View : 512 Download: 0

정보통신기술(ICT)을 활용한 미술 수업이 초등학교 중학년 입체표현능력에 미치는 영향

Title
정보통신기술(ICT)을 활용한 미술 수업이 초등학교 중학년 입체표현능력에 미치는 영향
Authors
허경
Issue Date
2004
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
노용
Abstract
현대사회는 컴퓨터와 통신의 발달로 자료가 대량으로 생산, 유통되고 정보의 처리와 전달이 신속해지면서 사람들이 다양한 정보를 쉽게 접할 수 있게 됨에 따라 정보의 중요성이 더욱 부각되고 있다. 정보통신기술(Information & Communication Technology)은 교육에도 활용되어 학습자들에게 새로운 환경에 맞는 지식과 경험을 제공함으로써 효과적인 학습을 이루는데 중요한 역할을 담당하고 있다. 미술교육에서 정보통신기술 활용은 학습자의 동기유발을 촉진시키고, 짧은 시간에 유용하고 많은 정보를 제공하고, 효과적으로 학습내용을 전달한다. 이러한 이유에서 제7차 교육과정에서는 미술 교과에 있어서도 학교현장에서 10%이상의 정보기술을 활용하도록 하고 다양한 매체 활용의 중요성에 대해 강조하고 있다. 본 연구는 정보통신기술을 활용한 미술수업이 초등학교 4학년 입체표현능력에 미치는 영향을 알아보고 새로운 교육매체를 보다 효과적으로 활용하기 위한 방법을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 제 7차 초등미술과 교육과정과 ICT 활용교육, 미술교과에서의 ICT 활용 교육에 대해 알아보고, 파워포인트와 동영상 자료를 이용하여 ICT를 활용한 학습지도안을 작성하였다. ICT를 활용한 실험집단과 일반 수업을 적용한 비교집단의 수업을 실시한 후 사전설문지와 사후설문지를 통한 비교와 수업결과물에 대한 2명의 교사의 평가를 통해 두 집단간의 차이를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. ICT를 활용한 수업은 일반 수업 모형에 비해 흥미도, 만족도, 다양한 표현방법 및 재료의 활용과 용구 사용법에 대한 이해, 입체물 제작에 있어 표현능력을 향상시키는데 효과적이었다. 또한 시각적으로 풍부한 경험을 제공하여 아이디어스케치 구상에 있어서 폭넓은 발상의 기회를 주며, 아이디어스케치와 입체 제작물 사이의 연관성도 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구를 통해서 초등학교 미술수업에서 ICT 활용의 효과를 입증할 수 있었고, 이러한 새로운 교육매체가 학교교육 현장에서 적극적으로 활용되어야 할 것을 시사하고 있다.;The importance of information has been raised more and more since people can get the various information easily in the Modern society which data has been mass -produced and circulated with the development of computer and communication. Information & Communication Technology(ICT) is applied to the education and provides the intelligence and experience to the students for the new environment. It also plays an important role for the effective study. The use of ICT activates the student's motive and provides a lot of useful data in short time. It also conveys the contents of the study efficiently. In this regard, the 7th educational program encourages the use of ICT more than 10% in the art classes at school and emphasizes the importance of using various mediums. This study examines how the art class using ICT could influence on the ability of three-dimensional artistic presentation for the 4th grade students, and researches the effective methods of new educational mediums. The study includes the 7th elementary school education program, the education program using ICT, and the ICT education program in art class curriculum. The education teaching plan with Powerpoint and multimedia resources which used ICT was made for this study. After one class with ICT was conduct for a test group, and the other with a general class for a comparison group, the difference between two group was drawn by the comparison with pre-survey questionnaire and post-survey questionnaire and the evaluation of two teachers on the result of these classes. The results of this study were as follow: The test group using ICT is effective in interest, satisfaction, comprehension of using instruments, diverse expression materials, and improvement of ability of presentation in three-dimensional work compared with the control group. In addition, the class provides rich visual experiences, which gives more opportunity for ideas and conceptions, and the result three dimensional work was very similar to the design drawing. Consequently, this study proves the effectiveness of ICT in elementary art classes, and suggests the new education medium should be actively applied to the education field.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE