View : 1386 Download: 0

포스트모더니즘(Post modernism)의 음악적 특성에 관한 연구

Title
포스트모더니즘(Post modernism)의 음악적 특성에 관한 연구
Other Titles
A Study of Post modernism : based on Piano Works
Authors
박지선
Issue Date
2004
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
Post-Modernism in music began to be discussed in musicology in 1980s which was comparably later than other artistic genres. Because different opinions may arise depending on one's idea of Modernism, it is necessary to define the relationship between the two. Musicologist H.Danuser sees Post-Modernism as a continuing Modernism which was one style among many in 20century, but at the same time, also as a style which consists of oppositional elements from Modernism. In these two compromising views, he defines three musical characteristics of Post-Modernism from creational perspective. First, it uses historical elements from the past, resulting in diversified usage of chords and the technique of collage. Second, it connects the big gap between "high-class music" and "low-class music." Third, Post-Modernism signifies restoration of experimental music of Avant Garde. The core of Post-Modernism appears in pluralism denying unification. After classifying Post-Modernism under these basis, it became apparent that there was a group which found new possibilities of musical expression from the past. This trend called New Romanticism, brought out works that were more grand and dramatic, using the progression of different tonalities, harmonies and quotations. Also, it had an interest in appealing to the innermost feelings of the listener. In addition, relating with many progressive Avant Garde composers, it tried to harmonize experimental Avant Garde music wit traditional late Romanticism. In discussing Post-Modernism, Minimalism could not be left out. Philip Glass and Steve Reich as leading figures, Minimalism is a music using short melody or repeated rhythmic figures seeking to avoid any complications. The repetition of the notes bring about the effect of meditative music, and it became apparent that the composers emphasized the effect of clearly unified material itself. In the midst of this, New Simplicity aroused out of Minimalism. The technique of using minimal progression of triads could be found in the music of Henry Cowell from early 20century. The pursuit of this simplicity through repeated process was for the serenity of sounds. Different trends all had as a common technique. The mosaic effect achieved by juxtaposing music from different genres and periods showed and change in aesthetics which preferred differentiation over unification. Other than these there also was a realistic approach which used different tools, and the fusion of Eastern and Western music. Through these experiments, different features of different cultures were explored and this showed in music as well. As a result, sound and tone, notation of the music also progressed. In conclusion, it can be seen that composers in Post-Modernism intended to relate with the audience more than any other periods. This, as noted earlier, signifies that in the basis all creative makings, there lies not a superiority of different styles but respect and recognition of different styles other than one's own.;본 논문은 현대 피아노 음악에 있어 포스트모더니즘(Postmodernism)적 성격과 경향을 연구한 논문이다. 포스트모더니즘이란 이미 그 단어에서 드러나듯이 “모더니즘 이후” 라는 의미를 지니는 모더니즘과의 상관 개념 이므로 이를 이해하기 위해서는 모더니즘과의 관계를 규명하는 것이 필수다. 그 상호 관련성에 관한 입장에는 여러 가지가 있는데, 본 논문에서는 포스트모더니즘을 모더니즘의 지속인 동시에 단절의 현상으로 파악하는 절충적 입장의 접근 방식에 입각하여 포스트모더니즘의 전반적인 이해를 돕고자 하였다. 아울러 모더니즘 음악의 시작이자 현대 피아노 음악의 시작이라 할 수 있는 1910년대부터 현재에 이르기까지 20세기 음악의 패러다임의 변화를 체계적으로 4가지로 구분하면서 현대 음악의 역사를 살펴보았다. 그 과정에서 피아노 음악도 테크닉, 기보법, 새로운 소리와 음색의 창출 면에서 급진적 발전이 있었음을 알 수 있었다. 포스트모더니즘의 본질은 다원성과 복수성이라 할 수 있다. 그만큼 1970년대 이후 전 세계의 음악계에는 다양한 음악경향들이 하나하나 중심 경향을 이루며 공존하고 있다. 필자는 본 논문의 제 4장에서 이를 뉴 로맨티시즘(New Romanticism), 미니멀리즘(Minimalism), 뉴 심플러시티(New Simplicity)로 나누어보았다. 뉴 로맨티시즘은 인간의 내면에 호소하는 감정적 음악을 후기 낭만주의와 같은 전통적 장대한 형식과 큰 스케일에 담아내고자 하는 것으로, 대규모의 음악어법, 교향곡·오페라·현악 사중주 등의 전통적 음악형식과 장르의 부활, 조성이 복귀되는 화성법, 왕성한 표현력 등을 특징으로 한다. 많은 음악인들이 실험적인 이벤트성 작곡 방식보다는 과거의 형식 등을 재인용하고자 했는데 그 가운데서 급진적 아방가르드 경향의 작곡가들도 전통과 새로운 관계를 맺으려 했음을 볼 수 있다. 미니멀리즘은 짧은 멜로디 혹은 같은 리듬군을 반복 확장하여 펼쳐나가는 음악으로 부가되는 리듬군, 순환 피겨(Rotation figure), 동일 리듬의 중첩, 조성의 출현 등이 미니멀 기법의 독특한 특징이라 할 수 있다. 동시대 작곡가들 및 80년대 이후 상업적·대중적 장르에 까지 많은 영향을 미치고 있는 포스트모더니즘 음악의 대표적 음악 사조이다. 뉴 심플러시티는 “새로운 단순성”을 추구하는 음악 흐름 가운데 나타난 경향으로 20세기 말 새롭게 등장한 작곡 방향 중 하나이다. 기법 면에 있어 미니멀 진행과 3화음의 쌓아올린 화성 블록(Triadic building blocks)의 구조를 갖는다. 단순한 아이디어를 극단적인 수준으로 핵심적인 요소에만 집중하는 간략성, 서사적·극적·장식적인 면이 결여되어있는 음악으로 특징지어 진다. 미니멀리즘 음악에 큰 영향을 받은 음악 사조이다. 또한 위에 언급한 음악 경향들의 작품 속에 공통적으로 나타나는 <인용기법>을 살펴보고 포스트모더니즘과의 관련을 알아보고자 하였다. 이 외에 도구를 이용해 새로운 음향을 창출하고자 한 경향, 타문화권의 음악과 연계해 독특한 음악을 창조하고자 한 경향들을 기타로 분류하였다. 이렇게 과거와 현재의 혼합·인용·서로 다른 장르의 병치·병합으로 새로운 작품을 재창조 하고자 함은 다원성과 복수성을 본질로 하는 포스트모더니즘의 특성을 보여준다고 할 수 있겠다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE