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dc.contributor.advisor정용석-
dc.contributor.author송은영-
dc.creator송은영-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:22Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009405-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/205461-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009405-
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to study the thought of Augustine who is called the great Father of the western church and the father of grace, focused on his spirituality, especially mysticism. The spiritual doxies found in his writings is closely related to the whole structure of his theology. Therefore we will have an interest in that his theology is just not to concentrate on philosophical and dogmatic subjects, but it is experientially formed through the interior pilgrimage of soul. For this study, first of all, we have to try correct understanding and estimation about his whole field of theology including his life, and do researches on the background of thought which had effect on his spiritual formation at the same time. Especially, although Augustine accepted theological tradition in eastern church such as the importance of spiritual relations between god and men uniting and participating in divinity by being set free from self, he altered the emphasis from ontological system and rationality in its theology into interior individuality in personal experience and belief. A dimension of affect and love has been a new factor characterizing Augustine's spirituality. The Confessions, a writing of very individual, personal self-examination and a spiritual confession, provides a starting point of Augustine's theology, and also it has a meaning in point of accomplishing a role of a window which help our apprehension about his thought. So focused on his Confessions, this study will be developed. In his Confessions, he shows a movement of the soul ascent based on his mystic experience. However it is not limited spirituality which is confined to personal experience, but it is verified through sermon, proclamation of the church and profound understanding about the bible. Although he was influenced by Hellenic philosophy at the soul's journey to God, he importantly dealt with a doctrine that is a descent of Christ as the mediator in fundamental cognition about the way which soul must go on. Also Augustine emphasizes that God can be revealed by Christ instead of staying the epistemological ascent of Neo-Platonism, and he stresses the precedent intervention of God and need of grace in continued experience of God. Man's eager desire for presence of God's love and grace makes a mystic, Augustine form a new viewpoint. This thesis consists of four chapters. An introduction, chapter Ⅰ, clarifies an aim of study as well as a method of study and presents the framework. Chapter Ⅱ deals with a life of Augustine centering around his growth background, education, mystic experience, and literary work and look around the trend of philosophy as well as eastern, western father of church which had influence on formation of his thought, in addition to considering his theological feature and character of his unique spirituality. Especially, this chapter shows some discussions about his mystical essence, and then examines ambiguity about calling Augustine a mystic. Chapter Ⅲ helps apprehension of his mysticism by introducing the Confessions's content and analyzing his mystic experience such as a vision of Ostia and Milan in the text. After that, it deals with understanding of Soul, the ascendant process of soul toward God, union between soul and God, love and grace of God that are a core of his mysticism, and either lead soul to spiritual growth or make be possible divine union, and his affective mysticism. Chapter Ⅳ, a conclusion, evaluates Augustine's Mysticism, discuss its meaning or signification, and his contributions in the history of early Christianity, and then finishes up this thesis by illuminating Augustine as a mystic.;이 논문은 서방교회의 가장 위대한 교부이자 은총의 아버지로 일컬어지는 어거스틴의 사상을 그의 영성, 특히 신비주의에 초점을 맞추어 연구하는 것을 목적으로 한다. 어거스틴의 저서들에서 발견되고 있는 영성적 교설들은 그의 신학 전체의 구조와 밀접하게 관련되어 있다. 따라서 그의 영성과 신비주의를 살펴보기 위해서는 먼저 그의 신학이 단지 철학적이고 교리적인 주제들에만 집중하고 있는 것이 아니라, 오히려 영혼의 깊은 내면적 순례를 거쳐 체험적으로 형성되었다는 사실에 관심해야 할 것이다. 본 연구를 위해서는 어거스틴의 생애와 그의 신학 전반에 대한 바른 이해와 평가가 선행되어야 하며, 동시에 그의 영성 형성에 영향을 미쳤던 사상적 배경에 관한 연구 역시 이루어져야 한다. 특히 어거스틴은 동방 교회의 신학적 유산들-인간의 영혼이 자아로부터, 그리고 감각적 사물과 행위로부터 해방되어 신성에 참여, 연합하는 영적인 신인관계의 중요성-을 수용하면서도 그들의 신학이 가지는 합리성과 존재론적 체계로부터 개인적인 체험과 확신이 가지는 내면적인 독자성에로 그 강조점을 전이시킨 바 있다. 인격적인 깊이 속에서 인간 영혼이 하나님을 향한 귀향의 동경을 펼치는 사랑과 정감의 의지적 차원은 어거스틴의 영성을 특징짓는 새로운 요소가 되고 있는 것이다. 본고는 『고백록』을 중심으로 어거스틴의 신비주의를 전개하고자 한다. 지극히 인격적이고 개인적인 자기 성찰과 영적 고백의 글인 『고백록』은 어거스틴의 신학 전체의 출발점을 제공해주는 한편, 그의 신학의 전 영역을 볼 수 있도록 도와주는 창의 역할을 수행한다는 점에서 그 의미가 있다. 어거스틴은 『고백록』에서 자신의 체험을 바탕으로 영혼이 하나님께로 접근하는 상승의 운동을 제시하고 있는데, 이것은 결코 주관적 체험 안에 갇힌 협소화된 영성이 아니라 교회의 선포인 설교와 성서에 대한 깊은 이해와 묵상을 통해 확증된 것이라 할 수 있다. 비록 그는 영혼의 상승 운동에 있어 희랍 철학의 영향을 깊이 받았으나, 영혼이 나아가야 할 길에 대한 근본적인 인식에 있어서는 중보자로서의 그리스도의 내려오심에 대한 교리를 중요하게 다뤘다. 또한 어거스틴은 그리스도에 의해 계시될 수 있는 진리이신 하나님에 대한 강조를 하면서, 단지 신플라톤주의의 인식론적 상승에만 머물러 있는 것이 아니라 전적 타자이신 하나님의 선행적인 개입과 은총의 필요성을 참되고 지속적인 하나님 체험에서 강조하고자 하였다. 하나님을 만나고 발견하려는 인간의 열렬한 탐구와, 하나님의 은혜와 사랑의 임재에 대한 인간의 열망이 어거스틴이란 신비주의자를 통해 새로운 관점을 형성케 했던 것이다. 본 논문은 총 네 장으로 구성되어 있다. 제 Ⅰ장인 서론에서는 연구 목적과 연구 방법 및 전개에 대해 밝힐 것이고, 제 Ⅱ장에서는 어거스틴의 생애와 그의 사상적 배경을 다루면서 아울러 어거스틴의 신학적 특징과 그의 독특한 영성의 성격에 대해서도 살펴볼 것이다. 특히 이 장에서 어거스틴의 신비주의적 성격과 본질에 대한 논의들을 제시하면서 어거스틴을 신비주의자로 명명하는데 포함된 모호성에 대해서도 살펴보려 한다. 제 Ⅲ장에서는 어거스틴의 『고백록』을 소개하고 본문에 나타난 어거스틴의 신비체험을 분석함으로써 그의 신비주의에 대한 이해를 도우려한다. 이어서 영혼에 대한 이해, 하나님께로 접근하는 영혼의 상승 과정, 영혼과 하나님과의 연합 등을 설명하면서 어거스틴 신비주의의 핵심이자 영혼의 영적성장과 진보를 이끌고 신적합일을 가능케 하는 하나님의 은총과 사랑을 다루려한다. 마지막으로 제 Ⅳ장에서는 어거스틴의 신비주의를 평가하고 그것의 의의 및 공헌에 대해 논할 것이며 신비주의자로서의 어거스틴을 조명해 보려한다.-
dc.description.tableofcontents목차 Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구 목적 = 1 2. 연구 방법 및 전개 = 4 Ⅱ. 어거스틴의 생애와 사상 = 7 1. 생애 = 7 2. 사상적 배경 = 11 (1) 플로티누스 (Plotinus, 205-270) = 12 (2) 오리겐 (Origen, 185-254) = 16 (3) 닛사의 그레고리 (Gregory of Nyssa, 335-395) = 21 (4) 암브로스 (Ambrose, 334-397) = 24 3. 신학적 특징 = 27 Ⅲ. 어거스틴의 신비주의 = 35 1.『고백록』 분석 = 35 2. 어거스틴의 신비주의 = 45 (1) 영혼 = 46 (2) 관조와 영혼의 상승 = 51 (3) 영혼과 하나님과의 연합 = 60 (4) 하나님의 은총 = 68 (5) 정감적 신비주의 = 74 Ⅳ. 결론 = 78 참고문헌 = 82 ABSTRACT = 87-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1115446 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher梨花女子大學校 大學院-
dc.title어거스틴의 신비주의 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle고백록을 중심으로-
dc.title.translatedA Study Of Augustine's Mysticism : Focused on his Confessions-
dc.creator.othernameSong, Eun Young-
dc.format.pageⅳ, 89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 기독교학과-
dc.date.awarded2005. 2-
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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