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George Rochberg의 피아노 작품에 관한 연구

Title
George Rochberg의 피아노 작품에 관한 연구
Other Titles
A Study on George Rochberg's Piano Works : focused on Carnival Music
Authors
김성희
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
.
Abstract
George Rochberg(1918- )는 현재 신낭만주의를 대표하는 미국 작곡가로, 작곡가로서 뿐만 아니라 이론가와 교수로서 현 미국 음악의 중요한 위치에 있는 음악가이다. 그는 음렬주의에서 신낭만주의로의 선회(旋回)라는 극적인 음악 스타일의 변화로 널리 알려져 있으며, 이러한 정반대의 음악 스타일에서 모두 중요한 작품을 내놓음으로써 더욱 주목받고 있다. 본 논문은 작곡가의 생애와 음악 양식을 주요 작품을 통해 알아보고 그의 피아노 작품인 Carnival Music을 분석함으로써, 한국에서는 생소한 작곡가와 작품을 소개하여 연주가의 연주 범위를 넓히는데 그 목적을 둔다. Rochberg는 초기 여러 작곡가들로부터 영감을 얻어 여러 스타일의 작곡을 시도하다가 쇤베르크의 전통을 잇는 음렬음악 작곡가로서 활동하다가, 1960년대 중반부터 신낭만주의의 작곡가로 급작스러운 스타일 변화를 시도한다. 이러한 스타일의 변화는 불과 1년 사이에 이루어 진 것으로 여기에는 조성 음악으로 돌아가려는 당시 음악사회의 분위기와 작곡가 개인의 비극적 사건이라는 두 가지 중요한 원인이 내재되어있다. 그의 음렬음악은 쇤베르크의 전통과 달라피콜라의 영향으로 시작되었다. 그의 음렬음악이 쇤베르크의 음렬 기법에 강하게 귀착되어 있었음에도 불구하고, 쇤베르크의 엄격한 원칙에 의거한 그것과는 달리 열정적이고 폭발적인 감성이 보다 자유로운 음렬 기법 안에서 융통성 있게 표현되고 있다. 초기 미니멀리즘 작곡가들의 영향을 배경으로 한 그의 신낭만주의 음악은 이전의 조성 음악에 대한 신념에서 출발했다. 그는 이전 조성음악으로 회귀를 위해 이전 작곡가의 작품을 인용하는 기법을 선택하였으며 이러한 인용기법은 그만의 음악 어법과 합쳐져 독특한 음악을 만들어낸다. 특히, 여러 작곡가의 작품들을 한곡에 함께 인용함으로서 그의 음악은 콜라쥬 스타일을 띄게 되었으며, 이러한 그의 신낭만주의 음악어법은 현재까지 이어 오고 있다. 그의 피아노 작품들은 이러한 그의 음렬기법과 신낭만주의 기법을 잘 반영하고 있으며 그 중 Carnival Music은 현재 신낭만주의 작곡가로 활동중인 그의 음악 어법이 구체적으로 나타나 있는 좋은 예이다. 조성 중심의 악장과 무조성의 악장을 조화롭게 사용된 Carnival Music에서, 그는 바흐의 선율에서 인용한 선율을 곡 전체에 사용하여 통일성을 부여하고 있으며, 바흐와 브라암스의 작품 일부분을 함께 삽입하여 음악적 콜라주 기법을 보여주고 있다.;American composer George Rochberg(b. 1918) had a dramatic musical turnaround from serialism to New Romanticism in an effort to create modern music within a traditional style. This sudden stylistic change and his shift of contrasting musical styles are attributed to two decisive factors; a returning to tonality and the death of his son. His serialism was based on the tradition of Schoenberg and was also influenced by Dallapicolla. Although he established his serial music on the side of Schoenberg, his serialism differed from the strict order principle of Schoenberg. He had his own modification of the twelve-tone method and he possessed explosive passion controlled by flexible style of serial technique. His serial music represents a lyrical and highly emotional style, and focusing on an emotional idiom made his serialism very different from other American composers of his generation. After the mid-1960s he had come to the conclusion that serialism restricted his expressivity. Turning his back on it, he now sought out his music in the classical idiom of the nineteenth century. Thus he turned to 'tonal gravity' by becoming a New Romanticism. He found the New Romanticism idiom in the music of the past and started using quotation technique from past masters. And he used a series of musical collages structured around quotation. Rochberg's two contrasting musical style are represented in his many works including several piano pieces. Of his piano works, Carnival Music incorporates the technique of New Romanticism. In this piece he uses techniques of New Romanticism, tonal gravity, quotation, and collage technique. In this large work, Rochberg demonstrated his quotation technique. He quotes a materials from Brahms's and J.S. Bach's. The idea of Bach is provided as the principle by which the work hangs together. The purpose of this study was to look at Rochberg's two different musical styles with his important works and to introduce his piano music, especially focused on Carnival Music.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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