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국제회의 홍보의 매체 선택에 관한 연구

Title
국제회의 홍보의 매체 선택에 관한 연구
Other Titles
A study on the Media Selection of international conferences public relations : in the context of 'The 2005 APEC Tourism forum'
Authors
장지연
Issue Date
2005
Department/Major
대학원 비서학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황혜진
Abstract
With a rapid globalization, how would potential participants of international conferences select media of public relations to obtain conference information? Today, the participants play an important role in a successful international conference. According as media environment not only varies but complicates and changes promptly, the process of selecting media of public relations have to be considerate in accordance with traits of participants. Therefore professional conference organizers(PCOs) need to establish media strategy on international conferences public relations. The purpose of this study is to provide professional conference organizers with the practical media data application of international conferences public relations. This study was conducted in three research stages. In the first stage, a literature review on an international conference, public relations, and media selection of public relations is examined. In the second stage, a pilot study is conducted to draw media of international conferences PR. In the third stage, through those media, survey is conducted including 167 samples of PCOs and participants of 'The 2005 APEC Tourism Forum'. In this study, factors of selecting public relations media are consisted of accessibility, importance and frequency. Personal background information is included as follows: gender, age, educational background, job types and number of times attending at conferences. As a result of the data analysis, there are recognition differences involved in the accessibility, importance and frequency of public relations media between professional conference organizers and participants. The followings are the major findings of this study. Firstly, media on international conferences PR are drawn as followings: television, newspaper, radio, web page of related industries, web page of hosting organization, letters, brochures, e-brochures, magazines of related industries, words-of-mouth, posters, banners, tele-marketing. Those are the main PR methods to utilize by PCOs. Secondly, Participants mainly utilize words-of-mouth for obtaining international conferences information while PCOs distinctively utilize web page of hosting organization, posters, banners, letters. Along with participants survey, words-of-mouth show the most accessible and importance PR media. Additionally, participants utilize web page of related industries, web page of hosting organization and magazines of related industries. Thirdly, according to personal background, survey shows significant meaning. Female participants utilize posters and banners while male participants utilize letters and brochures. And business persons prefer magazines of related industry while researchers do brochure, e-brochure and web-page of related industry. As the results suggest, PCOs should select strategically PR media according to personal traits for increasing the number of participants. Finally, the results of this study can be applicable criteria for PCOs to select public relations media on international conferences.;국제간의 교류가 빈번한 세계화 시대를 맞이하여 국제회의 잠재적 참가자는 국제회의 정보를 얻기 위한 홍보의 매체를 어떻게 선택하는가? 오늘날의 상황은 참가자가 국제회의 성공적 개최에 중요한 영향을 미치며, 매체환경도 정보화 시대와 더불어 매우 다양할 뿐만 아니라 복잡하고 급변하는 추세이다. 이에 따라 매체를 선택하는 과정도 달라지므로 오늘날의 국제회의 홍보의 매체 선택은 참가자의 상황과 고려하여 국제회의 홍보의 매체선택 전략을 수립함이 필요하다. 그러므로 국제회의 잠재 참가자에게 보다 효율적으로 소구할 수 있는 매체를 선택하여 활용하는 것은 참가자들의 만족을 증대시키며 나아가 참가율을 높이는 중요한 요인이라고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 국제회의, 홍보, 홍보의 매체 선택에 관한 이론적인 연구를 토대로 'APEC Tourism Forum'이라는 구체적 사례를 통해 국제회의 홍보의 매체를 도출하고 이를 바탕으로 국제회의 기획가와 참가자의 매체별 선택행동 요인인 접근성, 중요도와 홍보효과 요인인 이용빈도의 인식차이를 알아보았다. 더불어 참가자의 인구통계학적 특성에 따른 국제회의 홍보의 매체별 접근성, 중요도, 이용빈도에 관하여 연구 조사를 실시하였다. 본 연구는 2005년 5월 12~5월 17일까지 개최하는 ‘APEC Tourism Forum’을 대상으로 국제회의 기획자 31명의 인터뷰와 폐쇄형 설문지를, 참가자 136명을 대상으로 폐쇄형 설문지를 실시하였으며 조사 분석은 기술통계분석, T-test, 상관관계, 분산분석을 SPSS WIN 12.0을 이용하여 다음의 결론을 제시하였다. 첫째, 자발적 참여의사를 가진 잠재적 참가자를 대상으로 국제회의 홍보 시 국제회의 기획가는 주최기관 홈페이지, 업계 인터넷 사이트, 지인, 포스터, 현수막, 업계전문지 등 다양한 매체를 이용하여 홍보를 할 수 있다는 것이다. 둘째, 국제회의 기획가와 참가자 간에 매체별 접근성, 중요도, 이용빈도에 대한 인식의 차이가 존재하였다는 것은 본 연구에서 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 국제회의 기획자가 국제회의 홍보를 위하여 주체기관 홈페이지와 포스터, 현수막, letter를 홍보매체로서 중점적으로 이용했지만, 연구결과 참가자는 국제회의 정보를 얻기 위해 지인을 가장 많이 이용했으며, 지인이 홍보의 매체로서 접근성과 중요도도 역시 높게 나타난 점을 감안해 본다면 국제회의 기획자는 회의 기획 시 지인을 홍보 매체로서 적극 활용하는 방안을 마련하는 것이 필요하다는 것을 의미한다. 셋째, 국제회의 참가자는 국제회의 정보를 얻기 위해 업계 인터넷사이트,주최기관 홈페이지, 업계 전문지를 많이 이용하며, 접근성과 중요도도 역시 높은 매체로 나타났다. 이것은 국제회의 기획가가 포스터와 현수막을 상대적으로 많이 이용함을 감안해 볼 때 향후 국제회의 참가자 유치 시에는 선별적으로 매체를 이용해야 한다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 국제회의 참가자의 성별, 연령, 학력, 소속, 참가횟수에 따른 매체별 접근성, 중요도, 이용빈도가 다르게 나타났고, 여성이 남성보다 포스터와 현수막의 이용빈도가 높았으며, 연령이 높을수록, 참가횟수가 많을수록 letter와 브로셔를 이용하는 빈도가 높았다. 또한 기업인의 경우는 업계전문지를 이용하는 빈도가 높았고, 연구원의 경우에는 브로셔와 e-brochure, 업계 인터넷 사이트, 정부관료는 TV와 업계 전문지, 업계 인터넷 사이트를 통해 국제회의에 관한 정부를 얻는 것으로 나타났다. 이는 국제회의 기획자가 참가자의 개인적 특성에 따라 적절한 매체를 선택하여 전략적으로 참가자를 유치할 필요성을 보여주었다. 본 연구 결과는 국제회의 홍보를 위해 기획자가 이용하는 홍보의 매체를 알아보았으며 국제회의 기획자와 참가자의 매체 선택의 인식차이를 실증적으로 분석하고 비교하여 봄으로써 효율적인 매체를 파악하고, 더불어 참가자의 인구통계학적 특성에 따른 매체 선택을 파악함으로써 국제회의 개최 시 참가자 증대를 도모하는데 의의가 있다. 더불어 국제회의 기획자가 국제회의 홍보의 효율적인 매체 선정을 위한 기초 자료로 활용 가능하다. 앞서 논의한 본 연구 결과를 바탕으로 국제회의 홍보의 매체 선택에 관한 연구의 제언점은 다음과 같다. 첫째, 국제회의 유형과 대상에 따라 매체의 종류가 다르게 나타날 수 있는 점을 고려하여 후속 연구에서는 유형과 대상에 따라 좀 더 정확하고 정교하게 매체에 대한 시도가 되어야 할 것이다. 둘째, 홍보매체를 매개로 하는 연구모형을 통해서 조직과 개인에 미치는 효과성에 대한 연구가 필요하겠다. 셋째, 접근성, 중요성 이외에 홍보물의 디자인이나 매체의 내용 분석과 같은 국제회의 홍보의 매체선택에 영향을 미치는 다양한 요인에 관한 후속연구가 필요할 것이다.
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