한 스타일의 특징을 살펴보았다. 연구의 주제로 선정된 <크리스마스의 악몽>은 골든 글로브 ‘작곡상(Best Original Score)’의 후보에 지명 되고 공상과학·판타지·호러 필름 ‘최우수음악상(Best Music)’을 수상했으며, 대니 엘프만이 작곡뿐 아니라 직접 주인공들의 목소리로 연기하고 제작에까지 참여하며 그만의 뚜렷한 음악적 스타일을 인정받았던 작품으로서 분석의 의미를 찾을 수 있다. 겉으로 보기엔 공포로 가득하지만 내면은 순수하고 천진난만한 표정의 할로윈 타운, 밝고 화려한 색감으로 가득 찬 크리스마스 타운, 두 상상의 마을보다 오히려 단순하고 무표정한 현실의 인간 세계를 음악이 어떻게 반영하고 이끌어 가는지 연구하기 위해 음악의 구성과 형식, 세부 장면에 따른 음악적 요소 등을 분석하였는데 이렇듯 다양한 이미지를 다채롭게 있게 풀어내기 위해 대니 엘프만은 여러 방법을 사용하였다. 고전적인 방법을 탈피한 전조의 사용과, 보조음·경과음 등 반음계가 유도하는 자유로운 화성진행으로, 기본음계와 변화화음으로 분류되던 고전적인 화성의 벽을 허물고 이를 다채롭게 넘나듦으로써 세 마을의 극단적인 풍경을 자연스럽게 엮어준다. 또한 변박이 인상적으로 사용되었는데 기준박의 계열이 다른 박자들을 한 곡 안에 혼재시킴으로써 관객에게 예상치 못한 의외성을 부여하거나, 박자의 기준박을 변화시킴으로써 카메라 워크를 이끌어가며 장면의 흐름을 유도하기도 한다. 그리고 애니메이션의 특성상, 등장인물의 형태와 개성이 과장되고 뚜렷한 캐릭터의 특징을 음악의 리듬을 통해 잘 반영하고 있다. 이러한 각 등장인물의 테마 음악이 해당 인물이 나올 때마다 다양하게 편곡되어 사용되고 있는데 이를 통해 캐릭터의 내면심리와 섬세한 감정선의 변화를 표출하고 있다. 본 연구를 통해서 대니 엘프만의 음악은 단순히 배경음악에 그치는 것이 아닌, 등장인물이 대사나 동작 못지않게 자신의 이야기를 들려줄 수 있게 하는 직접적이고 간결한 언어로써, 무생물인 애니메이션의 캐릭터에 생명을 불어넣는 중요한 역할을 하고 있다는 결론에 도달하였다. 앞으로 이러한 애니메이션 음악의 효과적인 제작과 발전을 위해서 더욱 지속적이고 체계적인 연구가 이루어져야 할 것이다.;Following the development of animation, the music that accompanies animation has come along in such a way, that now it has become a separate genre of music. The relationship between music and the visuals is an intimate one, in that music not only provides the tone that the visuals are trying to set, but it also is a narrative tool that draws the pictures of time and space. Due to the advances in multi-media technology, the boundary of music's role has broadened, and its function has become much more versatile. This allows us to look for more ways to develope the field of animation music. In order to further study the relationship between the music and the visuals and their characteristics, we shall analyze one of the works of a great animation music composer, Danny Elfman - . First, we will determine Danny Elfman's style and musical background by examining his filmography. We will also study the unique style that is produced when Elfman works together with Tim Burton. was one of the nominees for the Golden Globe's Best Original Score Award, and it won the Best Music Award at the Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films. Danny Elfman not only composed the musical score, but he also played the voice of one of the characters, and took part in the production of the film, making it a work that we analyze to be a full portrayal of his distinct musical style. In the film, there are three different settings - The Halloween Town with it's frightening, yet innocent residents, The Christmas Town, with its bright and colorful scenery, and the place of the humans, which give off a rather stoic and apathetic smell, compared to the two imaginary towns. In order to see how the music presents the different settings, we analyze the structure of the music and the different musical elements in the detailed scenes. In displaying the various images in a fast-paced style, Elfman uses many different methods. The use of modulation for the purpose of avoiding the traditional methods and the free harmony motion led by notes, such as the auxiliary notes and the passing notes of the chromatic scale break the traditional harmonic categorization of basic scale and alteration. The tune freely goes back and forth from them, bringing the three drastically different scenarios smoothly together. Elfman also impressively uses irregular beats, which were mixed in with the regular beats to sometimes create a sense of surprise. Occasionally, the regular beat of the rhythm changes so that transitions in the scenes follow the work of the camera. In addition, The rhythm of the music well reflects the exaggerated expressions and images that animations are known to have. The main characters are followed by their own theme music that are arranged differently according to the scenes, and they do well to describe the psychological and the emotional states that the characters are in. One can clearly see that Elfman's work far exceeds the function of a background music. Just like the words and the actions of the characters, music is used for the characters to tell the stories in direct and concise ways, and it gives life to these hand-made characters. In order to continue to produce effective animation music such as the work of Danny Elfman, there will be a need to further research and develope the field.
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