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Paul Hindemith의 Sonata for Flute and Piano(1936)의 분석 연구

Title
Paul Hindemith의 Sonata for Flute and Piano(1936)의 분석 연구
Other Titles
A Study on Sonata for Flute and Piano by Paul Hindemith
Authors
정은진
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
본 논문은 본인의 석사 과정 이수를 위한 졸업 독주회에서 연주하였던 작품 중 힌데미트(Paul Hindemith, 1895〜1963)의「플루트와 피아노를 위한 소나타(1936)」에 관한 분석 연구이다. 힌데미트는 20세기의 현대음악의 다양한 사조 안에서 고전미로 회귀하려 했던 신고전주의 대표적 작곡가이다. 그의 작품 세계에 있어 조성과 전통적 양식은 가장 중요한 위치에 있다. 힌데미트의 음악은 크게 네 가지의 범주로 나눌 수가 있는데 제1기(1895∼1919)는 다양한 형식의 초기양식 음악, 제2기(1920∼1923)는 반낭만적이며 아방가르드한 음악, 제3기(1924∼1934)는 고전적 전통이 드러나는 음악, 마지막 제4기(1935∼1963)는 고전적 형식에 배음렬에 근거한 자신이 만든 음계를 사용한, 조성 안에서 다성음악의 특징이 보이는 완전한 신고전주의의 성격의 음악을 작곡하였다. 본 논문에서는 힌데미트의「플루트와 피아노를 위한 소나타」의 분석을 통해 전통적 형식, 선율, 악기적 특성 등을 살펴보았고 그 결과는 다음과 같이 요약된다. 이 작품은 3악장으로 구성되어 있으며, 제1악장과 2악장은 소나타 형식, 스케르초 부분과 일종의 코다부분인 행진곡으로 구성된 제3악장은 론도와 순환2부 형식을 갖는다. 소재로 된 음계는 조성이 아닌 중심음 체계로 이루어지며, 교회선법들이 음이 생략되거나 변형되는 방법으로 자유롭게 사용되어졌다. 제1악장은 대조적이면서도 유사성을 갖는 2개의 주제가 악장 전체를 통해 주요하게 사용되며, 모방이나 동형진행 등의 대위적 기법이 주로 나타난다. 2악장은 1악장의 박진감 있는 리듬전개와는 달리 성악적 선율이 특징적이다. 마지막 악장은 매우 경쾌한 리듬과 동기적 소재들이 지속적으로 변형, 발전하는 진행이 특징적으로 나타난다. 전체적으로 힌데미트의「플루트와 피아노를 위한 소나타」는 대위적 기법, 점음표와 당김음의 잦은 사용으로 인한 반복적이면서도 생동감 있는 리듬전개, 병행하는 화성구조, 변형된 교회선법의 사용 등으로 관현악적 색채가 돋보이는 작품이며, 이러한 특징으로 20세기의 대표적인 플루트 레퍼토리로 손꼽힌다.;This thesis is an analytical study of Paul Hindemith’s (1895-1963) work, Sonatas for Flute and Piano, which I performed at my graduation recital of degree course. In the 20th century, Various genres of music exist. Among them, Hindemith is one of the most significant Neoclassical German composers of his time who sought to revert to the classical style. The structure of his music is in a critical position. Hindemith shows various muical structure through 4 phases by era.; In the 1st phase (1895-1919), he composed music of the early western style, reflecting Romantic modernism, Impressionism and early Classical tradition. In the second phase from 1920-1923, his works can be classified as semi-romantic and Avant-garde. The third phase of his work from 1924-1934, continued to have an semi-romantic trend from the previous phases but in a different style. It revealed more of a classical traditional style breaking away from a radical and experimental style. His latest and most recent work from 1935-1963, was a work of classical style based on harmonic structure by applying melodic and harmonic scales created himself. The tonality of his work covers a complete neoclassical style of polyphony. “Sonatas for Flute and Piano” of Hindemith which is analyzed in this paper, is a combination of classical and chamber music styles of the 20th century which clearly reveals the unique characteristics of Hindemith’s last era of work. This works consists of three movements. The first and second movements are Sonata form style. The third movement including a fast tempo and marching style, has a Rondo and rounded binary form. The scales are centered on the tonic rather than tonality. Church modes are freely applied by modifying or deleting a note. The first movement consists of two different subjects which are similar while contrasting each other and it shows great contrapuntal forms such as imitation or sequence. In comparison to the strong energetic rhythm of the first movement, the second movement is characterized by a vocal melody. The last movement consists of a six-eight time scherzo part and two-two time coda. This movement is a march which is characterized by its very light rhythm and dynamic melody which constantly change and evolve. In the rhythm, the main theme is modified and repeated. In addition, ostinato and syncopation often appear. The great contrapuntal forms, are representative characteristics of neoclassical music which are found in the strong dissonance by applying imitation and modification. In conclusion, Paul Hindemith’s (1895-1963) work, Sonatas for Flute and Piano, is influenced by the traditional classical style of music, applying classical skills to express the subject and motive of the music. Meanwhile, such characteristics of Hindemith’s work are combined and expressed with modern scale techniques of the 20th century which presents music in a complete neoclassical style. The author hopes that this study helps performers to have an insightful, in-depth understanding of Hindemith's Sonatas for Flute and Piano to enhance their performance.
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