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Johannes Brahms의 Violin Sonata No.3 in d minor, Op.108에 관한 연구

Title
Johannes Brahms의 Violin Sonata No.3 in d minor, Op.108에 관한 연구
Other Titles
A Study of J. Brahms Violin Sonata No.3 in d minor, Op. 108
Authors
김예지
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
Johannes Brahms (1833-1897) constructed his musical world through showing his lyrical and romantic characteristic in the form of traditional classical music. Furthermore, A. Schoenberg (1874-1951) estimated Brahms as an artist who connected the 18th and 20th centuries. Not only did he choose chamber music due to the absolute musical ideal, but also his internal musical propensity caused him to choose Chamber music. He wrote 24 chamber pieces of chamber music over the course of 41 years in various instrumental arrangement. Although Brahms had composed many violin sonatas, his real works along Violin sonatas are only three pieces of music: Op.78, Op.100, and Op.108. These works are the masterpieces of violin sonatas in the romantic period. Violin Sonata No.3, Op. 108 is under the traditional sonata form, composed of four movements in the form of sonata allegro form - ternary form - ternary rondo form - sonata rondo form. But there are many harmonies in vague tonality, chromatic modulation, hemiola, and polyrhythm. In other words, Brahms used the characteristics of romantic music harmonically and rhythmically in classical music form. This study inquires his life and his musical world: the compositional background, structure, and musical characteristics of his three sonatas for violin. Finally, through the analysis of Brahms Violin Sonata No.3 and the historical background, we can understand Brahms' musical purpose and characteristic.;화려한 낭만주의 시대에서 고전주의 음악의 전통을 지키며 시대적 흐름에 흔들리지 않는 작품을 썼던 브람스 (Johannes Brahms, 1833-1897). 이 점에서 브람스는 그와 동시대에 살았던 베를리오즈, 리스트, 바그너 등과 같이 혁신자임을 스스로 인정한 작곡가들과는 달랐다. 그러나 쇤베르크 (Arnold Schoenberg, 1874-1951)는 브람스가 고전 스타일로부터“발전적 변주”라고 하는 새로운 기법을 창안하여, 그를 18세기와 20세기를 연결하는 작곡가로 평가하기도 했다. 즉, 브람스는 고전시대에서부터 낭만시대, 그리고 20세기까지 아우르는 시대를 초월하는 작곡가라고 할 수 있다. 브람스는 41년에 걸쳐 실내악을 총 24곡 작곡했으며, 어느 한 편성에 중점을 두지 않고 다양한 편성을 썼다. 브람스가 작곡한 바이올린 소나타는 여러 곡이 있지만 그가 실제로 남긴 것은 단 세곡이다. (Op.78, Op.100, Op.108) 그 이유는 자기비판이 강한 브람스가 젊은 시절에 썼던 작품들을 스스로 시작품이라고 여기며 출판을 거부했기 때문이다. 본 논문에서는 브람스의 생애와 작품세계, 그리고 그가 작곡한 3개의 바이올린 소나타의 작곡 배경과 구조, 음악적 특징 등을 살펴보고자 한다. 또한 브람스 소나타 3번의 자세한 분석을 통하여 그가 추구하고자 하였던 음악적 특징을 시대적인 배경과 더불어 연구해보고자 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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