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S. Prokofiev의 「Piano Sonata No. 7 in B♭ Major, Op. 83」에 관한 연구

Title
S. Prokofiev의 「Piano Sonata No. 7 in B♭ Major, Op. 83」에 관한 연구
Other Titles
A Study on S.Prokofiev's Piano Sonata No.7, Op.83
Authors
김소령
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
20세기 전반 소련은 전쟁과 혁명으로 정치적, 사회적으로 매우 혼란스러운 시기였다. 또한 스탈린의 독재정치와 더불어 예술은 현실을 반영해야한다는 '사회주의적 리얼리즘'의 사상으로 많은 예술가들이 탄압받았다. 이러한 혼란스러운 시기에도 불구하고 세르게이 프로코피에프(Sergei Prokofiev, 1891-1953)는 후기낭만이나 신고전주의등과 같은 음악 사조와 차별되는 자신만의 독특한 어법으로 작곡활동을 펼쳤다. 그는 소나타, 협주곡, 오페라, 칸타타 등 다양한 장르의 곡들을 작곡하였는데, 그 중 9개의 피아노 소나타는 현대 피아노 소나타 중 가장 탁월한 작품성을 지녔다는 평을 받고 있다. 그는 피아노를 타악기처럼 다루기도 하고 불협화음과 강렬한 음색, 강한 리듬을 사용하였으며 동시에 아름답고 서정적인 선율을 표현하였다. 또한 화성의 기본은 전통적인 조성체계에 두고 있지만 불협화음이나 반음계적 진행을 사용하기도 하였다. 그 중 '스탈린상'을 받은 ⌜피아노 소나타 7번, Op.83⌟은 그의 음악적 특징이 가장 잘 나타나는 작품이다. 1939년에 작곡을 시작하여 1942년에 완성된 이 곡은 총 3악장으로 구성되어있다. 1악장은 전형적인 소나타 형식인 '제시부, 발전부, 재현부'로 구성되어 'Allegro inqueto(빠르게 그리고 불안하게 요동치는)'로 시작하는 1주제와 몽환적인 2주제의 대비가 눈에 띈다. 조표는 사용하지 않았지만 B♭ Major를 중심으로 이루어져 있다. 2악장은 가요형식인 A-B-A' 구성으로 느리고 서정적인 선율이 돋보이며, E Major의 조성으로 이루어져있다. 악장의 후반부에는 일정한 음형을 반복하면서 종소리를 묘사한 부분이 특징적이며, 화성과 음향은 점차 두꺼워 진다. 마지막 악장인 3악장은 A-B-C-B'-A'의 론도형식으로 7/8박자의 토카타이다. 조성은 B♭Major로 1악장과 같으며 2-3-2또는 2-2-3의 리듬진행과 왼손의 악센트가 긴장감을 극대화시킨다. 이와 같이 ⌜피아노 소나타 7번, Op.83⌟에서는 그가 자서전에서 밝힌 5가지 작곡요소인 고전적 요소, 혁신적 요소, 토카타적 요소, 서정적 요소, 해학적 요소가 이 곡 전체에서 나타난다. 또한 '소나타 형식'이라는 고전적인 틀 안에 자신만의 독특한 작곡기법을 더하여 새로운 음악어법을 만들어냈으며 피아노의 기능을 극대화 시켰다는 점에서 이 곡은 20세기 전반 피아노 음악에 있어서 중요한 위치를 차지한다.;The first half of the 20th century in the Soviet Union was very confusing period politically and socially due to war and revolution. Many artists were oppressed by the thought of 'socialist realism' as saying that art needs to reflect reality, owing to Stalin's dictatorship. In the face of this confusing period, Sergei Prokofiev(1891-1953) did spread the compositional activity with his own unique diction, which is differentiated from the musical trend such as post-romanticism or neo-classicism. He composed diverse genres of music such as sonata, concerto, opera, and cantata. 9 pieces of piano sonata are being evaluated as saying of having the most excellent artistry out of the contemporary piano sonata. ⌜Piano Sonata No. 7, Op.83⌟, which won 'Stalin Prize' among those pieces, is a work that shows his musical characteristic best. This music, which was completed in 1942 after being begun composition in 1939, is composed of totally 3 movements. The first movement is composed of 'exposition, development, recapitulation,' which correspond to the typical sonata form, thereby being outstanding in the comparison between theme 1, which begins with 'Allegro inqueto,' and theme 2, which is aerial. The second movement is outstanding in slow and lyrical melody with composition of A-B-A', which is a song form. The repetition of a certain melodic type produces effect of bell sound in the latter half of the movement. As the third movement, which is the final movement, is rondo form in A-B-C-B'-A,' it is toccata in seven-eight time. A sense of tension is maximized by the rhythmic progression in 2-3-2 or 2-2-3 and the accent in the left hand. ⌜Piano Sonata No. 7, Op.83⌟ is equally indicated classical element, innovative element, toccata-based element, lyrical element, and humorous element, which are 5 compositional elements that he clarified in autobiography, and is possessing important position in the contemporary piano literature.
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