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Max Reger의 「Zweite Sonate d moll, Op.60」에 대한 분석 및 연구

Title
Max Reger의 「Zweite Sonate d moll, Op.60」에 대한 분석 및 연구
Other Titles
A Study on "Zwite Sonate d-moll, Op. 60" by Max Reger
Authors
도지은
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채문경
Abstract
막스 레거(Johan Baptist Joseph Maximillian Reger, 1873-1916)는 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)이후 쇠퇴했던 오르간 음악의 부흥을 일으키며 후기 독일 낭만 음악의 절정을 이룬 대표적인 작곡가이다. 19세기 말에서 20세기 초, 낭만주의 음악에서 점차 새로운 음악 경향이 등장하였으며, 후기 낭만주의, 민족주의, 인상주의 등의 다양한 음악양식이 공존하였다. 레거는 후기 낭만시대의 다양한 음악양식을 받아들이는 동시에, 여러 음악가들의 영향을 받았다. 바흐의 영향으로 레거는 전통적인 대위법 형식을 따랐으며, 바그너(Richard Wagner, 1813-1883)를 통해 후기 낭만주의 음악의 반음계 화성진행을, 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)에 의해 인상주의의 영향을 받았다. 또한 그는 브람스(Johannes Brahms, 1833-1879)의 영향으로 고전주의 음악을 넘어 절대음악을 추구했다. 이렇게 레거는 여러 양식을 수용함으로써 자신만의 독특한 음악을 만들었다. 본 논문은 ⌜제 2번 소나타 라단조, Op.60⌟의 분석을 통해 레거만의 음악기법을 살펴보고, 레거의 오르간 음악의 이해에 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. ⌜제 2번 소나타 라단조, Op.60⌟은 1901년 후반에 München에서 작곡되었다. 이 곡은 1악장 Improvisation(즉흥곡), 2악장 Invokation(부름), 3악장 Introduktion und Fuge(서주와 푸가)로 구성된다. 1악장은 오르간 곡으로는 몇 안 되는 매우 성공적인 악장으로 평가된다. 전체적으로는 크게 3개의 악장으로 보지만, 3악장을 두개로 나누어 볼 수 있다. Introduktion und Fuge에서 Introduktion이 3악장 역할을 하고, Fuge가 4악장 역할을 한다. 이 곡을 통해 레거가 고전시대의 소나타 형식을 변형시킴과 동시에 고전주의와 낭만주의 음악양식을 조화롭게 접목시켜 다양한 음악형식을 수용하고 있음을 보여준다. ;Max Reger (Johann Baptist Joseph Maximilian Reger, 1873-1916) was a representative German composer who revitalized organ music which had been declined after Johann Sebastian Bach (1685-1750). In the late 19th and early 20th centuries, the new musical movement had been appeared gradually and had been coexisted various kinds of musical style, such as post romanticism, nationalism, impressionism, etc. Reger accepted diverse musical style of late romanticism music, and influence by many musicians in many ways. He influenced by Bach, Richard Wagner (1813-1883), Claude Debussy (1862-1918), and Johannes Brahms (1833-1879). He followed a form of traditional counterpoint from Bach, and used chromatic harmonies of late romantic style under the influence of Wagner. He was affected by impressionism through Debussy, and he followed abstract music beyond classical music through Brahms. Through accommodation of various musical styles, Reger created his own unique style music. The purpose of this thesis is to attempt to describe Reger’s music style through , and to give understanding of Reger’s organ music. is composed in the late 1901 in München. This music is composed of three movements. The first movement is Improvisation, the second movement is Invokation, and the third movement is Introduktion and Fuge. The first movement has judged as one of few organ music which is very successful. In general it seems to have three movements, but the third movement can be divided into two movements. In the third movement, Introduktion and Fuge, Introduktion can be played as the third movement, and Fuge can be played as the forth movement. With this music, Reger transformed the classical sonata form, and combined classical style and romantic harmoniously. As the result, he shows the fact that he takes various musical styles.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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