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Carl Reinecke "Undine" Sonata for Flute and Piano Op.167에 대한 분석 연구

Title
Carl Reinecke "Undine" Sonata for Flute and Piano Op.167에 대한 분석 연구
Other Titles
An Analysis study on the Carl Reinecke’s Sonata for Flute and Piano Op.167「Undine」
Authors
박혜림
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
라이네케는 19세기 낭만주의를 대표하는 독일 작곡가로서, 초기 작품은 고전주의의 청명함과 안정성을 유지하는 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847), 단순하고 자연스러운 음악을 주장하여 풍부하고 끊임없는 낭만주의의 흐름 안에 있는 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856), 쇼팽(Franciszek Chopin, 1810-1849)의 영향을 많이 받았고, 후기작품은 장대하고 따뜻한 심포니를 연상시키는 세밀함과 단단한 구성력을 갖춘 바그너(Wilhelm Richard Wagner, 1813-1883)와 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 영향을 많이 받았다. 라이네케의 작품 중에 표제적인 작품들을 많이 볼 수 있는데, 그 중에서 동명동화를 바탕으로 작곡된「플루트와 피아노를 위한 소나타 Op.167 “Undine”」가 대표적이다. 본 연구에서는 곡 분석에 앞서 이론적 배경을 통하여 라이네케가 활동하던 시기인 19세기 후반의 음악과 문학에 대해서 알아본 후「플루트와 피아노를 위한 소나타 Op.167 “Undine"」의 분석을 통해 각 악장의 형식구조, 주제적 선율, 화음진행, 대위적 기법에 대해서 살펴보았으며 그 결과는 다음과 같다. 이 곡은 전통적인 소나타 형태인 4악장으로 구성되지만 악장 배치에 있어 고전양식의 소나타와 달리 2악장에 빠른 론도 형식을, 3악장에 느린 악장을 배치한 것이 특징적이다. 곡의 주조는 e 단조로 1악장과 4악장의 조성으로 사용되며, 제2악장은 e 단조의 딸림조, 3악장은 나란한조의 배치로 고전적인 성향을 지니고 있으나 세부구성의 조성으로 반음계적 가온음 전조가 사용됨으로써 낭만적 특징을 보여준다. 각 악장은 주제적 선율과 그에서 파생된 동기들이 발전되며, 그 주제와 동기들은 리듬, 선율의 윤곽, 음정의 구조 등의 면에서 연관성을 보여준다. 대위적 기법은 곡의 전개에 주요한 기법으로 사용되며, 세부 기법으로 모방과 근접모방 주선율과 대선율, 반진행 및 병진행이 나타난다. 각 악장별로 문학적 요소가 나타나는데, 1악장에서는 호수의 넘실거림과 물속의 정경을 피아노부의 폭넓은 음형과 기교적인 플루트가 표현하며, 2악장에서는 빠른 리듬으로 기쁨에 찬 요정들의 춤이 연상되며, 3악장에서는 낭만주의의 아리오조(Arioso) 느낌으로 둘의 사랑이 표현된다. 4악장에서는 운디네의 사랑과 기사의 배신으로 인한 힘이 넘치는 대화가 엿보이고 물로 돌아가는 운디네의 슬픔을 느낄 수 있다. 이와 같이 푸케(Friedrich De la Motte-Fouqué, 1777-1843)의 동명 동화『물의 요정(Undine)』을 바탕으로 쓰인「플루트와 피아노를 위한 소나타 Op.167 “Undine”」는 독일 낭만주의의 문학이 음악에 결합된 좋은 본보기를 보여준다.;This is an analysis study on Carl Heinrich Carsten Reinecke(1824-1910)'s「“Undine”, a sonata for flute and piano Op.167」. Reinecke, who was born in Altona, Hambrug in 1824, is one of the representative German composers in nineteenth century. Reinecke's early works were greatly influenced by Robert Alexander Schumann(1813-1883) who insisted on simple and natural music which were representative of seamless Romanticism, and Felix Mendelssohn(1809-1847) who maintained the stability and clarify of Classicism. Later on Reinecke works were heavily influenced by Wilhelm Richard Wagner(1813-1883) and Johannes Brahms(1833-1897). Carl Heinrich Carsten Reinecke has many program music, and “Undine”, a sonata for flute and piano Op.167, which was composed based on a novel of the same name, is a representative work. Prior to analyzing his work, the music and literature of the late nineteenth century- when Carl Heinrich Carsten Reinecke lived- was investigated. Next, analysis of the formal structure, thematic melody, chord progression and contrapuntal method of each movement were focused on「“Undine”, a sonata for flute and piano Op.167」The result of the study is as follows. The Undine consists of four movements like a traditional sonata. But unlike the classical sonata form, the "Undine" is characterized by the rondo-form second movement and the slow third movement. Its main key is E minor which is used in the first movement and fourth movement. The E minor's dominant key is placed in the second movement, and the relative key is placed in the third movement, which shows its classical propensity. But the chromatic mediant used as a key of detailed composition shows that it also has romantic characteristic. Each movement thematic melody and the motives derived therefrom are developed in each movement. The theme and motives show a correlation in terms of rhythm, melody outline and key structure. The contrapuntal method is used as a major method for the development of the music as are the detailed methods which include: imitation, close imitation, main melody tune, counter melody tune, contrary motion and parallel motion. In the first movement, a wide-figure piano and an artful flute express the surging wave on the lake and the scene on the water. The second movement is played in quick rhythm, which is reminescent of a delightful fairies' dance. The third movement expresses the two falling in love with each other, with a feeling of Arioso which links again to Romanticism. Finally in the fourth movement, Undine's love and the knight's betrayal results in a lively conversation, One can feel the sadness of Undine who is returning back to water. Ultimately the「“Undine”, a sonata for flute and piano Op.167」composition based on the novel of the same name『Undine』written by Friedrich De la Motte-Fouqué (1777-1843). This is one of the good example of the realationship between the literature and music in the period of the German Romanticism.
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