View : 615 Download: 0

Ludwig van Beethoven의 『Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30 No.2』에 관한 분석 연구

Title
Ludwig van Beethoven의 『Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30 No.2』에 관한 분석 연구
Other Titles
An Analytical Study on Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30 No.2 by Ludwig van Beethoven
Authors
김보연
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
독일의 대표적 작곡가인 베토벤은 독일 서부의 도시 본(Bonn)에서 태어나 오스트리아의 빈(Wien)에서 주로 활동한 작곡가이다. 하이든, 모차르트와 함께 고전주의 시대를 대표하는 작곡가 중의 한 사람으로, 고전주의에서 낭만주의의 음악으로 가는 교량적인 역할을 하였다. 하이든과 모차르트의 영향을 받은 고전적 전통양식에 자신만의 독창적인 음악세계를 접목시켰다. 바이올린이 피아노를 받쳐주는 역할에 그쳤던 바이올린 소나타를 발전시켜 바이올린이 피아노와 대등한 위치가 되도록 하였다. 독주 악기의 역할 확대뿐만 아니라 형식면에 있어서도 총 4악장으로 구성된 소나타, 1악장의 소나타 형식의 완성, 3악장에서 Minuet보다 더 웅장한 Scherzo를 사용, 불규칙적 7부 구조를 체계화한 Rondo 등 자신의 창작 기법을 구축하였다. 베토벤 음악의 특징에는 힘찬 리듬, 온화하고 안정감이 넘치는 화성, 칸타빌레의 바이올린 선율을 통해 알 수 있는 다양성과 독창성, 미래 지향적인 실험 기법 등이 있다. 베토벤은 모두 10개의 바이올린 소나타를 작곡하였으며, 그의 10개의 바이올린 소나타들은 모두 각자의 개성을 인정받고 지금까지도 많이 연주된다. 본 논문에서는 고전주의 시대의 대표적 작곡가인 베토벤과 그의 바이올린 음악에 대하여 정리하고,『바이올린 소나타 제 7번 c단조 작품30-2번(Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30 No.2)』에 관하여 연구함으로써 작품의 해석과 연주에 도움이 되고자 한다. ;Ludwig van Beethoven(1770-1827), one of the famous composer of the classical music, was born in Germany and he is recognized as the great composer who linked the two eras in music history: Classic and Romantic period. The thesis is a study on characteristics of Beethoven's music and his Violin Sonata.『Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30 No.2』 is one of the typical Violin Sonata and the piece consists of the four movements which has different styles: Sonata form, Simple ternary form, Scherzo and Rondo. The features of the music are as follows: a use of counterpoint such as canon, enhanced motivation, pedal point, stretto, hemiola, syncopation, emphasized dynamics by rapid changes. In the first movement, it is structured with four sections: exposition, development, recapitulation and coda. In the second movement, it consists of simple ternary style in typical manner. In the third movement, it is used Scherzo instead of Minuet and Trio. In the last movement, it has a structure of Rondo form that contains subject and the subject gets small changes when it appears. In the work, he developed a part of violin as important as a piano part. The purpose of the thesis is to help understanding of Beethoven's violin music through the study on 『Violin Sonata No.7 in c minor, Op.30 No.2』.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE