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테크니컬 디자이너 직무교육 프로그램 개발

Title
테크니컬 디자이너 직무교육 프로그램 개발
Other Titles
Development of job training program for technical designers
Authors
이은영
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최혜선
Abstract
본 연구는 글로벌 의류산업에서 중요성이 날로 강조되고 있는 테크니컬 디자이너의 업무특성을 파악하고, 이에 글로벌 아웃소싱의 전문 인력으로서의 테크니컬 디자이너를 양성하기 위한 교육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하는 목적으로 수행되었다. 국내 테크니컬 디자이너의 업무 및 교육 실태 조사와 가상 피팅용 3D 프로그램 업무 활용 분석 결과 및 문헌조사를 토대로 국내 대학의 의류학 전공자를 위한 테크니컬 디자이너 교육 프로그램을 개발하였다. 개발된 프로그램은 경력별 현직 테크니컬 디자이너와 관련 교과목 교수자들에게 심층면접을 통해서 필요성과 만족도를 평가받았고 개선이 필요한 사항에 대해 제안점을 제시하였다. 1. 국내 테크니컬 디자이너의 업무 및 교육 실태 조사 국내 현직 의류 벤더 및 에이전시 테크니컬 디자이너 72명을 대상으로 경력, 업무 특성, 교육 실태 등에 대한 현황을 조사하였다. 조사 대상자의 경력은 ‘7년 이상’이 25명(34.7%)으로 가장 많았으며, 최종학력은 대부분이 4년제 대학졸업자 이상 67명(93.1%)으로 나타났다. 테크니컬 디자이너가 갖추어야 할 조건으로는 1순위 ‘피팅기술’, 2순위 ‘패턴수정능력’, 3순위는 ‘바이어와 커뮤니케이션을 위한 영어능력’으로 나타났다. 조사대상자의 업무에 있어 제품치수 측정은 ‘4-6회/일’가 48.6%로 가장 많이 나타났으며 조사대상자의 대부분이 하루 평균 4회 이상의 샘플 치수를 측정하고 있었다. 의복 치수와 관련된 교육 유무에 대해 조사한 결과, 대부분이 ‘이전 회사’(47.2%)나‘현재 회사’(13.9%)로 61.1%가 현장에서 교육을 받은 것으로 나타났다. 그레이딩 편차의 작성은 대부분이 ‘바이어 테크니컬 디자이너’(87.5%)가 작성하고 있었으나, ‘벤더나 에이전시 테크니컬 디자이너’가 작성하는 경우도 13.9%로 이들의 업무 범위가 확장되고 있음을 알 수 있었다. 핏 단계에서 바이어와 피팅 커뮤니케이션에 많이 사용하는 방식은 1순위 ‘텍팩의 사진’, 2순위 ‘화상회의’방법으로 나타났고 ‘3D 가상피팅 프로그램'에 대한 관심은 높았으나 현재까지 활용은 미미했다. 현재 의류 벤더 및 에이전시와 바이어 브랜드로부터 테크니컬 디자이너에게 실시되고 있는 교육은 ‘교육받은 적이 없다’가 의류 벤더 및 에이전시(44.4%), 바이어(50.7%)로 각각 가장 많았다. 하지만 업무 관련 재교육 필요 부분에 있어서는 ‘봉제 교육’(63.9%)과 ‘패턴 수정 방법’(62.5%)에 대한 필요성이 높게 나타났다. 현재 테크니컬 디자이너 관련 업무 교육은 대부분 현장에서 이루어지고 있으며, 현직의 테크니컬 디자이너들도 업무 관련 재교육이 필요한 것으로 나타났다. 2. 가상 피팅용 3D 프로그램의 업무 활용 최근 들어 글로벌 의류산업에서는 가상 피팅용 3D 프로그램을 이용한 가상 봉제시스템으로 의류 생산 과정에 효율성을 높이는데 관심이 높아지고 있다. 국내 현직 의류 벤더 및 에이전시 테크니컬 디자이너 72명을 대상으로 3D 가상 의복 착장 시스템 인지도와 도입의사 및 그에 따른 이유를 조사하였다. 3D 가상 피팅 프로그램 인지자가 55명(75.8%)이었고, 그 중에서 27.3%가 도입의사가 있는 것으로 응답하였다. 또한 사전 설문조사 결과 가상 샘플을 제작한 업체의 실무자를 대상으로 심층면접을 실시하였다. 의류 브랜드는 타겟(Target), 의류 벤더는 한세실업(주), 사용된 프로그램은 옵티텍스로 나타났다. 디자인 측면인 아트워크나 칼라에서는 활용도가 높으나 피팅에 있어서 개선이 필요한 것으로 나타났다. 3D 프로그램의 기술이나 툴적인 문제로 구현이 불가능하거나 실제 샘플과 다르게 적용되는 사례가 있었고, 아바타 모델의 사이즈는 적합하나 의복 착장 기능인 배치에 어려움이 있는 것으로 나타났다. 소재의 구현은 비용이 많이 발생되나 파일링되어 있는 경우 실제와 가깝게 구현되는 것으로 나타났다. 현재 3D 프로그램의 교육은 실무상에서 필요할 때 교육받은 것으로 나타났으며, 학교에서부터 체계적인 교육의 필요성을 확인하였다. 3. 국내 테크니컬 디자이너 직무 교육 프로그램 개발 직무 교육 프로그램은 국내 4년제 대학의 의상관련학과에서 한학기의 수업으로 교육할 수 있는 16주 수업의 프로그램으로 구성하였다. 업무에 대한 이해 및 용어 습득, 제품치수, 테크니컬 패키지, 봉제, 3D 가상 피팅 프로그램, 그레이딩, 현장학습 8가지 요소를 테크니컬 디자이너의 업무 흐름 순으로 포함시켜 구성하였다. 테크니컬 디자이너에 대한 이해와 제품치수 관련 교육 내용은 이론적 배경에 수록하였고, 테크니컬 패키지에 대한 내용은 실례를 들어 일러스트레이션과 엑셀 프로그램을 사용하여 작성하였다. 4주차부터는 디벨롭 시트에서 파이널 테크니컬 패키지가 제작되는 과정을 보여주었으며, 선정된 디자인으로 핏 수정 전 샘플과 핏 수정 후 샘플을 제작하였고, 같은 디자인으로 가상 샘플을 제작하여 비교하였다. 샘플의 디자인은 컷 앤 쏘 니트의 라글란 티셔츠로 제작하였고 가상 샘플과의 비교를 고려해 제작 사이즈와 소재 등을 선정하였다. 4. 교육 모델에 대한 평가 및 개선안 선별된 경력별 실무자 6명과 교수자 3명을 대상으로 개발된 테크니컬 디자인 교육 모델에 대한 평가를 실시하였다. 조사대상자들은 전반적으로 수업에 대해서는 매우 만족하는 것으로 나타났으며, 테크니컬 디자이너 업무뿐만 아니라 수출업체의 관련 업무에 있어서도 도움이 될 것으로 판단했다. 조사대상자는 수업 구성의 필요성 및 만족도에 차이는 있었으나, 한 개의 교과목으로 구성되기에 부담스러우며 실제 제작과 가상 샘플의 제작시간은 없애고, 업무 관련 용어를 익히는 시간과 피팅 수정 및 패턴 수정에 관한 교육 시간은 늘어나게 재구성하기를 대체적으로 원했다. 또한 3D 가상 피팅 프로그램과 그레이딩 관련 교육은 실제 제작이 아니라 동영상과 실제의 예를 통해 교수자의 설명으로 대체해야 할 것으로 나타났다. 이와 같은 수업 평가를 바탕으로 두 개의 새로운 교과목을 개설하는 방법(기초과정, 심화과정)과 한 개의 새로운 교과목을 개설하고 기존의 의복 구성 분야 교과목 일부를 변경하여 조합시키는 두 가지 방법을 새로운 교육 프로그램의 개선안으로 제안하였다.;This study aims at researching the characteristics of technical designers’ job and providing fundamental and referential materials to develop educational programs for the technical designers whose workforce is regarded professional and important in these days’ trend of global fashion industry. After analyzing educational condition and work characteristics of domestic technical designers and the usage of 3D virtual fitting program in the actual workplace, we developed an educational program for university students with fashion major. The program is now considered to be necessary and qualitative with the assessment of the professors and technical designers in related fields through in-depth interviews 1. The research on educational condition and work characteristics of domestic technical designers. The survey involves 72 technical designers working at vendors and agencies, focusing on their work experience, work characteristics, and educational status. First of all, most of the technical designers have worked ‘more than 7 years‘ which are 25 people (34.7%) and the highest level of education is predominantly a bachelor’s degree (83.1%). A few things that technical designers should qualify are firstly, ‘Fitting Technique’, secondly, ‘Pattern Correction Capability’, thirdly, ‘English Skills to Communicate with Buyers’. Among the work responsibilities, sample measuring has been done ‘4 to 6 times a day’ which is 48.6% of their undertakings and respondents do sample measuring more than four times a day. Moreover, the education on clothing measurement has been done at ‘the last company’ at 47.2% and at ‘the current company’ at 61.1%. ‘Buyer technical designers’ mostly do checking grading increments at 87.5%; however, sometimes ‘venders and agencies technical designers’ extend their work responsibilities toward this task at the ratio of 13.9%. At the stage of fitting, the most prevalent way of communication between buyers is with ‘the photo of Tech-pack’, and secondly with videoconference. The popularity on ‘3D virtual fitting program’ is high; nevertheless, the usage in the actual workplace is low. Currently, about the education for technical designers conducted by vendors and agencies and buyer brands, ‘not educated’ status is high for 44.4% in vendors and agencies, and 50.7% in buyers. However, the need for re-education regarding ‘sewing education’ was high for 63.9% and ‘pattern correction method’ for 62.5%. The education for the technical designers is mostly done in the field, but current technical designers are also in need for re-education. 2. The usage of 3D Virtual Fitting Program The popularity of using 3D virtual fitting program in virtual sewing system has risen among global fashion industries in that it can increase the efficiency of the clothes making process. The survey asks to 72 technical designers in domestic vendors and agencies about the introduction and the name recognition of this program. 55 technical designers (75.8%) know about the program and 27.3% of them is willing to use this program at work. Besides, based on the preliminary research, we conducted in-depth interviews with workers, who make virtual clothes samples. The Clothing brand is Target®, and the vendor is Hansae and the used program is Optitex. The program is highly functional when it comes to artwork and color, which are design factors; however, the correction on fitting is suggested. Due to technical problems of this 3D program, the virtual clothes samples are sometimes differently made, and even though the avatar’s model size is appropriate, it sometimes causes problems on fitting. Though the realization of clothing textures is expensive, the program manages to make it when it is available in database. Currently, the education on how to use this program has been done at workplace when in need, but it turned out that it is necessary to be taught in universities. 3. Developing educational program on work for domestic technical designers The task education is designed for undergraduate school students majoring in fashion and runs full 16 weeks. The curriculum includes understanding the vocabulary that are used at work, clothes measuring, technical packaging, sewing, using 3D virtual fitting program, grading, and field work in order. Understanding technical designers and education on clothes measuring are included in theoretical background part and Adobe illustrator and an excel program are used to help students understand the content in technical packaging. From the fourth week, students will learn how to produce the final technical package from development sheets, and how to make samples before and after fit correction based on selected designs; this material is going to be learned through comparing virtual samples of the same design. The sample design is based on Raglan t-shirt of Cut-and-Sew Knit and the size and texture is selected after comparing with virtual samples. 4. The Evaluation on Education Model Selected six technical designers on the field and three professors conducted an evaluation on this newly developed education model for technical designers. Evaluators are satisfied with the curriculum in general, and remark that the course will not only be helpful for the technical designer work, but also be beneficial for trading business. The satisfactory levels differed in each evaluator, but in general, they wanted to eliminate the time for sample making and virtual sample making, and increase the time for learning vocabulary that are used at work, fitting correction and pattern correction. Moreover, the education on 3D virtual fitting program and grading program must be substituted with video education and explanation of teachers with actual examples rather than actual making process. Based on these class evaluations, two suggestions were made to improve the educational programs; one is to provide two new courses(a basic one and an advanced one), and the other one is to make a new course and integrate it with a modified version of existing course in the clothing construction field.
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