View : 1520 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박신화-
dc.contributor.author손정수-
dc.creator손정수-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:59Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:59Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000076019-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/205209-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000076019-
dc.description.abstract모차르트는 35년의 짧은 생을 살았으나 오페라, 교향곡, 기악곡, 미사곡 등 다양한 장르의 작품을 600여곡 작곡하였다. 그 중 미사곡은 진혼곡을 포함하여 20곡이 남아있는데 『c단조 미사, K.427』을 제외한 대부분의 미사곡은 잘츠부르크의 콜로레도 대주교(Hieronymus Graf von Colloredo, 1732-1812)의 음악가로 봉직하던 시기에 작곡되었다. 잘츠부르크의 궁정음악가였던 모차르트는 미사를 위한 음악을 의무적으로 작곡해야만 했다. 하지만 잘츠부르크에서와 달리 빈에 거주하던 시기(1781 - 1791)에는 종교 음악을 많이 쓰지 않았으나 콘스탄체에게 청혼하기위해 『c단조 미사』를 작곡하였다. 특히 모차르트는 이 곡의 소프라노 솔로 I 을 당시 성악가였던 콘스탄체의 역량을 충분히 드러내기 위해, 긴 멜리스마와 높은 음역의 이탈리아 아리아적 요소를 갖춰 작곡했으며, 초연 역시 그녀의 솔로로 이루어졌다. 그리고 이 작품은 모차르트의 이전 작품들과는 달리 대규모 연주 편성, 정교한 대위법의 사용, 칸타타 미사의 요소를 보이며 바흐와 헨델의 음악을 상기하게 한다. 『C단조 미사』는 통상적인 미사곡을 구성하는 악곡들 가운데 일부가 누락되거나 불완전한 형태로 남아있는데 그 이유는 정확하게 알려지지 않고 있다. 현재는 Schmitt, Landon, Beyer 등의 연구가들이 미완성 부분을 보완하거나 모차르트의 다른 곡들로 채워 넣은 판본들이 출판되어 있다. 『C단조미사』는 시대적으로 고전주의에 해당하지만 바로크 음악의 특징과 고전주의 음악의 특징이 혼재되어 나타나고 있다. 고전주의 합창음악의 일반적인 특징이 선율, 화성, 강약, 구조에서 나타나고 있고, 구조적인 면에 있어서는 모방대위법의 사용으로 바로크적 음악 특징이 더욱 명확하게 드러나고 있다. 본 논문은 모차르트의 『C단조미사』의 분석을 통한 그의 작곡기법 및 지휘법을 연구 분석한 것이다. 그의 이전 작품들과 다르게 나타나고 있는 바흐와 헨델의 영향을 받은 부분에 대해 선율적인 면과 구조적인 면을 살펴보고 그의 작곡기법과 지휘법을 연구하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 먼저 바흐의 『B단조미사』와 헨델의 『Messiah』의 선율을 일부 사용하고 있는『C단조미사』의 바로크적 특징은 다음과 같다. 첫째, 바흐의 『B단조미사』와 같은 칸타타미사 형식을 취하고 있다. 둘째, ‘가사그리기’ 기법을 사용하여 가사의 의미를 명확하게 드러내고 있다. 셋째, 8성부의 복합창 구성이 나타나고 있다. 넷째, 점음표의 잦은 사용과 음표 사이를 쉬어주는 아티큘레이션으로 연주된다. 다섯째, 느린 악장-빠른 악장-느린 악장의 구조로 되어있어 악장별 템포의 대조가 분명하게 나타나며 콘체르토적 요소를 보이고 있다. 여섯째, 오르간이 tasto solo(타스토 솔로)로 연주되고 통주저음악기들이 숫자저음을 통해서 연주되고 있다. 일곱째, 반주부의 악기들이 합창부의 선율을 중복하고 있다. 다음으로『C단조미사』에 나타나는 고전주의 음악의 특징으로는 첫째, 소나타 알레그로 형식의 A-B-A′구조로 되어있다. 둘째, 음정의 큰 도약 진행이 화성 안에서 이루어지며 화성의 통일감을 갖게 한다. 셋째, 으뜸화음으로 시작하여 으뜸화음으로 종지되는 화성 구조를 보이는 악장이 주를 이루고 있다. 넷째, 선율의 순차적인 진행이 전 악장에 걸쳐 나타나며 간결한 선율진행을 보인다. 다섯째, 트롬본 세 대가 알토, 테너, 베이스의 3성부를 성부중복(colla parte)하는 이 시대의 관례를 보인다. 여섯째, ‘감정 과다 양식’이라고도 불리는 다감양식(Empfindsamer stil)이 사용되고 있다. 마지막으로 『C단조미사』에서 사용되고 있는 여러 가지 지휘법 중 특징적으로 나타나는 기법으로는 첫째, 스타카토와 음표 사이를 쉬어주는 아티큘레이션, 당김음과 악센트, 멜리스마 부분에서는 stop-beat을 사용하고 있다, 둘째, 전주가 있는지 없는지에 따라, 악기와 합창의 등장순서에 따라 attack의 시점을 달리하여야 한다. 셋째, 리타르단도, 페르마타가 쓰였을 때, 합창은 끝나고 악기만 연주할 경우에는 Release를 분명하게 하는 지휘법이 요구된다. 넷째, 파트를 번갈아 주제가 등장하는 모방대위법이 사용된 경우에는 주제 선율이 나오는 파트에 cue를 주기위해 예비박을 명확하게 하여야 한다. 다섯째, 악상에 따라 예비박의 bounce의 크기를 달리하여야 한다.;Mozart lived a short life of 35 years, but, composed nearly six hundred works in various genres including operas, symphonies, instrumental works, and masses. Nineteen of the twenty masses by Mozart, including the famous Requiem, were written during the time he spent in Salzburg as Archbishop Colloredo's musician. The only exception was the Mass in C minor, K. 427. As the court musician of Salzburg, Mozart had the duty to write music for the mass. However, it was not the case in Vienna, where he stayed from 1781 to 1791. Because the Austrian Emperor Joseph II issued an edict restricting church music, there was no need for the musicians in Vienna not belonging to any court or church to write sacred music. Yet, Mozart composed the Mass in C minor, the only mass he wrote in the city, to propose to Constanze. Mozart wrote the 'soprano solo I' part like an Italian opera aria with long melismas and high range in order to give Constanze a chance to show off her ability to sing a solo part; Constanze herself gave the work's premiere. In the original score of the Mass in C minor, some of the ordinary movements of the mass are left out or unfinished, the reason of which is not known. Modern editions have the unfinished sections filled in by scholars such as Schmitt, Landon, and Beyer, or substituted by other works by Mozart. Although written in the Classical era, Mozart's Mass in C minor embraces, unlike the music he composed in the past, elements of both Baroque and Classical music. While its melody, harmony, dynamics, and structure have the general characteristics of a Classical choral music, the use of imitative counterpoint, a large choir, and elements from a cantata mass give the music a Baroque flavor. The Mass in C minor, which quotes the melodies from J. S. Bach's Mass in B minor and Handel's Messiah, has several elements of Baroque music. Firstly, it takes the form of a cantata mass as in Bach's Mass in B minor. Secondly, it uses word painting to convey the meaning of the text precisely. Thirdly, the music is written for a double chorus consisting of eight voice parts. Fourthly, dotted notes and articulations characteristic of Baroque music frequently appear in the score. Fifthly, there is a clear contrast between the tempos of the three movements(slow-fast-slow), one of the main characteristics of a Baroque concerto. Sixthly, the organ plays tasto solo, and the continuo parts play the score written in figured bass. Seventhly, the accompanying instruments double the melodies of the voice parts. There are also some features in the Mass in C minor showing the style of a Classical music. First of all, it has an A-B-A′ structure. Secondly, wide leaps always occur within one chord. Thirdly, most of its movements have a harmonic structure starting and ending with the tonic chord. Fourthly, many melodies move in a stepwise motion. Fifthly, each of the three trombones double the alto, tenor, and bass parts respectively(indicated in the score as 'colla parte'), which was a conventional practice in the Classical era. Finally, the music displays elegant Galant style as well as Empfindsamer stil. There are characteristic techniques in the Mass in C minor using several conduction techniques. first, it has articulation resting between staccato and note, syncopation and accent, and using stop-beat in melisma. second, The time of attack need to vary depending on prelude or no prelude and on the appearance order of instrument and chorus. Third, when ritardando and fermata use, conduction technique is required to clearly 'Release' in case of ending chorus and playing musical instruments. Fourth, in case of the use of imitative counterpoint, which two or more voices enter at different times, and each voice repeats some version of the same melodic element, prepared beat is sure to articulate to give a cue to the part of theme melody. Fifth, The size of bounce of prepared beat needs to vary depending on dynamic.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 모차르트의 미사 3 A. 고전주의 합창음악의 일반적 특징 3 B. 바흐와 헨델의 영향 6 C. 모차르트의 미사작품 11 III. 모차르트 『c단조미사』의 연구 13 A. 작곡배경 13 B. 작품분석 16 1. Kyrie 19 2. Gloria in excelsis Deo 27 3. Laudamus te 33 4. Gratias 37 5. Domine 40 6. Qui tollis 44 7. Quoniam 48 8. Jesu Christe 54 9. Cum Sancto Spiritu 57 10. Credo in unum Deum 61 11. Et incarnatus est 69 12. Sanctus 73 13. Benedictus 76 IV. 결론 81 참고문헌 83 ABSTRACT 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent9927807 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title모차르트(W. A. Mozart)의 『c단조미사』(Mass in c minor, K.427)연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작곡기법과 지휘법을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on W. A. Mozart's Mass in C Minor : focused on composition technique and conducting preparation-
dc.creator.othernameSon, Jeongsoo-
dc.format.pageviii, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2013. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE