View : 538 Download: 0

Johannes Brahms Violin Sonata No.2 in A Major, Op.100에 관한 연구

Title
Johannes Brahms Violin Sonata No.2 in A Major, Op.100에 관한 연구
Other Titles
A Study on by Johannes Brahms
Authors
나지안
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최한원
Abstract
Johannes Brahms, based on the classic style of the music of that era and a new technique to the extreme of fresh artistic flair and neo-classical fusion music never was sold, only one does not deal a lot of time in neglected sounds all theme carefully polished to complete musician who is the representative of the 19th century. In earlier times, he's a regular and structured on a solid musical foundation of the unique romanticism, with the rhythm of various shapes and scales, chords and melodies to reflect on their work with a reliable and unity were reinventing the music of his own. This paper Brahms chamber music that expresses their own musicality Brahms' music through the formal structure of the form and each movement, rhythm, melody and harmony, and use of the summary of the analysis was are as follows; First, look at the music form and the formal structure consists of three movements, and is following the typical classical sonata form. The format of the two in the first movement repeat this two topics are presented, transformation, imitated led to the development of wealth and recapitulation in sonata form appears. In the second movement, it is written in ternary form where two different themes are presented in the repeated pattern of A-B-A`-B`-A``-B`` whereas the third movement is composed of A-B-A`-C-B`-A``-Coda of the Rondo form where he used his own beautiful and unique melodies in attempt to achieve musical unity and perfection. At the same time, based on the contrapuntal style of melodic imitation and transformation, zoom in and out of synchronization, such as the use of unison for highlighting the rich melodic flow was pre-configured for unity throughout the movement. Secondly, for the rhythm and melodies, there are some discordant elements seen throughout the music which comes from the frequent use of the 2:3 irregular rhythm and dotted notes, progression of chromatic harmony based on overall diatonic scale, and use of syncopation and continuant sound overall. Lastly, for the harmony, the piece shows a progressive style of music of the Romanticism era by a diverse and unrestrained expressions which are shown by using a wide range of broken chord, parallel motion of 3, 6, 8 degrees and the use of diminished seventh and augmented sixth harmonies Through the analysis of A solid type and beautiful lyrical melodies, quirky rhythms and harmony that Brahms used appropriately this unique language in the song's music through the violin and piano, familiar and fully maintained a dignified harmony was found. In earlier times such traditional forms of music and new music by combining the ingredients, creating his own music. Without going with the flow of contemporary one can see that the composer was a pioneering diversity in pursuit of the retro era.;요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)는 19세기 감정표현과 순수음악 자체를 중시하던 낭만주의 시대의 흐름 속에서 독일 전통의 고전파 음악양식을 고수한 대표적인 보수파 작곡가이다. 그는 견고한 고전시대 음악의 틀 속에서도 형식주의적인 단순함에 치우친 것이 아닌 다양하고 풍부한 감정을 내포하여 신고전주의(Neo-classicism) 악파라는 그만의 독자적인 작품세계를 확립하였다. 그는 오페라와 발레음악을 제외하고 교향곡, 합창곡, 실내악곡, 가곡 등의 다양한 분야에 관심을 가졌고 특히 실내악곡에 크게 비중을 두어 총 24곡의 작품을 발표하였다. 그 중 세 곡의 는 브람스 특유의 원숙함과 함께 각각의 고유한 개성을 지녀 지금까지 널리 연주되고 있는데 특히 은 브람스의 후기 작품으로 그의 음악어법이 충실히 나타나 있으며 가장 아름다운 선율을 가진 곡으로 평가되어진다. 은 총 3개의 악장으로 구성되어 있는데 초기에 나타나는 아름다운 주제선율이 모든 악장에 걸쳐 나타남으로써 통일감을 꾀하고 있다. 각 악장에서 동기의 쓰임과 발전, 변형 등의 구조적 형태를 살펴보면 제1악장은 주제가 제시-발전-재현되는 전형적인 소나타형식을 취하고 제2악장은 느린 악상과 대비되는 해학적인 멜로디의 두 부분이 교차하여 A-B-A’-B’-A’’-B’’로 반복되는 3부의 가요형식으로 두 악장에 걸쳐 대비되는 두 개의 주제를 등장시킴과 동시에 이것을 반복, 변형, 확대시키는 방법을 사용하였다. 가장 선율적인 제3악장은 우아한 주제선율과 제1악장에서 제시된 동기를 복합적으로 사용해 다양한 리듬적 요소에 적용하였고 A-B-A’-C-A’-B’-A’’-CODA로 연결되는 론도(Rondo)형식을 취하면서도 경과구를 포함시킴으로써 조성의 모호함을 강조하여 일반적인 론도형식과는 다른 모습을 보여주고 있다. 세 악장 모두는 당대의 음악어법에서 더욱 발전된 것으로 공통적으로 당김음이나 지속음의 빈번한 사용, 피아노 선율에서의 반음계적, 불협화적 긴장감 강조, 2 : 3의 복합리듬이나 붓점 등 다양한 리듬형태를 차용함으로써 자유롭고 진보적인 음악적 측면을 엿볼 수 있다. 그와 동시에 온음계적 주제선율의 화성적 진행이나 동기의 모방과 반복, 더 나아가 강조를 위한 동음의 사용 같은 고전적 음악의 특징을 동시에 반영하고 있다. 본 논문에서는 를 각 악장별로 구분하고 형식과 화성, 선율과 리듬을 중심으로 분석하여 신고전주의 시대의 음악과 그것에 대표되는 브람스의 작풍에 대해 연구하였다. 또한 그의 삶과 음악을 조명하여 연주자가 브람스 특유의 내면적인 음악세계를 충분히 이해함으로써 작곡가의 의도와 어법에서 벗어나지 않게 연주하는 것을 돕고자 하는 데에 그 목적이 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE