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运用“任务型教学法”的小学生汉语口语活动设计研究

Title
运用“任务型教学法”的小学生汉语口语活动设计研究
Authors
장은주
Issue Date
2013
Department/Major
외국어교육특수대학원 TeCSOL학과
Publisher
이화여자대학교 외국어교육특수대학원
Degree
Master
Advisors
심소희
Abstract
随着中国经济的快速发展以及综合国力和国际地位的不断提升,中国以及自身的文化魅力在世界全球化的影响下得到有力的彰显, 全世界范围内学习汉语的热潮也随之不断高涨。在大部分国家里,人们对汉语的热衷程度已经直逼对英文的喜爱程度。在此种状况下,汉语教育毫无疑问已经顺着潮流所趋登上了国际舞台。 在此趋势下,韩国国内汉语初期教育的学习者也在持续增加,甚至很多公立小学都已经纷纷开始设立了各式各样的汉语学习课堂。 但是,到目前为止,大多数的小学都还没用开设正规的教学课程。还是以放学后特别班课程的形式进行汉语的教育,这样汉语课堂的时间明显呈现不足的状态。 在2009年的教育课程改正里,已经将传统的汉语教学模式改换为以交际为中心的教学模式。以学生为中心的教学模式也越来越备受关注。但是,由于课堂时间的限制以及儿童汉语教育的内容不足等原因,在实际的课堂中,学生们直接参与的口语活动的机会便非常少。因此,任务型教学法恰好符合以学生为中心,以交际为中心的理念。也十分切合本论文的研究目的,即设计新颖的任务型教学法,从而有效提高小学汉语实际教学的水平。 以上述原因为基础,本论文详细分析了市面上目前火热销售的儿童汉语教材。所分析之教材按照口语活动类型的不同分属于五个教材系列的初级上下两册。学习者的水平也按照初级阶段的水平进行选定,一般为已经持续听课一年左右的学生。所分析之教材为各系列教材的初级1和2册。 根据分析结果可知,在各任务类型中,教育性任务(构造性类型练习阶段)占有很大的比重,相反实际社会任务(交际活用阶段)的比重却屈指可数,微之甚微。而且,通过分析结果也可以明显的知道,教育性任务中的机械性练习、有意味的练习和交际句型练习依然占据多数位置,而见解差异活动、情报差异活动和思考差异活动等任务却少之又少。 以之前的分析结果为基础,对教育性任务里的见解差异活动、情报差异活动、思考差异活动以及交际活用阶段的任务进行了重点分析。为了设计出相应的任务模型,论文首先对十本教材的主题进行了分析。 为了迎合10本教材的形式,笔者也特意选择了10个主题进行研究。主题的研究不仅仅局限于单一的一个主题,有时也会将两个主题进行融合成为一个主题进行研究。而且,随着对任务型教学法研究的不断展开,笔者按照主题的不同,以每三个主题为一组,分别设计了30个任务类型。而且给各任务分别配备了相应的学习目标和实际性的参考资料。笔者还通过两次对任务型教学法指导方案的分析,得出了可以正真实际运用于课堂的教学方案。 本论文为了提高学习者的口语能力,充分利用教学法制定了各种各样的任务活动并证明了其实效性。而且,通过对多种多样的口语任务类型进行具体的制定,在小学课后汉语课堂里对任务型教学法进行活用,其意义不仅仅局限于提升学习者的汉语口语水平,也具有使学生满怀兴趣,“快乐学习”的意义。 目前韩国国内对运用任务型教学法提升小学生的汉语能力的研究可谓少之又少,因此本论文希望通过相关研究能够对汉语教学中的口语能力的提升提供一定的借鉴作用。也期待日后在这一领域的研究成果可以持续进行,欣欣向荣。;최근 중국의 위상이 높아지고 중국어를 배우고자 하는 열풍도 전 세계적으로 거세게 불고 있다. 각 나라에서는 중국어가 영어만큼 중요한 언어라고 인식되어 공교육 현장에서 중국어가 등장하고, 그 중요성이 부각되고 있다. 이러한 추세에 힘입어, 한국 내 중국어 조기교육 학습자들이 꾸준히 증가 하고 있으며, 많은 국공립 초등학교에서 다양한 형태로 중국어 학습을 시작하고 있다. 하지만 아직도 대다수의 초등학교에서는 정규 교과 과정에 과목을 개설하기 보다는 방과후 수업 형태로 중국어 교육을 실시하고 있어, 교육 시간이 부족한 실정이다. 2009년 개정된 제7차 교육과정에서는 중국어를 교육하는 방법이 기존의 전통적인 교수 중심 수업에서 의사소통 중심의 수업으로 바꾸어가고 있고, 학습자 중심의 수업 방식이 주목 받고 있다. 하지만 제한된 수업시간과 어린이 중국어 교육 콘텐츠의 부족으로 인해 실제 수업 현장에서는 학습자들이 직접 말하기 활동을 할 수 있는 기회가 매우 부족한 편이다. 이러한 상황을 고려하여, 과업 중심 교수법이야말로 학습자 중심적이고 의사소통 중심적인 수업을 기대할 수 있다는 출발 아래 초등학교 방과후 중국어 수업 현장에서 말하기 능력 향상을 위한 과업 중심교수법의 수업 모형을 설계하고자 하였다. 이를 위하여 본 논문은 현재 시판되고 있는 어린이 중국어 교재 중 가장 판매량이 높은 5개 시리즈 교재의 말하기 활동을 유형별로 분석하였다. 학습자들의 수준은 기초 단계를 마치고 초급 단계로 방과후 수업을 1년 정도 지속해 온 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 하며, 학습자의 학습 기간을 고려하여, 각 교재의 1,2권 분석 대상으로 하였다. 분석 결과 과업 유형이 교육적 과업에 치중해 있고, 의사소통 활용 단계 대한 과업은 상당히 적음을 알 수 있었다. 또한 교육적 과업 중에서도 기계적 연습, 유의미한 연습, 구문 연습이 대다수를 차지하고 있었으며, 견해차이 활동, 정보차이 활동, 사고차이 활동의 과업도 아주 적은 수를 차지하고 있다는 것을 알 수 있었다. 이러한 분석 결과를 토대로 부족한 과업 유형에 중점을 두어 말하기 과업 활동을 설계하고자 각 교재의 주제를 분석하여 가장 많이 제시되는 주제 10가지를 선별하였고, 각 주제별로 3개씩, 총 30개 과업활동을 설계하였다. 또한, 과업 중심접근법을 적용한 수업지도안을 2차시에 걸쳐 제시해 실제 수업 현장에서 활용 할 수 있게 하였다. 본 논문은 학습자의 말하기 능력 신장을 위한 교수-학습방법으로 여러 가지 과업활동을 활용 할 수 있다는 가능성을 보여주었으며, 다양한 말하기 과업모형을 구체적으로 제시함으로써 초등학교 방과후 중국어수업에서 과업중심 교수법을 활용하여 학습자들의 말하기 능력을 향상시키기 위해 보다 쉽고 재미있게 학습을 할 수 있게 했다는 의의가 있다. 현재 국내에는 초등학생 중국어 능력 향상을 위한 과업 중심 교수법에 대한 연구는 미진한 편이다. 따라서 본 연구가 중국어 교육 현장에서 학습자들의 말하기 능력을 향상 시키는데 도움이 되길 희망하며, 앞으로도 이 분야에 대한 연구가 꾸준히 이어지길 기대한다.;With the continuous and rapid development of China’s economy, the constant rising of China’s comprehensive national strength and international status, China and its cultural charm have been greatly promoted under the influence of globalization. A “Chinese fever” is swiftly rising worldwide. In most countries, Chinese has almost been equal to English, becoming one of people’s most favorite languages. In such a situation, Chinese education has undoubtedly made it on the world stage. In this trend, learners of Chinese early education in Korea have also continued to increase. In addition, a great many public elementary schools have commenced to establish a wide range of Chinese language learning classrooms. Nonetheless, so far, the vast majority of primary schools haven’t set up a regular Chinese teaching course. The form of after-school tutoring is still playing the main role in Chinese education. Therefore, the Chinese class time is obviously in a status of inadequacy. In the Seventh Education Curriculum Reform, pre-existing traditional Chinese education model has been replaced by the communication-based teaching model. Student-centered education model is also under the spotlight. Whereas, on account of the astriction of the class time,as well as the insufficient educational content for children, it’s difficult for students to be involved directly into the oral activities in a real classroom. Therefore, the task-based teaching method exactly accords with communication-based and students-centered ideology. It is also quite relevant to the purpose of this research paper; namely, by designing neoteric task-based teaching method, the level of practical Chinese education for primary school is expected to be improved efficaciously. Based on the reasons above, this paper analyzes the current best-sellers of Chinese textbooks for children. According to the different types of oral tasks, the textbooks have been categorized into five series with the volumes of elementary 1 and 2. Regarding the learners, the selection is also in accordance with the level of the primary stage in which the learners have attended the class over 1 year sustainably. Besides, the analysis of textbooks generally focuses on the elementary 1 and 2 of each series. From the analyses, we know that among all those task types, educational tasks are dominant while communicative tasks are scanty. Likewise, mechanical drill, meaningful drill and textual drill still hold the better part of educational tasks while opinion-gap activity, information-gap activity, thought-gap activity and the like are scarce. Based on the analyses, this thesis focuses on opinion-gap activity, information-gap activity, thought-gap activity as well as communicative tasks. To come up with corresponding task models, the author of this thesis first analyzes the themes of the 10 text books in question and then selects 10 themes to be covered in this research. The thematic studies are not limited to a single theme; sometimes two themes will be studied at one go. Furthermore, with the ongoing of the study on task-based language teaching, the author will also divide the 10 themes into 3 groups and formulate 30 task types, with relevant learning objectives and references for each task. In addition, by analyzing the teaching guidelines for task-based language teaching twice, the author will work out a practical teaching scheme. For the purpose of improving learners’oracy, this thesis will formulate various tasks via the teaching-learning approach and testify their practicality. What’s more, the formulation of all those tasks and flexible application of task-based language teaching method to after school Chinese classes for primary school students will not only help improve their Chinese oracy but also make them become interested in the learning itself. Considering the few researches on improving Chinese oracy of primary school students in the country, the author of this thesis hopes it to be a reference for oracy improvement in Chinese teaching. And more researches on the topic are expected to come.
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