View : 24 Download: 0

초등 영어 교육을 위한 인터넷 웹사이트 분석

Title
초등 영어 교육을 위한 인터넷 웹사이트 분석
Authors
정경진
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등 영어 교육을 위한 웹사이트의 분석기준에 대한 안목과 질적인 개선방안을 마련하기 위하여 인터넷 웹사이트의 운영자 실태를 알아보고 디자인과 내용을 분석 평가하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제가 설정되었다. 첫째, 초등 영어 교육을 위한 웹사이트의 운영 실태를 파악하고자 한다. 둘째, 초등 영어 교육을 위한 웹사이트의 디자인은 어떠한지 파악하고자 한다. 셋째, 초등 영어 교육을 위한 웹사이트의 내용은 어떠한지 파악하고자 한다. 본 연구에서는 국내에서 초등 영어 교육을 위해 개발된 인터넷 웹사이트를 대상으로 운영적 실태를 분석하였다. 99개의 인터넷 웹사이트 중에서 대상이 초등학생으로 분명히 명시되어 있으며, 의사소통을 중심으로 풍부한 내용이 담긴 웹사이트 9개를 선정하여 디자인과 내용으로 분석하였다. 디자인 분석을 위하여 Buckleitner에 의해 개발된 CSR(Children's Software Review)의 평가도구를 사용하였다. 내용 분석을 위해서는 제 7차 초등학교 영어 교육과정을 근거로 분석 기준을 개발하여 사용하였다. 자료분석 방법에서 디자인분석은 빈도수와 백분율을 산출한 뒤 각 영역별 사례를 살펴보았다. 내용 분석은 빈도수와 백분율을 산출한 뒤 각 영역별로 분석하고 유형이 나타나는 경우 그 유형을 제시하였으며, 필요한 부분에서는 사례를 제시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 웹사이트는 회사, 개인, 기관으로 운영되고 있었으며 절반 이상이 회사(52.5%)에 의해 운영되고 있는 것으로 나타났다. 운영자의 소개 및 배경을 제시하고 있는 웹사이트는 회사가 87.5%, 개인이 78.1%정도였고, 기관은 100%이었다. 기관과 개인이 운영하는 웹사이트는 100%가, 회사가 운영하는 웹사이트는 25%가 무료로 운영되었고 75%는 유료로 운영되었다. 유료 웹사이트의 사용료는 조사 대상의 반 이상이 월 2만원 미만이었다. 디자인 분석 결과, 초등 영어 교육을 위한 웹사이트는 전체 평점으로 5점 만점에 3.41점을 받은 것으로 나타났다. 이중 한개의 웹사이트가 4점 이상을 받았으며, 2점 미만을 받은 웹사이트는 없었다. 영역별로 살펴보면, 5개의 영역 중에서 교육성이 최고 점수를 받았으며 오락성이 최저 점수를 받았다. 내용 분석결과, 웹사이트의 내용은 제 7차 초등 영어 교육과정과 목표, 내용, 평가에서 대체적으로 반영하고 있는 것으로 나타났다. 그러나 세부 항목별로는 웹사이트와 제 7차 교육과정 반영 정도에 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 디자인 분석 결과, 디자인에서 받은 평점과 웹사이트에서 제7차 초등 영어 교육과정을 반영한 정도는 상관성이 없는 것으로 나타났다. 그러므로 웹사이트 내용을 분석하지 않고 디자인 평가만을 통해서 웹사이트를 선정하는 것은 교육적으로 문제가 있을 수 있다. 따라서 교사는 디자인과 내용을 모두 분석 평가한 뒤 자신이 활용하고자 하는 목적에 따라 최선의 웹사이트를 선택해야 할 것이다. 이상의 연구결과를 통해 다음과 같이 제언한다. 첫째, 초등 영어교육 현장에서 웹사이트는 운영자와 운영자에 대한 소개 및 배경이 제시되어 있는 것으로 선정·활용해야 할 것이고, 웹사이트를 활용하기 전에 디자인과 내용 분석을 통해 교육 목적과 부합하는지 살펴본 뒤, 선정·활용하여야 할 것이다. 둘째, 본 연구결과 디자인과 내용분석 결과는 서로 상관성이 없는 것으로 나타났기 때문에 디자인 분석 결과만을 보고 교육 내용의 수준도 높다고 판단하는 것은 바람직하지 않을 것이다. 따라서 디자인과 내용을 분석 평가한 후, 또는 이미 분석 평가된 정보를 바탕으로 목적에 맞게 선택 활용할 수 있어야 할 것이다. 셋째, 교육현장에서 인터넷의 중요성이 증대되고 있는 때에 더욱 효율적이고 초등 영어 교육을 위한 웹사이트의 개선은 운영자측만이 책임이 아니라 교육자와 영어교육전문가가 모두 올바른 방향으로 이끌어 나도록 노력해야 할 것이다.;This study aims to examine the realities operators of websites on elementary English Education and then analyze and evaluate the contents and the designs of their websites. The result of this research is expected to contribute to the analysis criteria and improvement of the quality of websites of elementary English education. The research questions of this study are as follow: 1. How are the actual operating realities of the websites of elementary English education? 2. How are the designs of the websites of elementary English education? 3. How are the contents of the websites of elementary English education? In this research, analysis was done on the actual operating reality of ninety-nine Internet websites developed for elementary English education in Korea. Then, among those ninety-nine websites, nine representing websites were chosen for the analysis of design and content. For the analysis of designs, an evaluation tool of CSR (Children's Software Review), developed by Buckleitner, was used. For the analysis of content, a tool was developed by the researcher of this study according to the standard of the Seventh Elementary School English Education Curriculum and used. As for the method of data analysis, the percentage and frequency was calculated first and then examples of each domain were examined for the analysis of designs. For the analysis of content, after the percentage and frequency are calculated, each domain was analyzed. If similarities appeared, they were identified, and examples were presented where necessary. The following is the summary of the result of this study. First of all, websites were operated by companies, individuals, and organizations, but more than half of the websites were operated by companies (52.5%). Eighty Seven and a half percent(87.5%) of the websites operated by companies and 78.1% of the websites operated by individuals clarified its background and introduced the operators, but 100% of websites of organizations clarified its background and introduced the operators. Websites operated by organizations and individuals were 100% free of charge, but only 25% of the websites operated by companies were free and 75% were charged. Monthly fee of majority of the charged websites were less than \200,000. As a result of design analysis, websites for elementary English education received the average score of 3.41 out of 5. Only one website was evaluated over 4 points(4.17). Also, there were no website that was evaluated less than the score of 2. When each domain was examined, the domain that scored the highest was educational(3.65) and the lowest was entertaining(2.83). As a result of content analysis, there was consistency of the content of websites and the Seventh Elementary School English Education Curriculum. However, there was no mutual relationship among the quality of design and the content of the websites. According to the above study result, first of all, it was clarified that it is better to consider whether the operator is introduced or its background of website is presented when utilizing the websites of elementary English education. Before using the website, the user should be able to through analysis of design and content and to choose and use a website that fits the educational purpose. Secondly, because of no mutual relationship between design and content, it became clear that it is not good to choose and decide the content of the websites for the educational purpose by only looking at the result of design analysis. Also, if the problems found from the result of design and content analysis are improved, schools and government do not necessarily need to spare time, money and effort for the development of websites. The existing websites can be utilized appropriately for educational purposes. Thirdly, this year, 10% of the total present school hours will have to use ICT(Information and Communication Technology), and it is expected that this will be expanded to 30% by the year 2004. Therefore, the quality of websites for elementary English education needs to be improved toward a desirable direction with the participation of not only the operators, but also educators and professional educators of English in terms of the usability of the websites in the Classroom.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE