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의복쇼핑성향과 인터넷 쇼핑몰에서의 의복구매행동에 관한 연구

Title
의복쇼핑성향과 인터넷 쇼핑몰에서의 의복구매행동에 관한 연구
Other Titles
A study on shopping orientation and a purchasing behavior of clothing from an Internet shipping mall -Focusing on Korean woman in their 20’s-
Authors
이호연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임숙자
Abstract
인터넷 쇼핑의 증가에 따라 소비자들의 요구를 만족시키기 위해서 소비자들의 개성이나 특성에 맞는 인터넷 쇼핑몰 구축과 운영에 관한 효율적 방안 모색이 필요로 하다. 따라서 본 연구에서는 20대 여성의 쇼핑성향과 인터넷 쇼핑몰에서의 구매행동에 대하여 알아보고 인터넷 쇼핑몰에서의 구매행동과 의복쇼핑성향과의 관계를 밝혀 그에 따른 마케팅 전략을 제시하고자 하는 것이다. 이에 본 연구는 다음과 같은 네 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째. 20대 여성 소비자들의 의복쇼핑성향에 대하여 알아본다. 둘째. 인터넷 쇼핑몰에서 20대 여성 소비자들의 구매행동에 대하여 알아본다. 셋째. 20대 여성의 쇼핑성향과 인터넷 쇼핑몰에서의 구매행동관계에 대하여 알아본다. 넷째. 인터넷 쇼핑몰에서의 20 대 여성 소비자들의 인구통계변인과 구매행동 및 쇼핑 성향의 관계에 대해 알아본다. 본 연구의 연구 방법은 이론적 고찰과 실증 연구를 병행하였다. 실증 연구는 예비조사와 본조사로 나뉘어져 진행되었다. 예비조사 단계에서는 쇼핑 성향 요인 측정을 위한 문항을 개발하기 위해 의류직물학 전공 대학원생 40명에게 문항 타당도를 위한 예비조사 (2005년4월 27일~ 29일)를 실시하여 본조사 문항을 확정하였다. 본조사 단계에서는 20대 여성 550명에게 설문지법을 실시(2005년 5월 18일~ 28일)하여 총 522부가 본 연구에서 사용되었다. 자료 분석은 SPSS WIN 12.0 통계 Package를 이용하여 빈도분석, 백분율, 분산분석(ANOVA), 신뢰도 검증, 요인분석, t-test, χ² -test등이 사용되었으며, 사후 검증을 위하여 Duncan’s Multiple Range Test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 20대 여성의 쇼핑성향 쇼핑성향은 4개의 요인으로 추출되었으며 각각의 요인 명칭은 쾌락추구 쇼핑성향, 유행추구 쇼핑성향. 편의 추구 성향, 경제추구 성향으로 명명하였다. 2. 인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 구매 행동 전체 응답자의 30.5%가 인터넷 쇼핑몰을 일주일에 3번 이상 방문을 하며, 응답자 중 77%가 구매 경험이 있다고 응답하였다. 최근 구매한 제품으로는 단품 상의가 가장 많았으며, 최근 6개월간 의류 제품 구매 빈도를 알아본 결과 1~2회가 전체 응답자 중 39.3%, 3~4회가 19.7%로 나타났다. 구매 가격대로는 3만원 이상~5만원 미만이 29.6%로 가장 높았으며, 3만원 미만이 28.1%, 5만원 이상~10만원 미만이 24.9%로 나타났다. 인터넷 쇼핑몰에서 제품 구입시 고려요인을 보면 디자인(34.5%), 가격(31.4%), 쇼핑몰인지도(10.5%)순으로 조사되었고, 선호하는 쇼핑몰을 알아본 결과 구매 경험자 중 77.6%가 선호하는 쇼핑몰이 있었다. 인터넷 쇼핑몰을 이용하는 이유는 이용하기 편리해서라는 응답이 22.5%, 시간을 절약할 수 있어서(17.2%), 국내에 없는 제품을 취급하므로(13.9%)의 순으로 나타났다. 구매 제품 만족도에서는 만족/매우 만족이 52.2%, 보통 41%이며 불만족을 느끼는 소비자는 6.8%로 나타났다. 만족도가 높은 만큼 인터넷 쇼핑몰을 이용하여 다시 제품을 구매하겠다라는 여성 소비자가 57%로 조사 되었다. 재구매 품목이나 구매하고 싶은 품목으로 단품 상의가 28%로 가장 높았으며 그 다음으로는 화장품이 20.5%로 나타났다. 재구매 가격이나 희망 구매 가격대로는 3만원 이상~5만원 미만, 5만원 이상~10만원 미만, 3만원 미만 순으로 나타났다. 3. 인터넷 쇼핑몰에서의 구매행동과 쇼핑성향과의 관계 쾌락추구 쇼핑성향 값은 인터넷 쇼핑몰을 일주일에 3번이 방문하는 집단, 구매경험이 있는 집단, 6개월 내에 10회 이상 구매한 집단에서 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 또한 구매 품목으로 가방 및 신발. 구두류를 구매하며, 구매 가격이 10만원 이상~20만원 미만인 집단에서 통계적으로 유의하며 쇼핑성향 값이 높게 나타났다. 유행추구 쇼핑성향 값은 인터넷 쇼핑몰을 일주일에 3번 이상 방문하는 집단, 일주일에 1~2회 방문하는 집단에서 유의하게 높게 나타났으며, 구매경험이 있고, 구매품목으로 가방, 의류 품목을 구매한 집단에서 쇼핑성향 값이 유의하게 높게 나타났다. 구매가격이 10만원 이상~20만원 미만 집단과 20만원 이상 구매 집단에서 쇼핑성향 값이 높게 나타났다. 편의추구 쇼핑성향 값은 구매가격에서만 유의하게 나타났으며 구매가격으로는 10만원 이상~20만원 미만, 5만원 이상~10만원 미만인 집단에서 통계적으로 유의하게 높게 나타났다. 4. 인구 통계학적 변인에 따른 쇼핑성향 및 인터넷 쇼핑몰에서의 구매 행동 20대 초반의 여성의 경우 가방이나 신발, 구두류와 액세서리를 인터넷 쇼핑몰에서 구매 품목으로 선호하였으며 구매 가격 대로는 5만원 미만이거나 10만원 이상~ 20만원 미만의 가격대를 구매한다는 것을 알 수 있다. 20대 중반의 여성인 경우 의류와 화장품 및 향수 품목 구매로 선호하며 구매 가격대는 5만원 이상 ~ 10만원 미만, 20만원 이상을 선호한다고 나타났다. 20대 후반인 경우는 인터넷 쇼핑몰에서 의류, 화장품 및 향수, 액세서리 품목을 선호한다. 직업에 따른 구매 품목을 보면 대학(원)생은 가방 및 신발 구두류 와 액세서리, 전문직 여성은 화장품 및 향수, 가방 및 신발 구두류, 사무직 여성은 의류와 화장품 및 향수, 서비스 및 판매직 여성은 의류와 액세서리에서 실제값이 기대값보다 높았다. 재구매 품목에 있어서 대학(원)생들은 의류, 전문직 여성과 사무직 여성은 화장품 및 향수, 서비스 및 판매직 여성은 가방 및 신발 구두류를 재구매 품목으로 선택했다. 총수입에 따른 구매 가격에 대하여 알아본 결과 총 수입이 300만원 미만, 300만원 이상~400만원 미만, 400만원 이상~500만원 미만인 경우 5만원 미만에서, 총수입이 500만원 이상인 경우 5만원 이상의 구매 가격에서 실제값이 기대값보다 높게 나타났다. 용돈에 따른 재구매 품목에 있어서 용돈이 50만원 미만은 가방 및 신발 구두류, 50만원 이상 ~ 100만원 미만은 가방 및 신발 구두류, 액세서리, 100만원 이상~ 150만원 미만은 의류, 200만원 이상은 화장품 및 향수, 의류에서 실제값이 기대값보다 높게 나타났음을 알 수 있다. 한 달 의복 비용에 따른 구매 빈도를 보면 한 달 의복 비용이 10만원 이상 30만원 미만인 소비자 빈도가 제일 많았으며 이들의 구매 빈도는 한 달에 1~2회가 가장 많았다. 10만원 미만은 한 달에 1~2회, 10만원 이상~30만원 미만인 경우 3~6회 구매 빈도 값이 기대 빈도 값보다 높다.;Increasing consumption from an Internet shopping mall indicates that efficiently analyzing a consumer behavior and a preference is needed in order to manage the Internet shopping mall business. This study is to contribute to improving the strategy of marketing and the relation between the purchasing behavior and the shopping orientation of women in 20’s in the Internet shopping mall. The specific objects of this study are as follows: First, it is to examine the shopping orientation of clothing of women in 20’s in the Internet shopping mall. Second, it is to examine the purchasing behavior of women consumer in 20’s in the Internet shopping mall. Third, it is to examine the relation between the shopping orientation and purchasing behavior of women in 20’s in the Internet shopping mall. Fourth, it is to examine a demographic characteristics and the clothing purchasing behavior and their relations with the shopping orientation in the Internet shopping mall. The survey sheets were handed out to 550 women and 522 sheets were used. As the method to extract the outcome, modified survey based on a former study and references were used. SPSS packages were applied to find out the results of frequencies, percentages, ANOVA, factor analysis, t-test, x- test, confidence and co efficiency. Duncan’s multiple range tests were applied. The results of data analysis are as follows: First, Shopping tendency was extracted to 4 factors called a pleasure pursue, fashion pursue, a convenience pursue, and a thrift pursue Second, the purchasing behavior of clothing in the Internet shopping mall According to the survey 30.5 % of people visited the Internet shopping mall more than 3 times a week and 77% had an experience of purchasing in the Internet shopping mall. The most purchased item was a single top and 39.3% had at least twice of the purchasing experiences for a recent 6 months. A price range was 29.6 % of 30,000 won to 50,000won, 28.1% of under the 30,000 won and 24.9% of 50,000 to 100,000 won. Factors influence the purchasing were in order of design (34.5%), price (31.4%) and the recognition of the shopping mall (10.5%) and 77.6 % of people had their own regularly visiting Internet shopping mall. A reason of using the Internet shopping mall was convenience of using (22.5%), time saving (17.2%)and caring of foreign products (13.9%). Satisfaction regarding the purchasing was; very satisfied (52.2%), moderate (41%) and not satisfied (6.8%). According to the 57% of women, more satisfaction would lead the second purchase at the same Internet shopping mall. Third, the shopping orientations of the women in 20’s are as follows. Shopping orientation was extracted to 4 factors called a pleasure pursue, a fashion pursue, a convenience pursue, and a thrift pursue. The more visiting frequency, the more pleasure and fashion pursue and, also, in case of the consumer who had the experience of the purchasing, she had the high orientation of both pleasure and fashion pursue. In the case of the purchasing frequency the orientation of pleasure pursue was remarkable and it was shown that more than 10 times of the purchasing consumer had the high orientation of pressure pursue. Regarding categories of items, consumers who purchase clothing, accessories, bags and shoes had the high orientation of the pleasure and the fashion pursue. Looking at the purchasing price of the shopping orientation of clothing, the pleasure, fashion and the convenience orientation were remarkable. Most of people who had the fashion and the convenience-shopping t orientation had the purchasing price range from 100,000 won to than 200,000 won. People who purchased above 200,000 won at the Internet shopping mall had the high orientation of the fashion and convenience pursue. Forth, the purchasing behaviors according to the demographic characteristics are as follows. Bags, shoes, and accessories were preferably purchased in the Internet shopping mall and the price range of the purchasing was under 50,000 won or up to under 20,000 won. The women in the mid-twenty mostly purchased clothing and cosmetics with the price range from 50,000 won to over 200,000won. Women in the late 20’s prefer purchasing clothing, cosmetics, perfumes, and accessories from the Internet shopping mall. Regarding the consumer’s occupation, bags, shoes, and accessories were remarkably purchased by the under and graduate students and cosmetics, perfumes, bags, shoes were mostly purchased by a career women. Women worked in offices and in the service and sales field purchased cosmetics and perfumes. Regarding the purchasing price per monthly income, fewer than 50,000 won for the monthly income of under 5,000,000 won and over 50,000 won for over 5,000,000 won showed the higher result than expected. Repurchasing items according to the monthly allowance, the outcome was higher than expected. The person with the monthly allowance of under 500,000won purchased bags and shoes. Shoes, bags, accessories were for the monthly allowance of over 500,000 won to under 1,000,000 won. Clothing for the allowance of 1,000,000 won to under 1,500,000 won and cosmetics, perfumes, and clothing for over the monthly allowance of 2,000,000won. Purchasing frequency according to the monthly expense for clothing, consumers with expenses of 100,000 won to 300,000 won had the highest frequency. The frequency of a twice per month for the monthly expense of under 100,000 won and the frequency of 3to 6 times per month under 10 to under 300,000 won was higher than frequency expected.
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