View : 663 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김희성-
dc.contributor.author김기예-
dc.creator김기예-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:00Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000076153-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/205224-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000076153-
dc.description.abstractAs 20th century emerged, American music started to gain fame and attention. Although American music history was relatively short compared to Europe-oriented western music, integrating classical European style with American style provided a room for elevating and developing American music. Frequent interchage between Europe enabled higher quality in American organ music, and 20th century composing techniques such as program music, electic style, French style, German style, Jazz, atonality and aleatory music were introduced. Under such influence, many pieces were composed, which can be categorized into concert music for performance and religious church music. Various musical styles coexisted at the time of Locklair, and he not only worked as a composer but also as a performer and an educator. Locklair's music obviously had his own musical style while he was also influenced by other composers like Igor Stravinsky (1882-1971), Aron Copland (1900-1990) and Benjamin Britten (1913-1976), as spotted frequently among his works. One of his pieces titled Salem Sonata for organ is comprised of 4 movements; it's composed in 2004 to celebrate restoration of 1800 David Tannenberg organ in Winston-salem, North Carolina and to honor Locklair's spouse Paula Welshimer's patience and effort in making the restoration possible. Each movement has separate titles under one main theme, 'Joy and Thanksiving'. The 1st movement's title is '...to thee our cordial thankfulness...', 2nd movement 'Hallowed be thy name...', 3rd movement '...We owe Thee thankfulness and praise...', and final 4th movement '...Let His work your pleasure be...' and the whole piece has hymn melody as its base. In 1st movement, Locklair uses various rhythms divided and changing through 9, 11, 13 chords which is influenced by 20th century's new trend and also, Stravinsky. In the 2nd movement, a progression of an expanded chords in the same chord is achieved melodically. The 3rd movement has a different tonality to the 1st and 2nd movment, revealing influence from Copland with Jazz techniques of neoclassicism. The final 4th movement announces Salem Sonata's festival, ending the whole piece with definite tonality and joyful rhythm. Locklair has also proposed the least registration for each movement, in order that the organists can freely illustrate their interpretation of the piece and their musical sense with various organ tones. Locklair's music reflects his subjectivity and religious faith as well as the spirit of the age. Salem Sonata well accepts 20th century American organ music features, comprising neoclassicism, program music, Jazz techniques and hymn melodies. ;미국의 오르간 음악은 20세기에 들어서면서 주목을 받기 시작하였다. 유럽을 중심으로 발전한 서양음악에 비해 미국의 음악역사는 짧지만, 전통적인 유럽양식과 미국의 음악양식의 융화가 미국의 음악을 큰 발전으로 이끄는 계기가 되었다. 19세기 유럽과의 잦은 교류로 미국 오르간 작품의 수준이 높아졌고, 표제음악(Program Music), 절충주의(Eclectic Style), 프랑스 양식(French Style), 독일 양식(German Style), 재즈(Jazz), 무조, 우연성음악 등과 같은 새로운 작곡양식인 20세기 기법들이 나타났다. 이러한 영향으로 많은 작품들이 새로운 기법으로 작곡되어졌고, 연주를 위한 연주음악(Concert Music)과 종교적인 교회음악(Church Music)으로 나눌 수 있다. 다양한 음악양식이 공존하는 20세기에 활동했던 라클레어는 작곡가 뿐만 아니라 연주자와 교육자로서도 활발한 활동을 하였다. 또한 라클레어의 오르간 음악은 자신의 명백한 음악스타일과 더불어, 이고르 스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882-1971), 아론 코플란드(Aron Copland, 1900-1990), 벤자민 브리튼(Benjamin Britten, 1913-1976)의 영향을 받았고 이들의 특징은 라클레어의 작품에서 많이 발견 된다. 그 중에서도 특히 오르간을 위한 『Salem Sonata』는 총 4악장으로 구성되어 있으며, 2004년 윈스턴 살렘(Winston-salem, North Carolina)에 있는 테넨베르그 오르간(1800 David Tannenberg) 복원을 축하하고, 이 복원을 현실로 만든 라클레어의 부인 폴라 웰쉬머(Paula Welshimer locklair)의 인내와 헌신을 기리기 위해 작곡된 곡이다. 각 악장은 ‘기쁨과 감사’라는 주제 아래에 각각의 악장마다 제목을 갖는다. 1악장에서는 ‘주님께 감사’, 2악장에서는 ‘주님의 거룩’, 3악장에서는 ‘주님께 감사와 찬양’, 마지막 4악장에서는 ‘주님은 우리의 기쁨’으로 표현되었고, 찬송가 선율에 기초하여 작곡되었다. 1악장에서는 분할되어 변화하는 다양한 박자와 9,11,13화음의 사용을 통해 20세기의 새로워진 작곡경향과 스트라빈스키의 영향을 많이 찾아볼 수 있으며, 2악장은 동일화음 안에서 확장된 화음의 진행이 선율적으로 이루어지는 것을 볼 수 있다. 3악장은 1,2악장과 달리 확실한 조성을 가졌으며, 신고전주의 틀 안에서의 재즈기법을 통해 코플란드의 영향이 나타낸다. 4악장은 『Salem Sonata』의 축제를 알리는 악장으로 조성이 확실하며 활기찬 리듬으로 곡의 끝을 맺는다. 또한 라클레어는 악장마다 최소한의 음색조합(Registration)을 제시해 놓았으며, 이를 바탕으로 오르간 연주자들은 자신들의 음악적 감각과 곡에 대한 견해를 다양한 오르간 음색으로 자유롭게 표현 할 수 있다. 이와 같이 라클레어는 시대적인 특징 속에 자신의 개성과 종교적인 신념이 담긴 곡들을 작곡하였으며, 특히 『Salem Sonata』는 신고전주의, 표제음악, 재즈기법, 찬송가 멜로디의 사용 등의 시대적인 요소를 고루 갖춘 대표적인 작품으로 20세기 미국 오르간 음악의 특징을 잘 표현하고 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 20세기 미국 오르간 음악 2 A. 미국 오르간 음악 2 B. 연주음악(Concert Music) 5 C. 교회음악(Church Music) 12 Ⅲ. 라클레어의 생애와 음악 19 A. 라클레어의 생애 19 B. 음악적 특징과 영향 26 Ⅳ. 『Salem Sonata』의 분석연구 29 A. 작곡배경 29 B. 『Salem Sonata』의 분석 31 1. 주님께 감사 (...to thee our cordial thankfulness...) 31 2. 주님의 거룩 (Hallowed be thy name...) 46 3. 주님께 찬양 (...We owe Thee thankfulness and praise...) 52 4. 주님은 우리의 기쁨 (...Let His work your pleasure be...) 68 C. 음색조합(Registration) 82 D. 연주법 89 Ⅴ. 결론 104 참고문헌 106 ABSTRACT 109-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8913013 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title라클레어(Dan Locklair)의 오르간 작품 『Salem Sonata』에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on 『Salem Sonata』by Dan Locklair-
dc.creator.othernameKim, Ki Ye-
dc.format.pagexi, 111 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2013. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE