View : 862 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조택-
dc.contributor.author김혜숙-
dc.creator김혜숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:23Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009402-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/205462-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009402-
dc.description.abstractIn recent years, international organizations such as the United Nations have emphasized the importance of gender budget in order to achieve gender equality and gender mainstreaming in political, economic, social, and other areas. In this regard, the purpose of this study is to review the previous studies of gender budget analysis models, to reduce trial and error of gender budgeting, to indicate difficulties and problems of gender budgeting, and to contribute to a better gender budgeting through thoroughly examining the gender budget of the year of 2004 at Incheon city, one of the local authorities, and the officials involved in this gender budgeting. To do this, this study will examine the necessity for gender budget and difficulties of gender budgeting, review major foreign and domestic gender budget analysis models and real gender budgeting cases. The study will also examine the policies on women at Incheon city, find out problems of gender budgeting, and seek better ways of gender budgeting through examining budget analysis models and the officials involved in policies on women at Incheon city at the year of 2004. The study indicated the following results after thoroughly analyzing the gender budgeting at Incheon city at the year of 2004: Budget for gender specifics was 0.6%, budget for gender equality was 4.2%, and the rest 95.2% was for gender blind mainstream expenditures. For gender awareness, the officials gender awareness mean average was 2.41 (2≤M<3), which indicated low gender awareness, but there was a significant difference(P=0.025) of gender awareness between Incheon city officials and other districts and country officials involved in policies on women. The following should be carefully considered in order to establish gender budgeting properly in Korea: First, there is a need for a variety of parties involved in gender budgeting and enough period for various experiments to execute gender budgeting and for storing experience on analyzing various gender budgeting. Second, there is a need for incorporating neglected groups into gender budgeting and separating men from women for basic statistical data. Third, there is a need for establishing gender statistics for gender blind mainstream expenditures since budget for gender specifics was so low (less than 1%) as shown in the case of Incheon city. Fourth, there is a need for educating officials involved in policies on women at local authorities and seeking ways of reducing the gender equality awareness gap between local authorities officials and other districts and country officials involved in policies on women. Fifth, there was a high degree of non-budgetary policies on women among the ten basic policies on women's development at Incheon city. And there was shortcomings of laws and regulations on policies on women. If established, those laws and regulations will serve as a good basis for the enforcement of women policies at local authorities.;최근 UN등의 국제기구에서는 정치, 경제, 사회, 각 분야에 성 평등(Gender equality)과 성 주류화(Gender mainstreaming)를 이루기 위한 젠더 예산(Gender Budget)의 중요성을 강조하고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구의 목적은 성 인지적 예산분석모형과 국내외 선행연구들을 고찰하고, 지방자치단체인 인천광역시의 2004년도 젠더예산분석과 이에 대한 지자체 관련 공무원들의 인식조사를 통하여, 우리나라 젠더 예산의 시행착오를 줄이고, 현실적인 저해요인과 문제점을 보완하여, 젠더 예산 정착에 기여하는 데 있다. 이러한 목적을 위하여 젠더 예산의 필요성, 저해요인을 파악하고, 주요 젠더예산분석모형 및 외국과 한국의 젠더예산분석사례들을 고찰하였다. 실제 사례로서 인천광역시의 여성정책 수행체계를 알아보고, 2004년도 인천광역시 예산을 젠더관점에서 분석하였으며 여성정책관련 공무원들의 인식조사를 통해 현실적인 젠더 예산 시행상의 문제점을 찾고, 발전방안을 모색하고자 한다. 2004년도 인천광역시의 젠더예산분석 결과, 성 특정적 예산은 0.6%, 성 형평성 예산은 4.2%에 불과한 바 일반예산의 95.2%가 몰성적인 주류예산으로 구성되어 있었다. 인천광역시 여성정책 담당공무원들의 성 인지성에 대한 조사 결과 전체 평균 2.41 (2≤M<3)로 대체로 성 인지적이지 않았으며, 인천광역시청과 구/군청의 여성정책관련 공무원 집단 간의 성 인지성에는 유의미한 차이(P=0.025)가 있었다. 앞으로 우리나라의 젠더 예산이 올바로 정착되기 위하여 다음과 같은 점들을 유의하여야 할 것이다. 첫째, 젠더 예산은 다양한 행위주체가 필요하며 그 시행을 위한 다양한 실험과 분석경험을 축적하는 기간이 필요하다. 둘째, 젠더 예산은 성별 뿐만 아니라 소외집단의 관점이 통합되어야 하며 기초통계자료를 위한 성별분리통계가 선행되어야 한다. 셋째, 인천광역시 사례에서 보듯이 성 특정적 예산은 그 규모가 너무 적어(1%미만) 일반예산의 대부분을 차지하고 있는 몰성적인 주류예산에 대한 성별통계 구축이 요구된다. 넷째, 지자체 실무자인 여성정책관련 공무원들에 대한 젠더교육이 필요하고 지자체 본청과 구/군청 실무자간의 성 인지성의 차이를 좁히기 위한 방안도 강구되어야 한다. 다섯째, 인천광역시의 여성발전 기본계획 10대 핵심과제는 비예산 사업이 많고 법령 및 제도적인 기반인 관련 조례 및 규칙도 아직 미흡한 실정이다. 여성정책을 뒷받침하기 위한 법적 제도적 근거가 마련되어 지자체의 여성정책 시행에 대한 명확한 근거가 마련되어야 한다.-
dc.description.tableofcontents제1장 서론 1 1.1 문제의 제기 1 1.2 연구목적 3 1.3 연구의 범위와 방법 4 제2장 젠더 예산에 대한 이론적 배경 7 2.1 젠더 예산의 의의 7 2.1.1 젠더 예산의 개념 7 2.1.2 젠더 예산의 필요성 11 2.1.3 젠더 예산 도입의 저해 요인 13 2.2 젠더 예산의 분석모형 18 2.2.1 기존 분석모형에 관한 선행연구 18 2.2.2 본 연구의 분석모형 32 제3장 인천광역시 젠더 예산 관련 현황 34 3.1 인천광역시의 사회경제적 현황 35 3.1.1 성별/연령별 인구 35 3.1.2 성별 경제활동 인구 35 3.1.3 가구형태 36 3.1.4 기타 38 3.2 인천광역시 여성정책 수행 체계 38 3.2.1 인천광역시 여성정책의 목표 및 근거 39 3.2.2 인천광역시 여성정책관련법과 조례 47 3.2.3 인천광역시 여성발전 기본계획에 따른 여성정책 51 3.2.4 인천광역시 여성정책담당 조직 및 담당공무원 56 제4장 인천광역시 젠더예산분석 63 4.1 인천광역시 젠더 예산 현황 63 4.2 인천광역시 젠더예산분석 69 4.2.1 성 특정적 예산(Gender-Specific Expenditures) 70 4.2.2 성 형평성 예산(Expenditures Promoting Equity) 73 4.2.3 주류예산(Mainstream Expenditures) 76 4.3 인천광역시 젠더 예산의 문제점 80 제5장 결론 86 참고문헌 88 Abstract 93 부록 95-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1047324 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정책과학대학원-
dc.title지방자치단체 젠더 예산에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle인천광역시를 중심으로-
dc.title.translatedA Study of Gender Budget at Local Authorities : Focused on Incheon City-
dc.creator.othernameKIM, Hye-suk-
dc.format.pagev, 100 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정책과학대학원 공공정책학전공-
dc.date.awarded2005. 2-
Appears in Collections:
정책과학대학원 > 공공정책학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE