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멘델스존 오르간 소나타에 관한 연구

Title
멘델스존 오르간 소나타에 관한 연구
Other Titles
A Study of Mendelssohn's Organ Sonata : Focusing on Organ Sonata Op.65 No.3
Authors
김영은
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채문경
Abstract
멘델스존은 19C 낭만 오르간 음악에 크게 기여한 음악가이며, 초기 낭만주의를 대표하는 음악가이다. 바흐 죽음 이후 유럽에서 일어난 계몽사상으로 점점 사라지지게 된 오르간 음악을 멘델스존이 다시금 부활시켰다. 멘델스존이 작곡한 작품 중에서 오르간 곡은 바흐의 음악 양식을 가장 많이 담고 있다. 작품으로는 3개의 전주곡과 푸가(Three Preludes and Fugues Op.37), 6개의 오르간 소나타,(Six Organ Sonata Op.65)가 있다. 이 작품은 낭만시대의 대표적인 바로크 양식이고, 멘델스존은 이 작품에 바흐의 오르간 음악을 연상케 하는 코랄 변주, 푸가 그리고 대위법을 사용하였다. 6개의 오르간 소나타는 그가 1844년 8번째로 영국을 방문하여 수차례 오르간 독주회를 하면서 영국 청중들에게 큰 관심과 호응을 받으며 작품의 명성이 높아졌다. 영국의 출판회사 Coventry&Hollier는 멘델스존에게 오르간을 위한 3개의 볼룬터리(Voluntary) 작곡을 의뢰하였다. 멘델스존은 그의 제안에 따라 1844년 6개의 오르간 소나타 Op.65를 작곡하였다. 그는 뢰타의 슈타트 교회, 엥겔 베르크의 수도원, 프랑크푸르트의 카타리넨 교회, 크론베르크의 요하네스 교회 그리고 아우프에어슈테웅 성당 등 여러 곳에서 연주회를 하였다. 특히 프랑크푸르트의 카타리넨 교회에서는 6개의 오르간 소나타를 1845년 4월 20일에 초연하였다. 오르간 소나타 제 3번에 관한 분석으로는 다음과 같은 특징으로 살펴볼 수 있다. 1악장은 A-B-A′-coda로 이루어진 3부분 형식으로 박자는 4/4이며 빠르기는 Con mote maestoso이다. A부분에서 4개의 8분음표가 순차 진행하며 B 부분에서 붓점 리듬과 증4도의 음정 관계가 특징이다. A′부분은 A부분의 유사 반복이며, A부분의 음형a, b와 B부분의 음형 c의 일부가 포함되어 나타난다. 2악장은 A장조의 못 갖춘마디로 시작하며, 빠르기는 Andante Tranquillo이고 박자는 3/4이다. 2악장 역시 A-B-A′-coda로 구성되어 있다. 그러나 1악장 보다는 길이가 짧다. 화려하면서도 힘찬 1악장과는 달리 2악장은 조용하면서도 서정적인 느낌을 준다. 2악장은 약박에서 시작하는 4개의 8분음표와 하나의 4분음표, 그리고 순차 진행하는 6개의 8분음표의 리듬이 주로 사용된다. coda 역시 A부분의 음형을 사용하여 곡을 진행하고 있으며 특히 마지막 변격종지로 곡이 종결되는 것이 2악장의 특징이다. 음색으로는 멘델스존이 6개의 오르간 소나타 레기스터의 사용지시를 극히 제한적으로 나타냈다. 특별한 음색을 지시하기 보단 소리의세기로 지시하였다. <6개의 오르간 소나타 Op.65>는 전형적인 소나타 형식이 아닌 3부분형식으로 낭만주의 오르간 음악에 새로운 길을 열어주었고, 이를 바탕으로 후세의 오르간 소나타에 큰 영향을 주었다.;Felix Mendelssohn-Barthody is one of the most important composers in the early Romantic period who contributed to the Romantic organ music in 19th century. After Bach’s death, Mendelssohn revived the organ music that was disappeared by the Enlightment in Europe. Of the Mendelssohn’s works, the organ pieces are influenced by the Bach’s convention, especially , . presents the Baroque convention by adopting Chorale, Fugue, counterpoint which suggest the Bach’s organ works. This piece attracted great attention and achieved fame when Mendelssohn made a 8th visit to The United Kingdom and performed the organ recitals many time. English publisher Coventry&Hollier requested Mendelssohn to compose . Mendelssohn accepted his request and composed this in 1844. He gave a recital at Stadtkirche St., the Abbey of Engelberg, Katharinen St., St.Johannes, Auferstehungskirche, etc. was premiered at Katharinen St. in Franckfurt in 1845. The analysis of Organ Sonata no.3 is as follows : The first movement of No.3 has a sectionalized form of ternary(A-B-A′-coda). It is in four-four time and Con mote maestoso. The section A shows four eighth notes of conjunct motion, the section B shows dotted rhythms and the interval relation of augments fourth. The section A′ is a similar repetition of the section A, and shows the figure a and b in the section A, the figure c in the part of section B. The second movement starts incomplete bar in A major, and it is in thee-four time and Andante Tranquillo. The second movement has also a sectionalized form of ternary(A-B-A′-coda). But it is shorter than the first movement. The second movement, unlike the first movement that is splendid and powerful, gives calm and lyrical feelings. It shows mainly four eighth notes and one fourth note starting in weak beat, six eighth notes of conjunct motion. It is appeared the figure of the section A in its coda. Especially, It finishes as a plagal cadence. Mendelssohn directed the intension of sound rather than the certain tone in this piece through the way of expression that restricts the directions for using Register excessively. was a new starter for the Romantic organ music, and had a great influence on the subsequent organ sonatas.
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