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태극기를 모티브로 한 디자인 활용 연구

Title
태극기를 모티브로 한 디자인 활용 연구
Other Titles
Study on the utilization of the Korean flag-centered design : Based on products of fashion design
Authors
이보람
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
원미진
Abstract
The Korean flag, reflecting sufferings of Korean modern history, has become a symbol representing the race and the nation, but required a kind of compulsory respect of the Korean people. As a result, the Korean flag that should be familiar with the Korean people has not been able to be seen only except on National holidays. But, it is evident that, with World Cup event as momentum, our people became familiar with the Korean flag and the attitude of our people toward the flag became more flexible than before. Like this, the attitude and thought on the Korean flag is changing little by little and day by day. Such a change in thought brought about the necessity of various design using the Korean flag and that is the reason I began this study. In case of the national flags of other countries, it can be easily seen that they are represented by products or characters. That is probably because that, in addition to the fact the history of design using their own national flag is long compared with our country, the products utilizing the national flag are used by not only fellow countrymen but foreigners, thus playing a role as a inherent national brand. Design with the Korean flag as a motif can apply to various fields, but as a result that I applied various motifs personally engaging in necktie fashion design, I think the Korean flag can apply well to fashion item field. So, I focused my study on pattern design based on a scarf, a necktie, stationery, tableware, etc. which are low-priced and attract the interest of the customers. Pattern design is the common design field of those products, can be variously changed, so that if they apply to those products, they will be sold for a gift and can be naturally harmonized with our daily life. Also, those products can play a role as design products that is familiar with the customers by utilizing design of the Korean flag pattern. In addition, since the subject to be represented is products closed related to our life, I intended to satisfy the sensual desire of the customers in consideration of life style and trend, at the same time pursuing various changes in design. The existing products with the Korean flag design didn't give any special meaning except for the common fact that they only included the Korean flag, but I, on the basis of the investigation of foreign cases, attempted more modern and dynamic changes. From the morphological aspect, the formative features were emphasized by using a straight line, curve and the surface, and there are works for which basic color was used for representing the national image and those for which trend color applied for marketability of existing products. Through such process, it is possible to understand the variety and functionality of the pattern design using the Korean flag, and application of such design to promotion items as well as pattern development is the field we should study with continual interest. If the people naturally have an access to the Korean flag design in daily life and the customers are interested in such design products in the future, the Korean flag design will be popular.;태극기는 현대사의 질곡과 함께 해오면서 민족과 국가를 대표하는 상징으로서 의무감 같은 존경심과 함께 국민에게 남다르게 자리 잡아왔다. 그렇게 됨으로써 친근해야 할 국기가 국경일 아니면 볼 수 없는 자리에 위치해 왔던 것이다. 그러나 월드컵 개최를 기점으로 태극기에 대한 국민적 사고가 좀 더 유연해지고 친근해졌음은 굳이 말하지 않아도 우리가 몸소 느꼈으리라 장담한다. 이렇게 조금씩 국기에 관한 사고의 전환으로 국기를 이용한 다양한 디자인 개발의 필요성이 대두되고 있으며 본인이 본 연구를 하게 된 이유이기도 하다. 다른 나라 국기의 예를 보면 상품이나 캐릭터를 통해 쉽게 접하고 있다는 것을 볼 수 있다. 우리나라에 비해 국기를 활용한 디자인의 역사가 오래된 이유도 있겠지만, 국기를 활용한 상품이 자국인을 비롯하여 외국인에게도 부담 없이 사용되어 국가 고유 브랜드로서도 한 몫을 하고 있기에 주목되어진다고 볼 수 있겠다. 태극기를 모티브로 한 디자인은 다양한 분야에 적용될 수 있으나 개인적으로 넥타이 패턴 디자인을 하며 다양한 모티브를 응용하여 적용해 본 결과 패션 아이템분야에 잘 적용될 수 있다고 생각한다. 그래서 시각적으로 사람들의 감성을 자극하면서도 소비자들이 부담 없이 구매 가능한 스카프, 넥타이 및 문구류, 식기류 등을 대상으로 한 패턴(pattern)디자인을 중심으로 연구하였다. 패턴 디자인은 이들의 공통적인 디자인 분야이며 다방면으로 변형 가능하여 위와 같은 제품에 적용하면 선물용으로도 의미를 부여할 수 있고, 생활 속에서 자연스럽게 융화될 수 있을 것이다. 이렇게 태극기 패턴 디자인을 제품에 활용함으로써 소비자들에게 가까이 다가가는 디자인 상품으로서의 역할도 수행하도록 할 것이다. 또한, 표현하는 대상이 우리 생활과 밀접하게 관련된 제품들이므로 디자인에서 다양한 변화를 추구하되 라이프스타일(life-style)과 트랜드(trend)를 참고하여 소비자의 감각적 욕구를 충족하게 하였다. 기존의 태극기를 표현한 상품들을 보면 ‘태극기가 들어갔다.’라는 의미만 보이는 것이 일반적이었었는데, 외국사례를 조사한 결과를 바탕으로 좀 더 모던(modern)하면서도 다이내믹(dynamic)한 변형을 시도해 보았다. 형태적인 측면에서는 직선과 곡선 그리고 면의 활용으로 태극기의 조형적 특성을 살리도록 하였고, 컬러에 있어서는 국가 이미지를 강조하기 위한 태극기의 기본 색을 응용한 것과 기존 제품들의 상품성을 위한 트랜드(trend) 컬러를 적용하여 작품에서 함께 보여주고 있다. 이와 같은 과정을 통하여 태극기를 응용한 패턴 디자인의 다양성과 가능성을 엿볼 수 있었고, 패턴 개발과 더불어 프로모션 아이템에 적용함은 앞으로도 우리가 계속 관심을 갖고 연구 개발해 나가야 할 분야이다. 일상 속에서 자연스럽게 이를 접하고 디자인 상품으로써 소비자가 먼저 찾게 되면 점차 태극기 디자인의 활성화를 가져 올 것이다.
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