View : 865 Download: 0

L. v. Beethoven「Piano Sonata in c minor, Op.13, (Sonata Pathétique)」에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven「Piano Sonata in c minor, Op.13, (Sonata Pathétique)」에 관한 연구
Other Titles
A Study on Ludwig van Beethoven's Piano Sonata Op.13 in c minor, 'Sonata Pathétique'
Authors
강진경
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정희선
Abstract
본 논문은 필자의 석사 과정 이수를 위한 졸업연주회 곡목 중 하나인 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의 피아노 소나타 Op.13 in c minor에 관한 연구이다. 피아노 소나타 Op.13 in c minor는 ‘월광’과 ‘열정’ 소나타와 함께 흔히 베토벤의 3대 소나타로 잘 알려진 비창소나타(Sonata Pathétique)이다. 베토벤은 고전주의를 대표하는 작곡가로서 고전주의의 전통적인 형식을 벗어나지 않으면서도 독창적인 양식과 변화를 통하여 낭만주의의 흐름을 이끌어내며 낭만과 고전의 교량적인 역할을 하였다. 베토벤은 작곡가이기 전에 뛰어난 피아니스트였기 때문에 그의 작곡인생에 있어 피아노 소나타를 빼놓을 수 없다. 베토벤이 생애 전반에 걸쳐 작곡한 32곡의 피아노 소나타에는 그의 전반적인 작품양식의 발전과정과 작곡기법이 모두 나타나 있기 때문에 오늘날 건반악기 문헌의 매우 중요한 위치를 차지한다. 본 논문에서는 비창소나타의 이해를 돕기 위하여 베토벤의 생애를 알아보고 빌헬름 폰 렌츠(Wilhelm von Lenz, 1809-1883)에 의해 나누어진 3개의 시기를 통해 각 시기의 피아노 소나타 특징을 파악하고자 한다. 초기는 ‘모방의 시기’로 불리며 1795년에서 1802년까지이며, 중기는 하일리겐슈타트 유서가 쓰여진 1802년 이후부터 1814년까지로 ‘구체화의 시기’로 분류된다. 마지막으로 후기는 1814년부터 베토벤이 사망한 1827년까지를 이르며 ‘명상의 시기’라고 일컫는다. 베토벤의 32개 피아노 소나타 중 초기에 작곡된 10개의 소나타는 하이든과 모차르트의 영향을 받은 것으로 알려져 있으며, 사실 베토벤은 이 시기에 고전주의의 전통적인 스타일을 유지하는 동시에 그 안에서 자신만의 독창적인 스타일을 창조하기 위해 애썼다. 중기의 소나타에서 베토벤은 시대를 초월하는 내면적인 성숙함을 통해 피아노 소나타의 형식을 더욱 발전시키며 폭넓은 영역으로 확대시켜나갔다. 베토벤은 후기에 대위법, 푸가, 변주 등의 다양한 양식을 피아노 소나타에 더욱더 자유롭게 주관적으로 사용하면서 고전주의를 낭만주의로 이끌어가는 선구자 역할을 하였다. 초기 피아노 소나타 작품으로 분류된 비창소나타는 1798년에 작곡되었고 베토벤의 친구이자 후원자였던 카알 리히노프스키(Carl von Lichnowsky)후작에게 헌정되었다. 제1악장은 Grave, Allegro di molto e con brio의 c minor, 4/4박자의 곡으로 소나타형식으로 이루어져 있으며, 제시부 앞에 Grave의 도입부가 나오는 것이 큰 특징으로 발전부와 코다에도 축소되어 등장한다. 전체적으로 비장하고 심오한 분위기를 나타내고 있다. 제2악장은 Adagio Cantabile의 2/4박자의 A♭장조의 곡으로 1악장과 대조적인 분위기를 갖으며, 매우 아름다운 선율을 노래하는 서정적인 곡이다. 베토벤 자신도 그의 작품 중 가장 뛰어난 악장 중 하나로 들고 있으며 총 3부 형식으로 이루어져 있다. 제3악장은 전형적인 론도 형식의 Allegro, c minor, 2/2박자의 곡으로 A-B-A-C-A-B-A로 구성되어 있다. 이를 론도 소나타형식으로 볼 수도 있으며, 론도주제인 A부분과 함께 셋잇단음의 피규레이션으로 이루어진 주제와 화음으로 된 주제 등의 에피소드가 등장한다. 이처럼 베토벤의 생애와 그의 초기 작품 중 하나인 비창소나타의 심도 있는 연구를 통하여 베토벤의 피아노 소나타뿐만 아니라 베토벤의 음악 자체를 보다 효과적으로 이해할 수 있기를 바란다. 더 나아가 이러한 연구를 통하여 연주자가 베토벤이 그의 곡에서 표현하고자 하는 점을 청중에게 보다 정확하게 전달하는데 도움이 되었으면 한다. ;The purpose of this study is to analyze Ludwig van Beethoven's piano sonata Op.13 in c minor, 'Sonata Pahtétique', which I will be playing in my graduation recital in an effort to complete academic programs at the graduate school and earn master's degree in music. The Piano Sonata Op.13 in c minor, 'Sonata Pahtétique', is the well-known masterpiece, which has long been considered as one of the three Beethoven's magnum opuses along with 'Moonlight Sonata' and 'Appassisonata'. Beethoven, a prominent composer who represents classical period, played a pivotal role as a bridge in connecting classicalism and romanticism through creative styles and changes. Since Beethoven was not only a great composer as we are well aware but also an outstanding pianist, we cannot fully understand his works without studying his piano sonatas. The thirty-two piano sonatas Beethoven composed throughout his entire life show the developing process of his composing styles and techniques, and they, therefore, now occupy an extremely important position in keyboard instrument archives. In this study, I would like to take a close look at Beethoven's life to help understand better the Piano Sonata Op.13 in c minor, and I also would like to look into the three periods categorized by Wilhelm von Lenz (1809-1883) and comprehend the characteristics of the piano sonatas in each period. Lenz called the early period 'the period of imitation (1795-1802)', and the middle period, 'the period of realization (1802-1814)'. And finally, he named the late period 'the period of reflection (1814-1827)'. Of the 32 piano sonatas, the first ten sonatas composed in the early period were believed to have been influenced by Haydn and Mozart. In deed, Beethoven's early sonatas were composed in a transitional period when Beethoven strived to create his unique style while still holding on to the traditional style of classical period. In the middle period, Beethoven developed and expanded the styles of piano sonatas into a wide range of areas through internal maturity beyond his era. The last not least, in the late period, Beethoven proved himself to be a pioneer transferring Classicalism to Romanticism as he more subjectively and freely attempted to use a variety of styles including counterpoint, fuga, variations, and so on. 'Sonata Pathétique', composed in 1798 and therefore categorized into the early period, was dedicated to Carl von Lichnowsky, who had been Beethoven's close friend and a sponsor. The first movement in Grave, Allegro di molto e con brio, c minor form in four-four time, conveys the sense of grief and tragic emotion throughout the movement. This movement is characterized by the introduction in Grave appearing at the beginning of exposition, which appears again in the development and the coda. In contrast to the first movement, the second movement, consisted of three parts, is so lyrical with beautiful melody that even Beethoven thought himself that this piece was one of the best works he could have ever done. This movement in long Adagio Cantabile is composed in A♭Major form in two-four time. Finally, the third movement, Allegro, in c minor form in two-two time, is a conventional rondo and has a form of A-B-A-C-A-B-A. In conclusion, through an in-depth study on Beethoven's life and 'Sonata Pathétique' which is one of his early works, I would like to understand effectively his music itself as well as his piano sonatas. Furthermore, I hope this study would help the performers more precisely convey to the audience what Beethoven wanted to express in his work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE