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할리우드 스타의 패션 아이콘

Title
할리우드 스타의 패션 아이콘
Other Titles
Fashion Icons of Hollywood Star : focusing on female stars from 1930s to 1950s
Authors
정소영
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
曺圭和
Abstract
This study aims at offering the origin of fashion images frequently used for the fashion concept by studying the fashion style of the most popular female stars, from the 1930s to the 1950s during the Classical Hollywood cinema period, who are regarded as fashion icons in the age of the mass media and the visual culture today. For this study, I explored domestic and abroad document materials, illustrated materials, videos and DVDs. For the subjects of this study, nine actresses who had a great effect upon modern fashion were selected among the top 25 female legends of the 50 greatest American Screen Legends announced by the American Film Institute's list in 1999 (www.afi.com). They are Katharne Hepburn (1st grade), Audrey Hepburn (3rd grade), Greta Garbo (5th grade), Marilyn Monroe (6th grade), Elizabeth Taylor (7th grade), Marlene Dietrich (9th grade), Joan Crawford (10th grade), Grace Kelly (13th grade), and Vivien Leigh (16th grade). Particularly, since there is a difference between the actresses who were important in a view of the film history and fashion history, Vivien Leigh and Grace Kelly rather than Ingrid Bergman were included as the subject of this study. The fashion icon means a symbolic person who become the source of imaginative power and inspiration, and was a representative of the beauty consciousness of the day through having a great effect on the evolution of 20th Century fashion by means of her/his fashion style, lifestyle and image. The fashion and images of the female stars from the 1930s to the 1950s during the golden age of Hollywood has been providing inspirations of fashion style and feminine ideal till now in the tremendous evolution of women's fashion. As the background that the Hollywood stars of the 1930s to the 1950s could become fashion icons, there are several reasons, for example, emulation of the Hollywood stars, commercialization of films and costume and excellent job of Hollywood designers. The result of this study is as Tables of and . The fashion icons had an effect upon the trend of the end of the 20th century fashion in various aspects. The fashion icons of the 1930s presented the sporty casual style reflecting a personality and lifestyle, popularized business suits for working women, and proposed the image of the modern American women who struggled for independence from men. The fashion icons of the 1950s accelerated absorption in the body and the sex at the end of the 20th century by showing off their beauty of the body with sexual attraction. They also paved a way for advent of new types of feminine ideal like thin teen beauty. Based on the results of this study, I obtained the following conclusions. First, the Hollywood stars of the 1930s and the 1950s contributed to liberate women's make-up, fashion, dress code through their on- and off-style and feminine images against the existing conventionalism. The resistance expressed in their fashion and lifestyle made us appreciate a new type of beauty, freedom and comfort with the general public's support or criticism. Second, at that time when the entry of women into society did not generalized, these Hollywood stars were career women who accumulated their careers against prejudice and enforcement, and who were role models to general women. The Hollywood stars are not just subjects for curiosity, idolization and mass consumption, but persons who have lots of effects upon changing feminine ideal through their fashion, film career and life till now. I expect that this study will be helpful to create Korean star image and establish the strategy of star marketing which may appeal to the world in the craze for Korean stars in Asia today.;본 연구는 미디어의 눈부신 발전과 시각문화를 배경으로 패션 아이콘(fashion icon)으로 인정되는 고전 할리우드 영화시대(Classic Hollywood Cinema)인 1930년대부터 1950년대 여성 스타의 패션 스타일을 고찰하여 그 이미지 표출을 탐구함으로써 오늘날 패션 컨셉에 자주 등장하는 패션 이미지의 원천을 제공하는데 그 목적이 있다. 연구 방법은 국내외 문헌자료, 사진자료 및 비디오, DVD를 사용하여 연구하였고, 연구대상은 미국영화연구소가 1999년 발표한 미국의 위대한 배우 50명(America's Greatest Legends: the American Film Institute's list of the 50 greatest American screen Legends. www.afi.com)의 여배우 25명 중에서 패션사적으로 후대에 영향력을 많이 끼쳤던 Katharine Hepburn(1위), Audrey Hepburn(3위), Greta Garbo(5위), Marilyn Monroe(6위), Elizabeth Taylor(7위), Marlene Dietrich(9위), Joan Crawford(10위), Grace Kelly(13위), Vivien Leigh(16위) 등 9명의 여배우(actress)를 선정하였다. 특히 영화사적으로 중요한 배우(actress)와 패션사적으로 중요한 배우간에 차이가 있어 Ingrid Bergman(4위)보다 비비안 리와 그레이스 켈리를 연구대상에 포함시켰다. 패션 아이콘이란, 시대를 초월하여 패션 스타일과 삶의 방식, 그 이미지가 대중들에게 커다란 영향을 미쳤을 뿐만 아니라 오늘날까지 상상력과 영감의 원천이 되고, 당대 미의식을 대표하는 상징적 인물을 의미한다. 특히 할리우드 영화 전성기인 1930년대에서 1950년대 여성 스타들의 패션과 이미지는 여성복의 빠른 유행변화를 주도하여 오늘날까지 패션 스타일과 이상적인 여성의 원형을 제공해주고 있다. 1930년대와 1950년대 할리우드 스타들이 패션 아이콘으로 등장할 수 있었던 배경은 영화가 대중문화를 주도했던 고전 할리우드 영화시대에 할리우드 스타의 이상화, 스타 패션을 통한 영화와 영화의상의 상업화, 뛰어난 영화의상 디자이너들(Hollywood designers)의 활약 등을 들 수 있다. 1930년대와 1950년대로 나누어 고찰한 패션 아이콘의 패션스타일과 이를 토대로 도출한 패션 이미지는 표<1930년대 패션아이콘의 패션스타일과 패션이미지>, <1950년대 패션아이콘의 패션스타일과 패션이미지>와 같이 제시하였다. 패션 아이콘들은 다양한 측면에서 20세기 후반 현대 패션이 지향하는 것에 영향을 미쳤다. 1930년대 패션 아이콘들은 여성적 매력보다는 개인의 삶과 개성이 반영된 스포티 캐주얼 스타일, 여성의 활발한 사회진출에 적합한 비즈니스 슈트의 보편화, 그리고 남성으로부터 독립적으로 역경에 맞서 싸운 현대적인 미국 여성상을 패션을 통해 상징적으로 제시하였다. 1950년대 패션 아이콘들은 육체미가 부각된 여성미로 성적매력의 표현과 이상적 여성미의 유형을 다양화하는데 기여하였고, 20세기 후반 육체와 성에 대한 집착과 욕망을 가속화하였다. 본 연구 결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 1930년대와 1950년대 할리우드 스타들은 기존 인습에 반하는 의복과 여성 이미지를 제시함으로써 화장, 옷입기, 태도 등에서 여성이 자유를 획득하는데 기여하였다. 패션과 삶의 방식에서 이들이 보여준 저항은 대중의 지지와 비판 속에 새로운 미, 자유, 편안함, 그리고 그 상징성을 되새기게 하는 계기가 되었다. 둘째, 여성의 사회진출이 일반화되지 않았던 당시에 할리우드 스타들은 여성에 대한 편견과 강요에 맞서 커리어를 쌓았던 전문직 여성이었고, 일반 여성들에게 역할모델이 되어왔다. 이들은 단순히 호기심과 오락, 대중소비의 대상에 그치지 않고, 패션, 영화경력과 삶을 통해 오늘날까지 수많은 여성들에게 영감을 주고 있다. 본 연구의 패션을 통한 스타이미지 연구가 한류(韓流) 열풍 속에 대중에게 호소력 있는 한국 스타이미지 창조와 스타마케팅 전략의 자료로 활용되길 기대한다.
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일반대학원 > 의류학과 > Theses_Ph.D
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