View : 27 Download: 0

Film title design에서 보여지는 암시적 표현 방법에 관한 연구

Title
Film title design에서 보여지는 암시적 표현 방법에 관한 연구
Authors
강선혜
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 영화의 타이틀(Film Title)을 영상디자인과 그래픽 디자인의 연장선상 에서 영화를 가장 함축적으로 표현해야하는 타이틀을 암시하는 디자인 표현방법과 그 활용방법의 적용에 관한 문제를 다뤄본 것이다. Title Design은 한 영상물의 얼굴이다. Film Title은 영화의 시작에서 관객의 시선을 잡는 중요한 역할을 하는 동시에 영화의 무드와 톤을 전달해 줄 수 있어야 한다. 즉, Film Title Design은 본 영화의 시작 전에 영화에 대한 관객의 흥미를 유발시키고, 영화의 함축적인 내용과 분위기를 전달하는 기능을 해야만 한다. 영화와 분리되어 생각되어질 수 없으며 영화의 축소판과도 같다. 하지만 이제까지 우리의 타이틀 디자인은 그저 타이틀 로고에만 국한되어 디자인되거나 영상물과는 분리되어 작업되어지는 경우가 많아서 그 기능과 효과가 축소되고 디자인적인 가치가 낮게 인식되어져 왔다. 여기에서 타이틀 디자인이 가지는 가장 중요한 가치로서의 본 영화를 위한 암시를 통해 다양한 암시적 비유법과 표현방법을 분석해 보고 작품에 적용시킴으로써 보다 함축적이고 적극적인 타이틀 디자인에 접근해 보고자 한다. 이러한 암시적 관점에서 타이 틀 디자인의 사례를 검토해보고 이에 대한 작품을 제시함으로써 본 연구는 타이틀 디자인의 가치를 재조명함으로써 우리의 영화의 완성수준을 높이고 더 나은 활용가치를 가질 수 있는 디자인의 연구를 목적으로 한다. 연구방법으로는 먼저 영상디자인으로서의 영화 타이틀디자인의 역사와 개념을 새로이 하고 타이틀 디자인이 갖는 가장 중요한 가치를 가장 잘 표현되어질 수 있는 암시적 표현방법과 영화의 특성을 함께 연구하였다. 이에 따라 시각적인 암시성이 Film Title Design에 가져올 수 있는 가능성과 가치를 재조명하여 보다 창조적인 영상디자인으로 영화로의 확대된 기능을 찾아내고자 하였다.;This study covers film title sequence in connection with image design and graphic design, and its visual design expressions and applications in suggestive aspects. Title design is the face of an image. Film title design should play a role of drawing viewier' s attention and deliver the contents and moods of a film. However, our title design so far has been limited to a title logo, or separated from a film, and its function and effect has been reduced and devalued. This study approaches more suggestive and active title design by analyzing and applying various suggestive expressions to works for a film as the most important value title design has. First, film title design as image design appeared from Saul Bass works in the late, 1950s with unique and integrated title designs, and developed and diversified titles using computer technology were produced after the 1970s. Since Kyle Cooper's title 'Seven' in 1995, title design has been developed into a creative form based on the depth of a film. This important role if title design - deliver the suggestive meaning and contents of a film and expand the audience's imagination can be expressed best through the characteristics and expressions of suggestion. The fact that the meaning of a film has can be delivered through various comparisons and Symbols is examined through theoretical background. Also, an analysis on the reflection of visual suggestion on a film title design through 'Seven', 'Trainsporting' and 'Gattaca' shows the important meaning of suggestion in title design. Finally, I produced and analyzed the image of symbols and comparisons that makes the suggestion of 'death' possible in a Korean movie 'Christmas in August'. It is the core of my study to reexamine the possibility and value of a suggestive title and find connection with a film by suggestion death with snow, still image, still streets, rain and a falling umbrella.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE