View : 1423 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정윤보-
dc.contributor.author이상미-
dc.creator이상미-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:11Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:11Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000079463-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/205335-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000079463-
dc.description.abstractThis thesis is a study on Piano Sonata Op. 10, No. 3 composed by Ludwig van Beethoven(1770-1827). Sonatas are noted for their importance in the history of music, along with his representative genres, concertos, symphonies and string quartets pieces. Among the numerous genres composed throughout Beethoven's lifetime, Piano Sonatas are highly significant as his life and music styles can be witnessed through these pieces. In his youth, he was influenced by the period of classicism, Clementi, Haydn and Dussek. However, he gradually moved away from that style and started to add his individual characteristics and created a new type of sonata. As he grows older, he establishes a unique music style, with various attempts towards new creations, eventually leading the period of Romantic. In this thesis, prior to the analysis of Piano Sonata Op. 10, No. 3, Beethoven's life story and sonata pieces will be classified in terms of time and their characteristics will be examined, in order to assist readers' understanding. Beethoven's Piano Sonata Op. 10, No. 3 was composed between 1796 and 1798 alongside other Op. 10 pieces and it is one of the initial works out of 32 sonatas. At first, he concentrated on composing Piano concertos and Piano Sonatas. Therefore, he was able to become a composer through his piano pieces far before pieces from other genres. Beethoven's Piano Sonata Op. 10, No. 3 consists of fourth movement and it was composed in a larger scale compared to the two other pieces with the same work's number. Even though the minuet was replaced by scherzo, he reused the minuet in this piece. In particular, the second movement shows his deep sorrow and agony in his inner world. The first movement is in sonata form and the development was composed in a smaller scale than the exposition. The motives in the first movement are shown through other movements and this indicates a direct correlation between the works. The second movement also is in sonata form and it is the most tense portion of this piece. It is in Largo and it was his last attempt to write an independent movement in a sonata. The third movement is a minuet with an ABA form. It has a bright lyrical theme, which is a contrast to the prior movement and this shows Beethoven's composing style. The fourth movement is in a Rondo form and the most typical ABACA structure of the period of Classicism.;본 논문은 루드비히 반 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 피아노 소나타 라장조 Op. 10, No. 3에 관한 연구이다. 그의 피아노 소나타는 협주곡, 교향곡, 현악 4중주곡들과 함께 음악사에서 중요한 위치를 차지한다. 초기의 작품에서 볼 수 있는 음악적 양식은 클레멘티(Muzio Clementi, 1752-1832)에게 단일 주제적 작곡법과 이례적인 전조를, 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)에게 주제의 전개와 발전, 그리고 두섹(Jan Ladislav Dusek, 1760-1812)에게 홑 앞꾸밈음이나 겹 앞꾸밈음을 결합시키거나 이중 전타음과 이중 계류음이 결합된 진보적인 화성법 등에 대한 영향을 받아 고전주의 음악을 바탕으로 작곡되었다. 중기로 접어들면서 초기의 양식에서 벗어나 악장의 형식이나 구성이 자유로워지고 그가 소나타에서 추구하던 주제 간의 상호 연관성은 만년까지도 계속 이어진다. 만년에 가서는 화성의 전개가 더욱 대담해지고 이질적인 에피소드가 악장 중간에서 나타나기도 하며 소나타에 푸가를 접목하여 그 틀이 변형되는 등 다양한 시도들이 보여진다. 그의 피아노 소나타는 전 생애에 걸쳐 작곡되는데 고전주의 음악양식을 계승함과 동시에 낭만시대를 이끄는 독특한 음악양식을 수립하여 두 시대를 연결하는 연결점이 되었다. 베토벤 피아노 소나타 Op. 10, No. 3은 32개의 작품 중 초기에 해당하며 1796년에서 1798년 사이에 Op. 10의 No. 1과 No. 2와 함께 작곡되었다. Op.10의 세 소나타 중 가장 큰 규모로 작곡되었으며 4악장 구성으로 이루어져 있다. 베토벤은 점진적으로 4악장 구성의 소나타에서 3악장에 주로 썼던 미뉴에트(Minuet)를 스케르초(Scherzo)로 대체하였는데 이 작품에서 다시 미뉴에트을 사용하였고 특히 2악장은 라르고 에 메스토(Largo e mesto)로 감화음, 단조, 변화화음과 반음계등을 사용해 그의 내면세계의 깊은 슬픔과 고뇌를 표현하고 있다. 1악장은 소나타 형식이며, 발전부가 제시부에 비해 작은 규모로 작곡되었다. 1악장에서 제시된 주제 동기들이 다른 악장을 통하여 제시되고 있으며 이는 작품 간의 상호연관성을 추구했던 베토벤의 음악적 기법을 기반으로 한 것이다. 2악장 역시 소나타 형식을 띄고 있으며 이 곡에서 마지막으로 소나타에 라르고를 독립적인 악장으로 작곡하였다. 이 작품 전체에서는 가장 긴장감을 보여주는 악장이다. 3악장은 미뉴에트로 된 ABA형식으로 밝고 서정적인 주제가 전 악장과의 큰 대조를 이룬다. 4악장은 론도 형식으로 고전주의 시대의 가장 전형적인 ABACA의 구조로 되어 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 베토벤의 생애와 음악 3 Ⅲ. 베토벤의 피아노 소나타 6 A. 고전시대까지의 소나타와 소나타 형식의 유래와 발전과정 6 B. 베토벤 소나타의 시기별 특징과 작품 11 1. 1기 12 2. 2기 15 3. 3기 17 Ⅳ. 베토벤 피아노 소나타 라장조, Op.10, No.3의 분석 20 A. 1악장 21 B. 2악장 39 C. 3, 4악장 48 Ⅴ.결론 63 참고문헌 65 ABSTRACT 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3320185 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleL. v. Beethoven의 Piano Sonata in D Major Op. 10, No. 3에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Thesis on L.v.Beethoven's Piano Sonata Op. 10, No. 3-
dc.creator.othernameLee, Sang Mee-
dc.format.pageviii, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2013. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE