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조형에 대한 성별 감성적 인지 차이에 관한 연구

Title
조형에 대한 성별 감성적 인지 차이에 관한 연구
Other Titles
A study of cognition differences of sensibility by gender about modeling
Authors
안현미
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
인간의 감성이 중요시 되는 고도의 감성정보사회에서는 모든 가치의 판단이 개개인의 직관적 감성에 의해서 결정된다. 즉, 소비자들이 그만큼 감성화 되어 가고 있다는 뜻이다. 따라서 어느 한 사람의 일회적 감각에 의한 제품의 효율성은 점점 축소화 되어 가고 있으며, 보다 많은 사람들이 공통적으로 인지할 수 있는 형태 결정 인자와 감성정보, 그 원형(prototype)에 관한 규명과 과학적 접근이 요구된다. 감성은 단순한 인간의 감정이 아닌 좀 더 복합적이고 고차원적인 인지과정이기 때문에 조형에 대한 인간의 감성을 추출해 내고, 그것의 감성적 인지 차이를 분석함으로서 구체화할 필요성이 있다. 조형에 대한 감성 인자를 규명하는 것의 핵심은, 형태 이미지 언어를 분석하여 감성 어휘를 추출해내고, 감성적 인지 차이를 밝히고 그 요인을 분석하는 데 있다. 그러나 조형에 대한 인간의 감성은 일의적으로 정의되는 것이 아니다. 이러한 감성은 범주화 개념에 따라 개인적 경험, 문화수준, 생활 방식, 경험, 연령, 성별 등에 영향력을 받기 때문에 정량화 한다는 것은 불가능한 일이다. 따라서 본 연구는 조형에 대한 감성적 인식차이를 분석함으로써, 감성정보의 구체화 가능성을 검토하고, 감성 정보를 제품의 조형적 평가에 활용하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서의 실증적 분석방법을 통해 각 사례별 조형에 대한 성별 감성적 인지 차이에 관한 자료가 디자인의 과학적 접근뿐만 아니라 향후 효율적 디자인 작업의 지침이 될 수 있길 바란다. 본 연구의 가설은 다음과 같다. 첫째, 인간의 감성은 본질적 속성 즉, 원형(prototype)이 존재한다. 둘째, 인간의 감성은 조형에 대한 감성적 인지에 의해서 차이를 보인다. 셋째, 남성과 여성은 문화적, 역사적 또는 생물학적 차이에 의해 조형에 대한 서로 다른 감성적 인지 차이를 보인다. 넷째, 남성과 여성의 감성적 인지 차이를 추출하고 분석함으로써, 디자인 환경에서의 효율적 지침을 제안할 수 있다.;Judgment of all values is depended on intuitive sensitivity of each single person on highly sensitivity information society that human's sensitivity taking a serious view. That is, consumers are becoming so much as sensitive, and efficiency of product by a person's temporary sense is becoming reduction gradually. Therefore, form determinant and sensitivity information that more people can recognize commonly, searching examination and scientific access about the prototype are required. Because sensitivity is cognition process that is little more complex and is higher degree that it is not simple human's emotion. It is necessary to extract human's sensitivity about modeling, and we should embody by analyzing its cognition difference of sensibility. It is important to extract sensitivity vocabulary by analyzing image language, clear cognition difference of sensibility and analyze the factor. But, human's sensitivity about modeling is not defined temporarily. Because these sensitivity receives influence from private experience, cultural level, life style, experience, age, sex etc, it is the impossible matter to do quantification. Therefore, the purpose of this study is to examine embodiment possibility of sensitivity information and to take advantage of sensitivity information in figurative estimation of product by analyzing cognition differences of sensibility about modeling. I hope this data which is about cognition differences of sensibility by gender through positive analysis method can become guideline of efficient design work hereafter as well as scientific approach of design. The hypotheses of this study are as following. First, essential attribution, prototype exists in human's sensitivity. Second, human's sensitivity is difference according to sensitive cognition about modeling. Third, there are cognition differences of sensibility about modeling between men and women by cultural, historic or biologic difference. Fourth, we can suggest efficient guideline in design environment by analysing about cognition differences of sensibility by gender.
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