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연동형 Data방송 서비스에서 사용자 인터페이스 방식이 사용편이성에 미치는 영향에 관한 실험 연구

Title
연동형 Data방송 서비스에서 사용자 인터페이스 방식이 사용편이성에 미치는 영향에 관한 실험 연구
Other Titles
The Effects of user interface for Use Facility in Interworking Data Broadcasting Service
Authors
김경애
Issue Date
2005
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
梨花女子大學敎 情報科學大學院
Degree
Master
Advisors
김효근
Abstract
Century 21 is for the world of information and communication. With the union of broadcasting and information through the digital TV broadcasting, the industry of broadcasting has rapidly changed and developed. T-Commerce will make profits with the broadcasting related contents and become new media. E-Commerce market is rapidly increased its sphere and the adjusting environments even though many people concerned the commerce enlargement through the Internet. Expanding of E-Commerce, the practical technology and business model for the full duplex of data broadcasting is needed. Skylife first started shyHmall T-Commerce with the independent data broadcasting provided by Hyundai home shopping in November 2003 and KBS T-Commerce of interworking service is processed in 2005. In the beginning of T-Commerce, it was not well known and did not used for commercial but the potential needs of customers for T-Commerce is continually increased by the using of Internet, Digital TV and broadcasting. Now, it is need to establish the practical business model, which can connect technical elements, user psychology and their behaviors. Currently, data broadcasting is divided by interworking service and independent service. In the view of long term, interworking service and independent service will be united and serviced in T-Commerce data broadcasting. This is the trend of new media providing new service of Interactive TV and early-accepted period by initial users. In the function of Interactive TV, TV users are changed from passive audience accepting contents to active users selecting and using services in their will. This is close to consumer behavior theory in tradition. Customers become interested in Interactive TV service by the exposure of new media, purchase receiver through the decision process, choose the service and finally consume them. Therefore, T-Commerce between interactive TV expected various contents products should be planned by user centered to be competitive in business market. T-Commerce among interactive TV demands of interface that human can be easily accessed. As it is the method expressed by five senses and accepted in serial interaction, the interface is the whole of information delivery and necessary part. Hence, interface development should be regarded very important for successive T-Commerce information oriented. This paper is expected to be the core role to change us form machinery and analytical thinking to human centered thinking in the approaches of users’ design. This paper will not only find the value in aesthetic mode in T-Commerce implementation but also remake the meaning and function between TV screen and human interface design in digital data broadcasting environment. In the implementation of T-Commerce GUI, this paper approached to common people using existing E-Commerce. This will analysis and redefine of design GUI based on TV and common users’ Internet service GUI. This paper has the purpose of finding the effective way of interface design and applying to T-Commerce GUI with the application of common principles of visual design. With the analysis of development case in domestic and overseas, this paper defines ‘L-font information interface’ and ‘Lope information interface’, designs GUI for domestic environments, analyze 사용편의성 with the both GUI 사용편의성 test. Through the 사용편의성 test of the application scope and composition of the ‘L-font information interface’ and ‘Lope information interface’, this finds the suitable GUI composition for interworking T-Commerce service. This paper researches additional service, experiments and GUI by the survey and will suggest GUI of interworking T-Commerce for further digital TV era.;고도로 발전한 21C 정보 통신산업 환경에서 디지털화를 통한 방송, 통신의 융합으로 인해 TV 방송 산업의 형태가 빠르게 변화되고 있다. 또한 방송 관련 컨텐츠와 결정적인 수익창출이 가능한 T-Commerce가 전자상거래 부분에 있어 새로운 매체로 떠오르고 있다. 전자상거래의 기본인 E-Commerce시장도 인터넷을 통한 상거래가 활성화 될 수 있을지에 대한 초기의 우려를 극복하고 빠른 속도로 그 범위와 규모가 확대되고 있다. 이러한 TV방송기술 및 산업의 발전과 E-Commerce의 기본 개념의 결합으로 대두된 것이 바로 T-Commerce이다. 데이터 방송의 새로운 양방향 서비스를 가능하게 하는 이러한 T-Commerce가 성공적으로 정착되기 위해서는 기술 및 성공적인 사업모델에 대한 실질적인 인프라가 전제되어야 한다. 국내에서는 2003년 11월 Skylife에서 최초로 현대홈쇼핑 제공 SkyHmall 의 T-Commerce가 시행되어 독립형 데이터방송으로 서비스 되었으며, 2004년 현대홈쇼핑의 상품 제공을 통한 KBS T-Commerce 연동형 서비스가 진행 되었고, 현재 DMC를 통한 연동형 T-Commerce서비스를 준비 중에 있다. 그러나 초기 T-Commerce 발전단계에서 개념, 용어 등 많은 혼란과 비효율성으로 인해 T-Commerce사업이 아직 일반화 되기에는 많은 문제점이 있지만, 인터넷과 디지털 TV 및 방송의 급속한 확산으로 T-Commerce에 대한 사용자들의 잠재적 욕구 증대로 인해 T-Commerce의 요소기술과 사용자의 심리 및 행동, 이를 연결하는 새로운 비즈니스 모델의 체계적인 설립이 필요한 시점이다. 현재 데이터 방송을 연동형 서비스와, 독립형 서비스 두 가지 형식으로 나눌 수 있다. 연동형 서비스는 데이터와 영상신호를 동시에 제공하는 방식 이며, 독립형 서비스는 문자, 이미지, 기호 등으로 데이터를 제공하는 방식이다. 그러나 이 두 가지의 서비스 형태는 장기적으로 볼 때 그 개념이 통합되어 T-Commerce 데이터 방송에서 동시에 서비스 될 것으로 전망된다. 이러한 흐름은 Interactive TV의 새로운 서비스를 제공하는 뉴 미디어 창출현상으로 볼 수 있으며, 사용자들에게 받아들여지는 초기 수용시기로 볼 수 있다. 이러한 Interactive TV의 기능변화에서 주목할 점은 TV이용자가 일방적으로 컨텐츠를 받는 시청자의 개념에서부터 서비스를 능동적으로 선택하고 이용하는 ‘사용자’의 주체변화로 이해되어야 한다는 점이다. 이는 전통적 소비자 행위론 (consumer behavior theory)에서 그 의미를 찾아볼 수 있다. 새로운 매체의 구입과 서비스 활용은 그 자체가 하나의 상품으로 인식되기 때문에 소비자가 Interactive TV서비스라는 상품을 구매할 때 뉴 미디어에의 노출(exposure)에서부터 관심(attention), 그리고 의사결정(decision Process)이라는 일련의 과정을 거쳐서 하나의 제품을 구입하고 서비스를 선택하게 되며 소비하게 된다. 따라서 다양한 컨텐츠의 생산이 예상되는 Interactive TV, 특히 그 중 한 형태인 T-Commerce 서비스가 경쟁력을 지니기 위해서는 사용자 중심의 서비스 설계가 필수적이라고 할 수 있다. Interactive TV의 한 형태인 T-Commerce에 인간이 쉽게 접근할 수 있기 위해서는 사용자 중심의 인터페이스가 요구되며 이는 모든 감각으로 표현되고 수용될 수 있는 일련의 상호작용 방법으로서, 정보 전달의 총체적인 부분이 될 것이다. 따라서 미래의 성공적인 T-Commerce 정보화를 위해서는 무엇보다도 인터페이스의 개발이 중요하게 다루어져야 할 것이다. 이를 통해 본 논문은 사용자의 디자인적 접근에 있어 기계 중심의 사고에서 인간 중심의 사고로 전환해 주는 중심적 역할을 할 것으로 기대한다. 본 논문은 T-Commerce구현에 있어서 단순히 미적 가치의 창출에서 가치를 찾기 보다는 디지털 데이터방송 환경에서 TV화면과 인간 간의 인터페이스 디자인의 의미와 기능을 재정립해보고자 한다. 이를 위해 T-Commerce GUI구현에 있어서는 기존 E-Commerce를 사용하는 일반인을 대상으로 인터넷 GUI 사용자 분석을 통하여 접근하고자 한다. 따라서 본 논문은 일반 사용자의 인터넷 서비스의 GUI와 TV기반의 디자인GUI를 분석 및 정의하고, 시각디자인의 일반적 원칙을 적용하여 이에 적합한 인터페이스 디자인의 효과적인 방법을 찾아내며 이를 실제적인 T-Commerce GUI에 적용하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 먼저, 현재 국내 및 해외의 개발 사례분석을 통해 ‘L자형 정보 인터페이스’와 ‘돌출형 정보 인터페이스’로 구분, 정의하고, 둘째 국내 환경에 맞게 GUI를 설계 및 디자인 하였으며, 셋째 T-Commerce 사용자 분석을 통해 위 두 가지 방식의 GUI의 사용편의성 test를 하였다. 즉, ‘L자형 정보 인터페이스’와 ‘돌출형 정보 인터페이스’의 적용 가능한 범위와, 구성 등을 사용편의성 분석을 통하여 연동형 T-Commerce서비스에 적합한 GUI 구성을 찾고, 이를 위해 실험설계와 설문조사를 통해 향후 디지털TV시대에 대비한 연동형 T-Commerce의 GUI를 제안하고자 한다.
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정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
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