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호세아의 결혼명령에 나타난 간음 모티브 연구

Title
호세아의 결혼명령에 나타난 간음 모티브 연구
Other Titles
The Study on the Motif of Adultery in the Marriage Command of Hosea : in Hosea 1:2-9, 3:1-5
Authors
김미선
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경숙
Abstract
The purpose of this thesis is to study the motif of adultery in the marriage command of Hosea and also to understand better the relationship between Yahweh and Israel. For this purpose, I focus on the texts of Hosea 1:2-9 and 3:1-5. By examining the motif of adultery, these two texts are critically considered from the perspective of feminist theology. The text study is processed in the following three aspects. First, in order to analyze the interrelationship between the marriage command of Hosea and his contemporary history, I examine the verb, ??? in 1:2b in the context of the Northern Kingdom of Israel in the eighth century BCE. This examination exposes that the political, social, economic, and religious adultery of the Northern Kingdom was inevitably intertwined with international politics, economic trades, and the gods of Assyria and Egypt. By relying upon the foreign power, they broke the covenant with Yahweh. Next, I investigate the text of 1:2-9 and 3:1-5 by focusing on the two words, ?????? and ???, which mean "fornication" and "to commit adultery," respectively. I inquire the referents of these two words, that is, adulteress and their children. By this inquiry, it is known that Hosea prophesied the judgment upon the adultery of the Northern Kingdom of Israel and, at the same time, the divine love of them, through the historical figure, Gomer, and their three children. The adultery that Hosea attempted to show through his own marriage life, in fact, refers to the adultery of the Northern Kingdom of Israel. Finally, I attempt to expose the misunderstanding of the motif of adultery in the book of Hosea, which has wrongly been appropriated to devaluate women. I deal with the interpretations of women as victim, of negative usages of the motif of women, and of metaphorical use. Through this feminist approach, I aims to show that the male leaders of the Northern Kingdom of Israel were the real adulters and the very Gomers. I'd like to show through this study that although the motif of adultery is used to refer to the private life of Hosea and his family on the surface level, this motif is ultimately related to the adultery of the Northern Kingdom of Israel, and more specifically, is used to criticize the upper class men's adultery.;본 논문의 목적은 호세아의 결혼명령에 나타난 간음 모티브를 연구함으로, 호세아의 예언을 이해하고 더 나아가 야웨와 이스라엘의 관계 및 이해를 돕는데 있다. 이를 위하여 필자는 호세아의 결혼 명령을 담고 있는 본문 1:2-9과 3:1-5을 선택하고, 여기에 나타난 간음 모티브를 상세히 분석한 후, 이를 여성 신학적 해석을 통해 비판적으로 고찰 하였다. 호세아의 결혼명령과 당시 역사와의 상관 관계를 규명하기 위하여, 필자는 먼저 1:2b에 사용된 자나(???)를 주전 8세기 북이스라엘의 모습과 관련하여 고찰하였다. 그 결과 북이스라엘의 정치, 사회?경제, 종교적 간음이란, 그들이 이방 강대국인 앗시리아, 에집트와의 외교와 무역 그리고 강대국들이 섬기는 신들과 관계를 가짐으로, 그들의 힘에 의지하여 야웨와의 계약 관계를 저버린 것을 의미함을 알 수 있었다. 다음으로 본문 1:2-9과 3:1-5에서 간음을 의미하는 단어 제누님(??????), 나아프(???)가 지시하는 대상들, 즉 간음한 여인과 간음한 자녀들의 어원을 분석하고 정체성을 살펴보았다. 그 결과 호세아가 북이스라엘의 간음에 대한 심판과 북이스라엘에 대한 사랑을 선포하기 위해서, 역사적인 인물 고멜과 그녀가 출산한 자신의 세 자녀들과의 가정사를 들어 예언하고 있음을 알 수 있었다. 이로써 호세아가 자신의 실제 결혼 생활을 들어 말하고 있는 간음이란 북이스라엘의 간음이라는 것이 판명 되었다. 마지막으로 호세아의 결혼명령에 나타난 간음 모티브가 여성에게 적용됨으로 불러온 오해들을 여성 신학적 해석을 통해 고찰함으로 불식시키고자 하였다. 이것은 희생자로서의 여성에 대한 해석, 여성적 모티브의 부정적 사용에 대한 해석, 은유적 사용에 대한 비판적 해석의 범주 안에서 다루었다. 그 결과 이러한 오해들은 호세아의 본래 의도 즉, 북이스라엘의 남성 지도자들이 간음의 주체자로서 진정한 고멜이라는 것을 고발하기 위한 것임을 염두에 둘 때 새롭게 이해될 수 있다고 보았다. 이러한 연구 결과를 통해, 호세아의 결혼명령에 나타난 간음 모티브가 표면적으로는 여성 고멜과 그녀가 출산한 자녀들에게 적용되어 이들의 개인적인 간음을 말하는 것처럼 보이지만, 궁극적으로는 북이스라엘의 간음을 드러내고 있으며 더 구체적으로는 북이스라엘 남성 지도층들의 간음을 고발하고 있음을 알 수 있었다.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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